2026-06-24, 18:42
Medlem
Loikkaris avatar
Moderatorn kan flytta till rätt formudel om jag valt fel!

Då var det dags att försöka reda ut ännu en Piteå‑såpa. Entreprenören som drev kaféet EN sommar (2023) och sedan blev nekad TVÅ somrar (2024 och 2025) — alltså hela nationaldagen till slutet av‑september säsongen — kom fram till att kommunen borde betala henne 850 000 SEK per säsong för att hon inte fick sälja kaffe och våfflor i parken. Måste vara lönande att sälja fika på parken,låt oss säga att det handlar om 100 dagar per säsong = 8 500 SEK i vinst varje dag.

Kommunen tyckte annorlunda. Tingsrätten tyckte ännu mer annorlunda. Plånboken tyckte absolut annorlunda. Lägg därtill att personen tidigare hunnit, bråka sönder en kvinnojour, bråka med kommunen, bråka med Dumpen‑kritiker och bråka med halva Piteå på Facebook. Märkligt att hon getts möjlighet att fortsätta verksamheten trots vetskap om att hon förlorar F-skattesedeln.

En lokal entreprenör i Piteå drev kaféet i Badhusparken sommaren 2023. Det var tänkt att hon skulle driva det i tre år, men inför säsongen 2024 återkallades hennes F‑skatt. Kommunen hävdade att F‑skatt var ett krav för att få fortsätta, entreprenören hävdade motsatsen. Resultatet blev att hon nekades att öppna både sommaren 2024 och 2025, trots att säsongen i Badhusparken sträcker sig från nationaldagen till slutet av september och är den enda intäktsperioden för verksamheten.

Efter att kommunen stämt henne för att få henne att lämna lokalen (vilket hon gjorde i februari 2025) stämde hon tillbaka och krävde 1,7 miljoner kronor i ersättning för de två nekade säsongerna. Hon menade att kommunen i praktiken förbjudit henne att bedriva verksamhet utan att fatta ett beslut hon kunde överklaga. Kommunen svarade med anklagelser om avtalsbrott, bristande registreringar och påstått svartarbete.

I mars 2026 hölls huvudförhandlingen. I april kom domen: tingsrätten gick helt på kommunens linje. Entreprenören ansågs inte ha förbjudits att driva kaféet, och F‑skatt bedömdes vara ett avtalskrav även om det inte stod uttryckligen. Hon fick noll i ersättning och dömdes att betala över 1,1 miljoner kronor i rättegångskostnader (både sina egna och kommunens). Domen överklagades inte.

Samtidigt har entreprenören tidigare varit inblandad i en uppmärksammad konflikt inom kvinnojouren Lillasyster och engagerat sig i Dumpen, vilket förstärkt bilden av henne som en aktivistisk och konfrontativ person som ofta hamnar i konflikt med myndigheter och organisationer.
Dom från Luleå tingsrätt: Luleå tingsrätt 2026-04-29 mål nr T 439-25
Citera
2026-06-24, 19:07
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Vem är kvinnan? Varför kallar du henne entreprenören?
Citera
2026-06-24, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Googla Tin* S*ndström Piteå så får du upp många artiklar i lokalpressen.

Roligt urklipp från Pitetidningen

Tina Sandström går förlorande ur den rättsliga striden mot Piteå kommun om kaféet i Badhusparken.
Nu döms hon att ersätta kommunens rättegångskostnader.
– Jag vet inte vad jag ska säga, jag är chockad, säger hon.

Hähähä!
Citera
2026-06-24, 19:41
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det är bara att klicka på länken så får du namnet. Hon har varit blandat i flera företag, Timmerledsgrillenm badhuspark Cafe samt olika idella föreningar och i Dumpen. Man kan mycket väl säga att Hon delar åsikter blan Pitebo´s (inte hyresbolaget)
Citera
2026-06-25, 12:01
Medlem
T*na S*ndström är inte riktigt i ordning! Hon bråkar med alla som inte håller med Dumpen och deras metoder, hon och hennes syster har hängt ut en man med affischer runt hela Piteå vilket och och syster vart dömd för, för grovt förtal. Hon älskar konflikter med allt och alla. Och hon hänger gärna ut personer på hennes Facebook också Nä hon är inte så omtyckt i Piteå.
Citera
2026-06-25, 12:22
Medlem
Loikkaris avatar
Kan Hon ha nån koppling till detta? pt.se / Campingägare åtalas för grova bokföringsbrott

Citat:
Enligt åklagaren Niklas Jeppsson har bristerna i bokföringen varit så omfattande att det inte gått att bedöma företagets ekonomiska ställning under flera års tid.

Under perioder ska bolaget ha haft omfattande affärsverksamhet – men en stor del av transaktionerna har aldrig bokförts.

