2026-06-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Bra artikel med fakta gällandes skatteplanering. Sedan att det är hennes make som utför skatteplaneringen blir inte mindre allvarligt. Hoppas det går upp för alla som röstar Socialdemokraterna ett ljus vad deras partiledare planerar och faktiskt sviker sina ideal och vad som basuneras ut offentligt.

Detta fick min granne, gammal sosse, att gå i taket. Ja jag retade honom lite… 😂 Nu pratar han om SD som enda riktiga arbetarpartiet.. att skatten ska gå till vård- omsorg och skola… inte till såna som åker hit för att inte arbeta men ta våra generösa bidrag och välfärd. Tydligen har Iraks försvarsminister suttit i Irak och lyft bidrag från våra skattemedel.. helt stört. Jag hade missat det, men då är ju problemet kring människor som inte vill betala/ minska sin skatt högst förståeligt… På ett sätt förstår jag dig Magdalena, jag känner nu att jag också vill betala mindre skatt!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/iraks-tidigare-forsvarsminister-gripen-pa-arlanda
Citera
2026-06-28, 13:56
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Eller så jobbar man för att förbjuda det? Jag är emot RUT och ROT-avdrag men kommer ju självklart ändå använda mig av systemet så länge det finns? Det är verkligen en nothingburger och visar högerns desperation att hitta nåt vidrigt på vänstern (eller ja, sossarna då) inför höstens val.

Men detta ökar ju klyftorna i samhället, är det bra?

Så här säger Magdalena Andersson om saken:
"När människor plockar ut höga inkomster och inte betalar inkomstskatt utan betalar en låg avkastningsskatt på inkomsten, då ökar klyftorna"
Citera
2026-06-28, 14:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Eller så jobbar man för att förbjuda det? Jag är emot RUT och ROT-avdrag men kommer ju självklart ändå använda mig av systemet så länge det finns? Det är verkligen en nothingburger och visar högerns desperation att hitta nåt vidrigt på vänstern (eller ja, sossarna då) inför höstens val.

Du är ju inte partiledare för ett parti som med högburet huvud säger sig vilja förbjuda det. Vad du tycker är en sak, men att Magdalena Andersson bedriver politiks kampanj för att vinna röster mot något som hon själv gör är inget annat än rent hyckleri.
Citera
2026-06-28, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
""Under de senaste fyra åren har Magdalena Anderssons hushållskassa mottagit 1,3 miljoner kronor efter skatt genom utdelning från Fribergs bolag. Hade de inte gjort aktiva val för att optimera utbetalningen utan i stället gått samma väg som de flesta anställda och tagit ut pengarna som lön hade hushållskassan bara fått drygt 500 000 under samma tid.""

Således, Magdalena går från 55% till 20% genom skatteplanering genom att ta ut inkomsten i utdelning via makens bolag om man ska tro Smedjan.

Från Timbro.se

1. Är det någon som tror att S:are i partistyrelsen har någon skam kvar i kroppen?
2. Kommer SVT eller annan mediakanal att ställa några frågor om detta till valet?
3. Har S-väljare givit upp om sina företrädare?
Det är inte 20%. Bolaget ska också betala skatt innan man kan göra någon utdelning
så vinstskatten är 36.5% för företag som inte klarar 3:12 reglerna för att kvalificera in för lönebaserat utrymme. Men för åren 2022 till 2025 så blir maximal utdelningen 637340 kr. Dvs 160000 kr/år som inte pensionsgrundande. Ska man ha några invändningar så är det mer mot att verksamheten har konflikt med professorstjänsten. Man ska arbeta runt 1700 timmar per år som professor och däri ingår samverka med media och näringsliv.
Citera
2026-06-28, 14:36
Medlem
Citat:
Som ett spöslag kommer Timbros försök att skapa en storm kring en socialdemokrat efter alla hål som Uffe och hans skägg grävt på sistone.Det är absolut ingen skandal att en närstående person till en svensk politiker använt ett system som finns. Man kan fortfarande vara emot det? Tänker att många på det här forumet är emot vänstern men har ändå 40 timmars arbetsvecka, långsemester, och arbetstrygghet och såna saker som faktiskt är bra.
OM detta vore en nothingburger så hade du inte brytt dig om att kommentera, men det faktum att du gör det betyder att detta du absolut vill begrava och att MSM inte tar upp det på prime time i valdebatten. Det finns trådar på flashback som knappt får en koll eller någon som kommenterar, men här är det 17 sidor och kanske mer om hennes brister. Det betyder att S vill begrava skiten och hoppas att ingen tittar. Sistnämnda har redan misslyckats, för folk är bekymrade, inklusiva S:are.
Citera
2026-06-28, 14:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ja, det är hennes make som fixat detta men båda två har höga utbildningar inom ekonomi så jag tror att Maggan vet vad som sker också. Så jävla dum kan hon inte vara helt enkelt.
Har faktiskt svårt att se att så skulle vara fallet. Magda har nog ett väldigt packat schema, särskilt nu i valtider, och kvalitetstiden hon spenderar med sin make går nog inte åt att diskutera hur han valt att lägga upp utdelningen i sitt företag.

