2026-06-28, 08:55
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Du vet väl om att preventivmedel inte ger 100% skydd. Vill du undvika barn så knulla henne i tvåan.

Jo, det har jag redan skrivit om - dvs. att kondomer är långt ifrån 100%. Men, du måste väl kunna se längre än så - i det fiktiva fallet så ljuger alltså kvinnan och säger att hon tar P-piller och kan sätta mannen i ett 18-årigt underhållsträsk, som denne inte alls godkänt. Hon har bedragit honom å det grövsta och skulle mest sannolikt INTE hamna i fängelse för det då de skulle finna förmildrande omständigheter i det mesta och särskilt att hon måste ta hand om barnet...

Vet dock inte vad en ev. brottsrubricering borde bli. Fängelse borde hon få, i alla fall - men, de dubbla måttstockarna skulle mest sannolikt rädda kvinnan här.
Citera
2026-06-28, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är inte samma sak att bli sprutade full med spermier mot sin vilja. Som att en kvinna ljuger om p-medel. Det kan du nog förstå?

Det är våldtäkt att spruta någon full med sperma utan samtycke, då det hela ingår i den sexuella handlingen.

Hade ljug från kvinnan inneburit att hon sprutade in en massa ägg I mannens penis och han riskerade att bli oönskat gravid och hon inte hade hans samtycke att spruta in sina ägg I hans penis. Så hade det varit våldtäkt. Då det hade ingått i den sexuella akten.

Förstår du?

Det är inte våldtäkt om hon ljuger om p-medel.
Det är inte våldtäkt om han ljuger om att han är singel.

Det som sker utan samtycke under själva sexakten, är vad som kan räknas som våldtäkt. Tex utlysning i kvinnans vagina, utan samtycke.

Blev det tydligare nu?

......

Däremot skulle kvinnligt ljug om p-medel, kanske kunna klassas som bedrägeri eller psykiskt våld. Men alltså inte som våldtäkt.
Å du verkar inte förstå att man har ett eget enskilt personligt ansvar. I den andra tråden framkommer det enligt deras whatsapp konversation att dom legat flera gånger å då hade han oxå struntat i kondomen. Så den tjejen borde då kunnat räknat ihop att han inte var så pålitlig att sköta kondom avtalet å kunde då ha sagt nej till sexet. Svårare än så är det inte.

Samma med om man inte vill riskera att bli en pappa eller om kvinnan inte vill bli gravid så är det bäst att avstå helt från sex med motsatta könet å då tillfredsställa sig solo eller om man nu vill med samma kön. Varken kondom eller p-piller är 100% säkert för oönskad graviditet eller könssjukdomar. Nu tänker inte jag svara nå mer om/när du citerar mig i denna tråden. Jag respekterar att din åsikt är annan än min egna. Du borde göra detsamma.
Citera
2026-06-28, 08:59
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Intressant inlägg. Och tänkvärt!

Tack, Tomatkungen!
Citera
2026-06-28, 09:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Handlar om barns rätt till sina föräldrar och till försörjning från dessa. Alternativet till att fadern betalar för barnet är att staten dvs vi skattebetalare skulle göra det. Barnet ska inte straffas med att bara ha en som försörjer det då barnet inte rår för att det existerar.
Jämförelsen med han som inte använde kondom haltar då han tydligen inte hade något emot att bli förälder.

Nej, det haltar inte - bara hos er som vill ha dessa dubbla måttstockarna som alltid går kvinnornas väg, aldrig mannens. Varför skall mannen drabbas som uttryckligen sagt att han inte vill knulla om hon inte är skyddad mot ev. befruktning och senare barnafödande. Anser du detta vara rätt? Du nämner inget om att kvinnan felat å det grövsta - varför inte? Tystnad är också ett svar...

Staten får väl gå in i slika fall och betala barnbidraget och kvinnan bli återbetalningsskyldig, eller något. Barnet har blivit till och skall såklart inte straffas, men mamman måste dömas för något sorts bedrägligt beteende, kanske till och med våldtäkt?
Citera
2026-06-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, det har jag redan skrivit om - dvs. att kondomer är långt ifrån 100%. Men, du måste väl kunna se längre än så - i det fiktiva fallet så ljuger alltså kvinnan och säger att hon tar P-piller och kan sätta mannen i ett 18-årigt underhållsträsk, som denne inte alls godkänt. Hon har bedragit honom å det grövsta och skulle mest sannolikt INTE hamna i fängelse för det då de skulle finna förmildrande omständigheter i det mesta och särskilt att hon måste ta hand om barnet...

Vet dock inte vad en ev. brottsrubricering borde bli. Fängelse borde hon få, i alla fall - men, de dubbla måttstockarna skulle mest sannolikt rädda kvinnan här.

Och hur ska man i en domstol bevisa att hon inte tagit P-piller?
Att du säger att så är fallet räcker alltså inte.
Citera
2026-06-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Å du verkar inte förstå att man har ett eget enskilt personligt ansvar. I den andra tråden framkommer det enligt deras whatsapp konversation att dom legat flera gånger å då hade han oxå struntat i kondomen. Så den tjejen borde då kunnat räknat ihop att han inte var så pålitlig att sköta kondom avtalet å kunde då ha sagt nej till sexet. Svårare än så är det inte.