För de två räkenskapsår som åtalet gäller handlar det om inbetalningar på omkring 4,4 miljoner kronor och utbetalningar på cirka 4,5 miljoner kronor som inte redovisats korrekt.

För hon gör reklam för Färöcamping på Facebook:

Citat:
Tina Sandströmjulkaistiin kohteessaVad händer i Piteå?
8. mars 2025
·
Det finns både stugor, husvagnsplatser, ställplatser och tältmöjligheter på Fåröns stugby för både pitebor och er som besöker Piteå i helgen.
Vi erbjuder bastu, minigolf, stora gemensamma utrymmen, bordtennisbord, tennisbana och mycket mer.
Det finns även möjlighet att parkera bilar och motorcyklar utanför stugorna
Ring eller mejla: 07052309?? foroncamping@gmail.com
Välkomna!
Skärmdump från Facebook https://e.pcloud.link/publink/show?code=XZdigcZcrMI0ik5uJ0cuCsvHEyUARjdsNU7
Senast redigerad av Loikkari 2026-06-25 kl. 12:44.
Citera
2026-06-25, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvisst123
T*na S*ndström är inte riktigt i ordning! Hon bråkar med alla som inte håller med Dumpen och deras metoder, hon och hennes syster har hängt ut en man med affischer runt hela Piteå vilket och och syster vart dömd för, för grovt förtal. Hon älskar konflikter med allt och alla. Och hon hänger gärna ut personer på hennes Facebook också Nä hon är inte så omtyckt i Piteå.

Är hon en av de två som sitter på andra sidan om bordet i denna legendariska konfrontation?

https://dumpen.se/2024/11/03/princessbakelsen-malmberget-505/
Citera
2026-06-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Är hon en av de två som sitter på andra sidan om bordet i denna legendariska konfrontation?

https://dumpen.se/2024/11/03/princessbakelsen-malmberget-505/

Yes det är hon
Citera
2026-06-28, 16:43
Medlem
Har hon kvar grillen? Den där härvan sved nog i plånboken. Hon kanske drog in det du räknade ut, med våfflor och kaffe
Citera
2026-06-28, 16:50
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruxmf79
Har hon kvar grillen? Den där härvan sved nog i plånboken. Hon kanske drog in det du räknade ut, med våfflor och kaffe
Har för mig att Hon sålde Timmerledsgrillen, hon har varit väldigt tyst efter domen mot kommunen. Kanske hon har insett att hon brännt alla broar bakom sig. Har hon betalat kostnader borde skatteverket syna hennes ekonomi, hur kan hon ha råd hosta upp dryga miljon,, kommunens och egna kostnader?
Citera
2026-06-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Har för mig att Hon sålde Timmerledsgrillen, hon har varit väldigt tyst efter domen mot kommunen. Kanske hon har insett att hon brännt alla broar bakom sig. Har hon betalat kostnader borde skatteverket syna hennes ekonomi, hur kan hon ha råd hosta upp dryga miljon,, kommunens och egna kostnader?

Jaså?

Bränt broar, ja där ett tag, förutom att hänga ut någon karl med lappar så hängde hon ju ut folk till höger och vänster på sin facebook om jag minns korrekt. Göra reklam för grillen i någon grupp, blev kränkt att något inlägg och gjorde världens drama utav det, minns varken grupp eller vad det handlade om, men det var en stor grupp där folk postade typ memes osv. .. Jag tror hon sa att pappa betala?

Hennes mest "minnesvärda" utspel måste nog vara när hon "inte fick vara med" och röjde ett skyddsboende i protest. OnT, att gå emot en kommun, när man bedrivit verksamhet, utan f-skatt osv, måste vara så korkat så.. Nu är det nog mkt nepotism och "hålla varandra om ryggen" inom kommun, men här tror jag fanken mer på kommun.
Citera
2026-06-28, 17:28
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruxmf79
Jaså?

Bränt broar, ja där ett tag, förutom att hänga ut någon karl med lappar så hängde hon ju ut folk till höger och vänster på sin facebook om jag minns korrekt. Göra reklam för grillen i någon grupp, blev kränkt att något inlägg och gjorde världens drama utav det, minns varken grupp eller vad det handlade om, men det var en stor grupp där folk postade typ memes osv. .. Jag tror hon sa att pappa betala?

Hennes mest "minnesvärda" utspel måste nog vara när hon "inte fick vara med" och röjde ett skyddsboende i protest. OnT, att gå emot en kommun, när man bedrivit verksamhet, utan f-skatt osv, måste vara så korkat så.. Nu är det nog mkt nepotism och "hålla varandra om ryggen" inom kommun, men här tror jag fanken mer på kommun.
Finns en tråd om uthängningen https://www.flashback.org/ Uthängd som kvinnomisshandlare, november 2020
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in