2026-06-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så att ljuga för mannen är helt okey för dig? Mannen får inte bedra kvinnan genom att ex. säga att denne har kondom på och sedan ta av den och knulla henne ändå (denne åkte dit för våldtäkt, nyligen, i ett sådant fall - tre års fängelse), men kvinnan får ljuga om P-piller och därmed sätta mannen i ett livslångt "förbund" med kvinnan och barnet, om hon väljer att föda ett från mannens sida, icke välkommet barn? Är det så jag skall tolka dig - ingen likhet inför lagen...
Inga preventivmedel är 100% säkra.
Citera
2026-06-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och hur ska man i en domstol bevisa att hon inte tagit P-piller?
Att du säger att så är fallet räcker alltså inte.

Citat:
Nu har ju du här ett större/stort egenansvar för att det blev som det blev, men ett bedrägeri är det om hon sa att hon tog pillret och sedan inte gjorde det. Nu vet jag inte om dessa är 100% säkra - är de inte de så faller hela din historia och du är skyldig till att helt ha orsakat din egna situation. Att kvinnor har både ekonomiska och sociala incitament till att bedra män är helt klart - att de sedan nästan aldrig döms för något uppsåtligt är en annan sak...

Surt och jag lider med dig, men gjort är gjort - skall inte lägga sten på bördan. Hoppas det går bra med dig/er...
Som sagt, jag tar ansvar och ser till att min grabb har det bra. Jag älskar min son; han ser ut som en kopia av mig. Men ja, eftersom hon ljög om hundratals andra saker efteråt är det inte svårt att tro att hon ljög om dagen efter-pillret också, eftersom det blir ett mönster.

Hur som helst, oavsett vad jag tycker om henne personligen, så valde inte min son att bli född och han förtjänar en pappa och en värdig framtid ändå. Så jag tar absolut ansvar. Jag hade ju bara kunnat blocka henne när jag fick graviditetstesterna på Instagram, och hon hade inte kunnat dra in pengar från mig eller något alls. Men nu valde jag faktiskt att vara där för min son, resa dit regelbundet för att träffa honom och se till att han fick ett svenskt pass. Inget av det här var jag tvingad att göra, förutom av min egen moraliska kompass.
Citera
2026-06-28, 09:18
Medlem
Brolarens avatar
Snacka om att göra en höna av en fjäder…

Som att göra någon gravid oavsiktligt är likställt med våldtäkt? Knappast.

Skillnaden här ligger ju i att i en våldtäkt då tvingar ju sig en person sig på sexuellt på en annan person.

Har man samtyckt till sex så finns ju risken/möjligheten till graviditet och då har båda man och kvinna ett lika stort ansvar. Handlar det exempelvis om ett ONS så får väl killen inte bara blint lita på personen utan ta sitt eget ansvar också och:

- använda kondom
- dra ut den i förväg
- inte ha sex (gå hem och runka istället)

Så komplicerat är det inte.
Citera
2026-06-28, 09:19
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är inte jämförbart.
Av två orsaker:

1. Kondom är en barriärmetod som skyddar både mot oönskad graviditet och mot könssjukdomar. Medans p-piller är en hormonell metod, som endast skyddar mot oönskad graviditet. Kondomens motsvarighet för kvinnor är femidom. Så om hon ljuger om att hon har femidom, så är det likvärdigt med att ljuga om kondom.

2. Mannen riskerar inte att få sin kropp invaderad av oönskad graviditet om kvinnan ljuger om p-metod. Det är inte så att hon sprutar honom full med ägg, vilka kan befrukta honom och tvinga honom att ta svårt beslut: abort eller behålla... Inte hans kropp, liv och hälsa som står på spel vid oönskad graviditet och abort eller graviditet och förlossning. Just därav kan kvinnligt ljug om p-medel aldrig ses som våldtäkt, eftersom hon inte kommer i mannen utan samtycke under sexakten. Kvinnor sprutar inte in ägg i mannens kropp. Hade så varit fallet att kvinna utan samtycke sprutade in ägg i mannens kropp med risk att han kan bli oönskat gravid, så hade hon kunnat dömas för våldtäkt.

Däremot skulle kvinnligt ljug om p-medel eventuellt kunna ses som bedrägeri? Hon utsätter ju honom genom sitt ljug för oro kring eventuell graviditet (i hennes kropp) eller eventuella könssjukdomar (beroende på vilket p-medel hon har ljugit om att hon tar).
Så bedrägeri kanske hon skulle kunna anmälas för? Eller kanske för psykiskt våld?
Men behöver ju då även finnas rejäla bevis för att hon har ljugit.

