2026-06-28, 07:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vad är det som är konstigt?

Det finns mängder med olika vodkaproducenter som gör olika vodka. Det som efterfrågades är vilken vodka folk har som favorit inget annat.

Det är väl inte svårare än att svara på vilken vodka man har som favorit och argumentera för sin sak.

Det är ju tämligen stor skillnad mellan exempelvis Absolut Vodka 40%, Ketel One, Belvedere Vodka och Wyborowa...

I rubriken så frågar han ju "Eran favorit", sedan skriver han "vodka" så man kan ju tolka det som han frågar vad som är ens favoritalkohol, och hans är vodka. I brödtexten nämner han att han gått över från starköl, men sedan listar han 4 olika vodka. Alltså ungefär som han egentligen vill veta vad vår favoritvodka är. Tråden är mycket otydlig.
Citera
2026-06-28, 10:01
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
I rubriken så frågar han ju "Eran favorit", sedan skriver han "vodka" så man kan ju tolka det som han frågar vad som är ens favoritalkohol, och hans är vodka. I brödtexten nämner han att han gått över från starköl, men sedan listar han 4 olika vodka. Alltså ungefär som han egentligen vill veta vad vår favoritvodka är. Tråden är mycket otydlig.

Ok...

Så eftersom TS råkat särskriva rubriken går allting fullständigt över huvudet på dig så att du inte kan tolka trådstarten... Detta trots fyra sidor där enbart vodka diskuteras... Det är troligtvis inte trådstarten eller tydligheten i tråden som är problemet i det här...

Tråden handlar alltså om vilken favoritvodka folk har och det är inget som är otydligt kring det.
Citera
2026-06-28, 10:29
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Hela din tråd är mycket märklig. Du frågar vad vår favorit är, sedan säger du vodka. Menar du vilken vår favoritalkohol är, och din egen är alltså vodka?

Vad är det som är märkligt? Jag frågar vilken som är eran favorit vodka. Alltså det som står i rubriken?
Citera
2026-06-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Världens bästa vodka heter Beluga. Man måste dock köpa det utomlands då systemet vägrar sälja det sedan 2022.

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Håller med, Beluga är definitivt den bästa vodka jag druckit. Bland de lite billigare är Russian Standard inte fy skam. Svåra att få tag på nu iom sanktionerna antagligen...

Citat:
Ursprungligen postat av Drunkensailorr
Dworek på plastflaska är en vodka som dricks nästan uteslutande av alkisar, jag tror att det är den billigaste vodkan som går att få tag på i Sverige.

Jag själv väljer nog Beluga från Ryssland som favorit.

Beluga sålde europeiska rättigheterna till monternergro 2022 och går visst att beställa på bolaget till ett rimligt pris. Däremot vill du ha rysktappad så ja, då får du väl ta närmaste flyg till ett icke EU land och importera hem en flaska i flygbagaget (men dessa länder kanske också säljer europeiska varianten nu). Vet inte vilken beluga som kommer i en lackerad och slipad trälåda men tror det är transatantic version (nu utgått på bolaget). Och gold kommer i nån sorts läderlinning tror jag. Noble skulle jag själv beställa. Eller om man varken hejar på rys eller ukr kan man köra 2 flaskor nemiroff till bra pris.

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/beluga-noble-vodka-8484001/
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/beluga-vodka-8429101/
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/beluga-8427501/

alt
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/nemiroff-17901/
Senast redigerad av fonzen 2026-06-28 kl. 10:48.
Citera
2026-06-30, 10:06
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Beluga sålde europeiska rättigheterna till monternergro 2022 och går visst att beställa på bolaget till ett rimligt pris. Däremot vill du ha rysktappad så ja, då får du väl ta närmaste flyg till ett icke EU land och importera hem en flaska i flygbagaget (men dessa länder kanske också säljer europeiska varianten nu). Vet inte vilken beluga som kommer i en lackerad och slipad trälåda men tror det är transatantic version (nu utgått på bolaget). Och gold kommer i nån sorts läderlinning tror jag. Noble skulle jag själv beställa. Eller om man varken hejar på rys eller ukr kan man köra 2 flaskor nemiroff till bra pris.

