2026-06-28, 10:03
Medlem
Kaenkelberries avatar
Bra artikel med fakta gällandes skatteplanering. Sedan att det är hennes make som utför skatteplaneringen blir inte mindre allvarligt. Hoppas det går upp för alla som röstar Socialdemokraterna ett ljus vad deras partiledare planerar och faktiskt sviker sina ideal och vad som basuneras ut offentligt.
Citera
2026-06-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Bra artikel med fakta gällandes skatteplanering. Sedan att det är hennes make som utför skatteplaneringen blir inte mindre allvarligt. Hoppas det går upp för alla som röstar Socialdemokraterna ett ljus vad deras partiledare planerar och faktiskt sviker sina ideal och vad som basuneras ut offentligt.

Det betyder inte att Magdalena Andersson inte kan ha egen vinning av detta skattetekniska upplägg. Relevanta frågor är;
-görs det avdrag för resor i tjänsten i bolaget, resor som Magdalena Andersson deltar på i egenskap av styrelseordförande? Årsmöte på lyxhotell? Fina middagar som bekostas av bolaget? Kanske inköp eller leasing av ett fordon på bolaget? Bolaget betalar skattefritt ut flera tusen per person i skattefritt friskvårdsbidrag som kan gå till massage, golf eller kanske ett liftkort till skidresan i Frankrike? Inköp av en dator som ges till en anhörig?

Detta handlar inte enbart om själva utdelningen enligt 3:12 som Magdalena Andersson själv står i riksdagen och smutskastar och anklagar för att öka klyftorna i samhället, se lännken nedan, utan det finns även en gråzon där privata kostnader och omkostnader kan hävdas vara kopplade till aktiebolaget och därmed kostnadsförs på bolaget i stället för att betalas med skattade kronor från inkomst av tjänst!

https://x.com/susannasilfver/status/2069071057588256958
Citera
2026-06-28, 10:40
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vad de eventuellt gjort eller inte är ointressant då det bara är spekulationer. Vad som är intressant är vad som går att leda i bevis. Allt annat är bara hittepårykten eller inte. Det vet vi inte.

Hur korkad tror du Magdalena är? Hon är ekonom och gift med karln. Tror du han smög med det i källaren medan hon gick all-in på en BiB?
Citera
2026-06-28, 11:28
Medlem
Jag tror att hennes man Richard Friberg inte är socialdemokrat, han är professor på Handels.
Rätta mig om jag har fel men Handels är väl inte något vänsterinriktat universitet.
Det är Wallenberg som startade det och har kopplingar till det.
Det handlar nog om att fostra eliten inom näringslivet.

Maggan kanske skulle valt en vänster kille, lika barn leka bäst som det heter
Senast redigerad av mangne 2026-06-28 kl. 11:30.
Citera
2026-06-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie

Eftersom hon ingår i styrelsen för detta bolag så är hon också juridiskt, förutom ekonomiskt, delaktig och ansvarig.

Argumentet att det är ”makens bolag” håller inte. Det är bara att gå till sig själv. Sitter ni och delar alla inkomster och utgifter varje månad? Och och i sånt fall 50/50 eller procent helt ufifrån inkomst, eller utifrån ett framräknat index eller kvot? 😂😂

Citera
2026-06-28, 12:05
Medlem
Som ett spöslag kommer Timbros försök att skapa en storm kring en socialdemokrat efter alla hål som Uffe och hans skägg grävt på sistone.Det är absolut ingen skandal att en närstående person till en svensk politiker använt ett system som finns. Man kan fortfarande vara emot det? Tänker att många på det här forumet är emot vänstern men har ändå 40 timmars arbetsvecka, långsemester, och arbetstrygghet och såna saker som faktiskt är bra.
Citera
2026-06-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Som ett spöslag kommer Timbros försök att skapa en storm kring en socialdemokrat efter alla hål som Uffe och hans skägg grävt på sistone.Det är absolut ingen skandal att en närstående person till en svensk politiker använt ett system som finns. Man kan fortfarande vara emot det? Tänker att många på det här forumet är emot vänstern men har ändå 40 timmars arbetsvecka, långsemester, och arbetstrygghet och såna saker som faktiskt är bra.

Hon är ju en kapitalist, även maken, som får en fet lön av arbetarklass och skattemedel men ändå vill de minska sin egen skatt. Att sen påstå att det inte är olagligt är ju bara skrattretande. Jag har röstat olika i olika val. Socialdemokratin vilar på en stark ideologisk grund. Ett sådant här skatteplanerande hade varit otänkbart för tidigare partiledare som Olof Palme eller Anna Lindh…. RIP ✨

Och sen detta dessutom 🤮🤮
Citera
2026-06-28, 12:39
Medlem
Glödskals avatar
Citat:

Om man tycker något är moraliskt förkastligt, och kritiserar andra för det, kanske man kanske inte borde göra det själv om man inte tvingas till det. Eller?
Citera
2026-06-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Skatteplanerande sossar är ett mindre problem än sossar som själva vägrar bo i invandrarghetton men tvingar andra att göra det.

Hyckleri och destruktiv samhällsomvälvning är sossarnas business-model.

Precis som när de gängkriminella satte upp egna vägspärrar in till Nogo området för att kontrollera vilka som åkte in.. inget som Magdalena Andersson fått uppleva men många av de som hon vill ska ge (S) en röst i kommande valet….

https://www.sverigesradio.se/artikel/7545898
Citera
2026-06-28, 13:08
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag tror att hennes man Richard Friberg inte är socialdemokrat, han är professor på Handels.
Rätta mig om jag har fel men Handels är väl inte något vänsterinriktat universitet.
Det är Wallenberg som startade det och har kopplingar till det.
Det handlar nog om att fostra eliten inom näringslivet.

Maggan kanske skulle valt en vänster kille, lika barn leka bäst som det heter
Du kanske ska ta en kik på vilken högskola Magdalena Andersson pluggade på.
Citera
2026-06-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Om man tycker något är moraliskt förkastligt, och kritiserar andra för det, kanske man kanske inte borde göra det själv om man inte tvingas till det. Eller?
Eller så jobbar man för att förbjuda det? Jag är emot RUT och ROT-avdrag men kommer ju självklart ändå använda mig av systemet så länge det finns? Det är verkligen en nothingburger och visar högerns desperation att hitta nåt vidrigt på vänstern (eller ja, sossarna då) inför höstens val.
Citera
2026-06-28, 13:41
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Eller så jobbar man för att förbjuda det? Jag är emot RUT och ROT-avdrag men kommer ju självklart ändå använda mig av systemet så länge det finns? Det är verkligen en nothingburger och visar högerns desperation att hitta nåt vidrigt på vänstern (eller ja, sossarna då) inför höstens val.

Tur för folk omkring dig att du enligt lag inte får ta deras prylar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in