Jag påstår inte att det är exakt liknande förhållanden - jag vill påvisa skevheten i bedömningen av ett slikt, eventuellt fall. Tror du hon skulle dömas för något alls? Bedrägeri är väl ett bötesstraff trots att kvinnan borde sättas i fängelse för att ha orsakat mannen ekonomiskt och psykiskt stress- och lidande...

Kräver du liknande rejäl bevisning i fall där en man drar av sig kondomen och säger att den måste ha ramlat av under akten? Skall en slik man dömas för våldtäkt? På kvinnans ord? Hur skall mannen kunna bevisa detta OCH rätten, för den delen?
Citera
2026-06-28, 09:21
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Nja, i mitt fiktiva fall så ljög kvinnan om att hon använde P-piller och förde därmed mannen bakom ljuset... Att han får betala underhåll blir därmed en helt sjuk konsekvens.
Det är en helt normal konsekvens av att befrukta en kvinna. Varför skulle man tro på vad hon säger?
Citera
2026-06-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Som sagt, jag tar ansvar och ser till att min grabb har det bra. Jag älskar min son; han ser ut som en kopia av mig. Men ja, eftersom hon ljög om hundratals andra saker efteråt är det inte svårt att tro att hon ljög om dagen efter-pillret också, eftersom det blir ett mönster.

Hur som helst, oavsett vad jag tycker om henne personligen, så valde inte min son att bli född och han förtjänar en pappa och en värdig framtid ändå. Så jag tar absolut ansvar. Jag hade ju bara kunnat blocka henne när jag fick graviditetstesterna på Instagram, och hon hade inte kunnat dra in pengar från mig eller något alls. Men nu valde jag faktiskt att vara där för min son, resa dit regelbundet för att träffa honom och se till att han fick ett svenskt pass. Inget av det här var jag tvingad att göra, förutom av min egen moraliska kompass.

(Fantastiskt att du råkade stöta på en colombianska med ett anlag för blåa ögon i sitt DNA, torde vara tämligen ovanligt i Colombia)

Att någon ljuger om andra saker är inget bevis för att hen ljuger om något specifikt.
Nånsin reflekterat över möjligheten att hon faktiskt tog det där dagen efter pillret?
jag menar vad har hon att tjäna på att skaffa barn med en man från andra sidan klotet? som garanterat inte kommer ta ens i närheten av halva jobbet med barnet?

Dagen efter piller har ingen garanti, om jag mimens rätt nu så har de ca 20% risk. Förmodligen större chans till graviditet altlså än att ramla på en inhemsk med gener för blåa ögon i Colombia....just saying.
Citera
2026-06-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Varför dömer man för våldtäkt om brottet enligt dig är spridning av könssjukdomar?

Spridning av könssjukdomar var inte en del av fallet.
Brottet bestod i att han medvetet strundade i att använda kondom, vilket var villkoret för att ha sex. Även dömde GM vidgått att han medvetet valde bort kondom trots att han visste att BO enbart ville ha skyddat sex.
Citera
2026-06-28, 09:26
Avstängd
Citat:
Väldigt svårt, för att inte säga omöjligt? att bevisa att en kvinna inte tagit P-piller medvetet.
Möjligen kan man mäta nån nivå av hormon i kroppen, men för en specifik dag? lägre tillbaka i tiden, Njae.
P-piller kan fallera, inte lika mycket som kondomer, men där finns en viss risk för oönskad graviditet även med P-piller.
Så? hur ska någon kunna bevisa att en kvinna ljuger om detta?

Inte heller är det olagligt att bli gravid.
eller för den delen föda ett barn mot en mans vilja.

Män som sysslar med stealthing, dvs ljuger om att de använder kondom, är däremot lättare att bevisa,
eftersom kondomen, till skillnad från ett P-piller, finns kvar efter akten (eller finns inte alls).

Men bra att TS sprider informationen till män att nej, de är inte på nått sätt garanterade att skyddas från oönskade konsekvenser av sex bara för att de är män, de bör precis som kvinnor vara noga med att skydda sig själva och ex. börja kräva bättre och säkrare preventivmedel för män än kondomer.

Men, om mannen hävdar att kondomen fallit av under akten - vem tror du rätten tror på? Kommer rätten lita på mannens urskuldan nu, även om denne varit ett svin tidigare och kört på utan kondom, mot kvinnans vilja? Inte alls lätt att bevisa bara för att kondomen ev. finns kvar.