Sen är det klart att om hon sett upplägget säkert hade förstått vad han höll på med, men det är ju en annan sak.
Citera
2026-06-28, 14:58
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Har faktiskt svårt att se att så skulle vara fallet. Magda har nog ett väldigt packat schema, särskilt nu i valtider, och kvalitetstiden hon spenderar med sin make går nog inte åt att diskutera hur han valt att lägga upp utdelningen i sitt företag.

Sen är det klart att om hon sett upplägget säkert hade förstått vad han höll på med, men det är ju en annan sak.

Och hennes man har heller inte hört vad hon står och säger i plenisalen, låter som ett frostigt förhållande.
Citera
2026-06-28, 14:59
Medlem
Duvlorts avatar
"En hycklare predikar om en särskild tro, religion eller livsstil, utan att själv följa eller tro på det personen själv förespråkar. Det är en sorts dubbelmoral, falskhet och skenhelighet. Den som hycklar ägnar sig på sätt av en typ av bedrägeri, och det handlar ofta om att framställa sig själv i en bättre dager."

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR9w4msEFLZYp6crVGs8iWo7L_PEv_o-7syREqJhDVKnydRDeWXeb2qaGh5qYzEZSM-g4pB-x9YMib0bZB FoJoUC4PHKhB9kWaywsunj9ssOjONUNwxoQ&s=10&ec=121801 496
Citera
2026-06-28, 14:59
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Och hennes man har heller inte hört vad hon står och säger i plenisalen, låter som ett frostigt förhållande.
Är väl fullt möjligt att han skitit i det också. Väldigt svårt att lasta Magdalena för detta dock. Ungefär lika tramsigt som när man försökte smutskasta Jimmie för någon gäst på hans bröllop som hade kopplingar till MC-miljön.
Senast redigerad av Teu 2026-06-28 kl. 15:02.
Citera
2026-06-28, 15:31
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMoonshine
Precis som när de gängkriminella satte upp egna vägspärrar in till Nogo området för att kontrollera vilka som åkte in.. inget som Magdalena Andersson fått uppleva men många av de som hon vill ska ge (S) en röst i kommande valet….

https://www.sverigesradio.se/artikel/7545898
Ja kombinationen att förneka no-go zoner och försöka förbjuda begreppet, när det samtidigt finns gängkriminella vägspärrar i invandrsrghetton i Sverige, då har det gått långt.

Typ "hur många fingrar håller jag upp" i Orwells 1984.
Citera
2026-06-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
"En hycklare predikar om en särskild tro, religion eller livsstil, utan att själv följa eller tro på det personen själv förespråkar. Det är en sorts dubbelmoral, falskhet och skenhelighet. Den som hycklar ägnar sig på sätt av en typ av bedrägeri, och det handlar ofta om att framställa sig själv i en bättre dager."

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR9w4msEFLZYp6crVGs8iWo7L_PEv_o-7syREqJhDVKnydRDeWXeb2qaGh5qYzEZSM-g4pB-x9YMib0bZB FoJoUC4PHKhB9kWaywsunj9ssOjONUNwxoQ&s=10&ec=121801 496

Det sammanfattade mina känslor inför detta på ett bra sätt, tack 🤮
Citera
2026-06-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är inte 20%. Bolaget ska också betala skatt innan man kan göra någon utdelning
så vinstskatten är 36.5% för företag som inte klarar 3:12 reglerna för att kvalificera in för lönebaserat utrymme. Men för åren 2022 till 2025 så blir maximal utdelningen 637340 kr. Dvs 160000 kr/år som inte pensionsgrundande. Ska man ha några invändningar så är det mer mot att verksamheten har konflikt med professorstjänsten. Man ska arbeta runt 1700 timmar per år som professor och däri ingår samverka med media och näringsliv.

Jag har inte hämtar årsredovisningen än, det ska göras kan jag tillägga, men det intressanta är köps det också datorer och telefoner till barnen på denna firmas bekostnad? Är det mycket representation som ska vara förmånsbeskattad helt eller delvis enligt Skatteverkets praxis??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in