Samma med om man inte vill riskera att bli en pappa eller om kvinnan inte vill bli gravid så är det bäst att avstå helt från sex med motsatta könet å då tillfredsställa sig solo eller om man nu vill med samma kön. Varken kondom eller p-piller är 100% säkert för oönskad graviditet eller könssjukdomar. Nu tänker inte jag svara nå mer om/när du citerar mig i denna tråden. Jag respekterar att din åsikt är annan än min egna. Du borde göra detsamma.

Nej, det framkommer inte. Det som framkommer är att hon har tjatat om kondom. Kanske bara vid det tillfället eller vid flera, det förtäljer inte historian. Övriga samlag kom han inte I henne. Han hade inte samtycke att komma i henne, men gjorde det ändå = våldtäkt.
Citera
2026-06-28, 09:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
vilken jävla skittråd går ju inte jämföra på det sättet idioter

Varför inte - utveckla gärna din tvärsäkra ståndpunkt...
Citera
2026-06-28, 09:06
Medlem
Citat:
Nej, det haltar inte - bara hos er som vill ha dessa dubbla måttstockarna som alltid går kvinnornas väg, aldrig mannens. Varför skall mannen drabbas som uttryckligen sagt att han inte vill knulla om hon inte är skyddad mot ev. befruktning och senare barnafödande. Anser du detta vara rätt? Du nämner inget om att kvinnan felat å det grövsta - varför inte? Tystnad är också ett svar...

Staten får väl gå in i slika fall och betala barnbidraget och kvinnan bli återbetalningsskyldig, eller något. Barnet har blivit till och skall såklart inte straffas, men mamman måste dömas för något sorts bedrägligt beteende, kanske till och med våldtäkt?

Vilken man säger ens så? "jag vill inte ha sex med dig om du inte tar p-piller eller annat p-skydd!".
Har du gjort så?

I regel är det kvinnor som kräver skydd. Då kvinnor är de som riskerar att bli gravida. Eller som är rädda att få könssjukdomar som kan göra dem sterila tex.

I regel antar bara män att kvinnan använder skydd .
Citera
2026-06-28, 09:08
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Nja, i mitt fiktiva fall så ljög kvinnan om att hon använde P-piller och förde därmed mannen bakom ljuset... Att han får betala underhåll blir därmed en helt sjuk konsekvens.

Har man inte råd med det så får man ge fan i att knulla!
Citera
2026-06-28, 09:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Bra trådstart, TS. Det här är en fråga som förtjänar att lyftas, särskilt i ljuset av den rådande debatten om jämställdhet.

Jag har en erfarenhet som ligger nära ditt fiktiva exempel och som belyser exakt den här problematiken. Jag var i Colombia och träffade en tjej på Tinder. Vi hade en intensiv dejt, drack en del, och det slutade med oskyddat sex vid flera tillfällen. Vid tillfället gick jag på höga doser steroider sedan fem år tillbaka utan uppehåll – i teorin fungerar ju exogent testosteron som ett effektivt manligt preventivmedel genom att stänga ner den egna spermieproduktionen, så jag utgick från att jag var steril.

Trots det tog vi ett dagen efter-piller, men jag är 99 % säker på att hon aldrig svalde det utan i stället la det under tungan. Resultatet? Jag har nu en liten blond och blåögd son i Colombia.

Visst, jag erkänner mitt eget ansvar i att inte ha använt kondom, men det ändrar inte det faktum att det finns en utbredd taktik där kvinnor från länder med lägre ekonomisk standard ser män från rika länder som en "biljett". Sverige ses som en guldgruva, och blonda/blåögda barn värderas extremt högt där borta.

Nu har ju du här ett större/stort egenansvar för att det blev som det blev, men ett bedrägeri är det om hon sa att hon tog pillret och sedan inte gjorde det. Nu vet jag inte om dessa är 100% säkra - är de inte de så faller hela din historia och du är skyldig till att helt ha orsakat din egna situation. Att kvinnor har både ekonomiska och sociala incitament till att bedra män är helt klart - att de sedan nästan aldrig döms för något uppsåtligt är en annan sak...

Surt och jag lider med dig, men gjort är gjort - skall inte lägga sten på bördan. Hoppas det går bra med dig/er...
Citera
2026-06-28, 09:12
Medlem
Citat:

Det handlar om underhållsstöd isåfall, inte barnbidrag.

Hur tänker du att mamman (den enda vårdnadshavaren) ska straffas utan att det går ut över barnet? Kom med förslag!

Sedan som andra påpekat, är det nog svårt att bevisa att någon sagt sig äta p-piller men inte gör det. Man kan missa piller, eller bli magsjuk så pillret inte hinner tas upp av kroppen. Vi vill ju trots allt ha det rättsäkert, eller hur?
Citera
2026-06-28, 09:13
Medlem
Citat:

Det är allmän kunskap, eller borde vara allmän kunskap, att heterosex mellan två fertila parter alltid medför risk för graviditet och därmed även risken för oönskad avkomma.

Även män borde fått med sig detta från grundskolan.
Och nej, bara för att en man ställer sig och säger: jag vill inte skapa en graviditet, så hjälper det alltså mot risken att det kan ske, om han sen har sex med en kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in