Det borde vara olagligt att föda ett barn under de premisser som gäller i mitt fiktiva fall - allt annat är ett svek mot de män som råkar ut för detta - även de tilltänkta barnen, då dessa inte ges en fullvärdig chans i livet med mamma, pappa, barn - även om detta inte alltid är till barnets fördel, men utgångspunkten måste i alla fall vara att det är det...

Vad skulle dessa preventivmedel för män vara, menar du - som inte är kondom eller snipp, snapp snut...?
Citera
2026-06-28, 09:29
Medlem
Citat:
En kondom är aldrig 100%, så enligt din "logik" så kan man aldrig knulla... En kondom kan gå sönder, eller manipuleras med, samt glida av... Långt ifrån säkert.

Samma gäller för övrigt för p-piller. Ej 100% säkert mot oönskad graviditet. Enda sättet för en man att vara säker på att inte bli pappa är att inte ejakulera i en kvinnas vagina.
Citera
2026-06-28, 09:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
I slutändan finns ett barn som har rätt till försörjning av sina båda föräldrar. Den rättigheten står över allt annat.

Enligt dig och korkade lagar, ja! Varför kan inte mannen undslippa detta om det är belagt att denne blivit lurad in i att bli far med allt vad detta innebär? Varför skulle inte staten kunna betala notan och ge kvinnan återbetalningsskyldighet och något sorts straff, såklart? Det du skriver visar på den abnorma skevheten i lagstiftningens utformning. Mannen straffas trots att det är kvinnan som bedragit honom! Barnet straffas också då mannen kanske vägrar umgänge med det. Detta åligger då också kvinnans ansvar som trodde hon kunde lura mannen till att bli en älskande far...
Citera
2026-06-28, 09:35
Medlem
Citat:
(Fantastiskt att du råkade stöta på en colombianska med ett anlag för blåa ögon i sitt DNA, torde vara tämligen ovanligt i Colombia)

Att någon ljuger om andra saker är inget bevis för att hen ljuger om något specifikt.
Nånsin reflekterat över möjligheten att hon faktiskt tog det där dagen efter pillret?
jag menar vad har hon att tjäna på att skaffa barn med en man från andra sidan klotet? som garanterat inte kommer ta ens i närheten av halva jobbet med barnet?

Dagen efter piller har ingen garanti, om jag mimens rätt nu så har de ca 20% risk. Förmodligen större chans till graviditet altlså än att ramla på en inhemsk med gener för blåa ögon i Colombia....just saying.
Nej absolut, hon kan ha svalt dagen efter-pillret. Det är omöjligt för mig att veta.

Det som är helt sjukt är att grabben har den där nordiska looken men med en tydlig hint av latinamerikanska drag. När man är ute med honom i Colombia får man fan sjukt många kommentarer om det. Mamman hade gröna ögon som barn men de slog om till bruna med åldern. Grabben är helt blond och har exakt samma blå ögon som mig. Så när han väl ploppade ut behövde jag inte ens stressa med nåt DNA-test, det var liksom ingen tvekan. Jag var oerhört skeptisk under hela graviditeten, men när jag såg honom så fanns det inget tvivel längre.

Det är en jävligt bra mix faktiskt, nordiskt med colombianskt. Han kommer inte direkt ha problem med att träffa tjejer när han blir äldre, det kan vi lugnt säga.

Men som sagt, hon kan absolut ha svalt pillret. Jag hade ju också gått på tunga doser steroider i över 5 år utan HCG eller nåt, så oddsen var väl inte direkt på topp. Hon hade dessutom försökt bli gravid i en tidigare relation utan att lyckas. Så det kanske helt enkelt var meningen att han skulle bli till.
Citera
2026-06-28, 09:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ni som absolut inte vill bli pappor ska inte ligga med tjejer. Men om ni gör det, var noga med kondom. Då har du skyddat dig och tagit ansvar för dig själv. Om du vet att du aldrig vill bli pappa så kontaktar du vården för en vasketomi.

Om.resultatet av ett ligg blir ett barn så är du pappa och ansvarig. ( mamman ansvarar också för barnet)

Det är vad det är. Det är fakta och varken värderingar eller politik.

Så det är enkom mannens ansvar och inte ett gemensamt - ytterligare ett bevis för skevheten i synen på individers ansvar. mannen skall straffas för sin dumhet, medan kvinnan skall omhuldas för liknande... Kondom är inte 100%, så detta hjälper inte helt. Mannen kanske inte vill bli far till ett barn med just denna kvinnan, men gärna med en annan, så ditt argument faller pladask.

Det är långt ifrån fakta och sannerligen "politik och värderingar", förutom i din skeva värld och den patetiska och mansfientliga lagstiftningen som för närvarande råder i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in