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/beluga-noble-vodka-8484001/
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/beluga-vodka-8429101/
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/beluga-8427501/

alt
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/nemiroff-17901/
Nemiroff är ruskigt bra. Mycket len och prisvärd. Beluga vill jag absolut testa någon gång.

Jag har ingen favorit men ovan nämnda Nemiroff, Stoli och Purity är bra. I skåpet står en oöppnad flaska Grey Goose och några andra sorter som ska öppnas vad det lider.
Senast redigerad av Cineasten 2026-06-30 kl. 10:12.
Citera
2026-06-30, 10:09
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
99% av befolkningen skulle inte känna skillnad på olika vodkasorter så det spelar ingen roll vad man köper. Om man dessutom blandar den med sin favoritläsk spelar det ännu mindre roll. Ingen vettig människa dricker vodka rent ändå.

(FB) Vad köper ni för vodka?
Som en iskall snaps jämte ölen till sill och potäter, till julskinkan eller varför inte i sällskap med en rykande gulasch? En snaps eller två räcker gott. Jag vill ju njuta av maten och ölet också.
Citera
2026-06-30, 10:18
Medlem
Själv så dricker jag sällan Vodka: Har alltid föredragit Brännvin. Renat är OK, men kan inte jämföras med grannens hemkörda.(Tyvärr har han gått bort och slutade med bränneriet för ca. 20 år sen.
Men med en vedeldad apparat från tidigt 1900tal och spriten gjordes på lokalodlad potatis.
Sen får jagg hålla med om att Absolut vodka är överreklamerat, har smakat många framför allt Polska Vodka som är betydligt renare i smaken.
De Rysska jag smakat har inte fallit mig på läppen, lite för svaga och smakar finkel.
Citera
2026-07-03, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Och på vilket system skulle den vara standardsortiment, på stora fantasigatans fantasibolag kanske?

Stoli är beställningssortiment på bolaget och finns inte som standard och inte kostar Stoli dubbelt så mycket som Koskenkorva heller 339 kostar Stoli gold vilket är den dyraste Stoli som finns i bolagets beställningssortiment så det är inte dubbelt så mycket som Koskenkorva

339 för en 0.5l va ? Det är runda slängar det dubbla jämfört med mycket annat.

Standardsortiment i mellan sverige iaf
Citera
2026-07-03, 07:01
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulaotzu
339 för en 0.5l va ? Det är runda slängar det dubbla jämfört med mycket annat.

Standardsortiment i mellan sverige iaf
Stoli gold är en sjuttis. 339 kronor för en sjuttis Stoli gold är inte dubbla priset jämfört med många andra vodkor.

En 0,5l vanlig stoli kostar 199 och en sjuttis kostar 285 kronor så det är definitivt inte dubbla priset

Den billigaste vodkan i beställningssortimentet är captains vodka och den kostar 205 kronor för en sjuttis och i deras bassortiment är den billigaste vodkan/brännvinet brännvin special på 206 kronor för en sjuttis.

Det verkar dock som Stoli 0,5 liter finns i lager på många svenska bolag så kanske ingår i bassortimentet nu för tiden.
Citera
2026-07-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Stoli gold är en sjuttis. 339 kronor för en sjuttis Stoli gold är inte dubbla priset jämfört med många andra vodkor.

En 0,5l vanlig stoli kostar 199 och en sjuttis kostar 285 kronor så det är definitivt inte dubbla priset

Den billigaste vodkan i beställningssortimentet är captains vodka och den kostar 205 kronor för en sjuttis och i deras bassortiment är den billigaste vodkan/brännvinet brännvin special på 206 kronor för en sjuttis.

Det verkar dock som Stoli 0,5 liter finns i lager på många svenska bolag så kanske ingår i bassortimentet nu för tiden.

Ok ^^ jag gjorde en folklig snabbräkning. Huvudsyftet var bara att lägga fram denna vodka som en mycket bra vodka.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in