Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Varför springer gäddorna iväg så fort när de ser att det inte finns något barn på platsen om allt bara är en oskyldig fantasi?Man har ju inget att dölja om det bara är en fantasi.
För det första: Jag har aldrig sagt att fantasin är oskyldig. Så låt bli att lägga ord i min mun som jag inte har skrivit.
För det för andra: Att de vänder och springer beror på grundläggande mänsklig psykologi, inte på att de har en medicinsk diagnos som pedofili. Det handlar om tre helt avgörande saker:
Bubblan spricker och chocken slår till: Mannen har befunnit sig i en anonym, digital fantasivärld framför en skärm. När han kliver ur bilen och möts av ett kamerateam och arga vuxna som skriker, så kraschar fantasivärlden in i den brutala verkligheten på ett brutalt sätt. Det utlöser en akut chockreaktion.
Kamp- eller flyktrespons (Fight or Flight): När en människa hamnar i en extrem chocksituation där hon inser att hennes rykte, familjeliv och karriär håller på att utplånas på två sekunder, tar reptilhjärnan över. Adrenalinpåslaget gör att det bara finns två lägen: slåss eller springa. Eftersom de inte vill slåss, så springer de. Det är ren biologisk överlevnadsinstinkt, inte ett bevis på en psykiatrisk diagnos.
De flyr från medborgargardet, inte från sanningen: De springer inte för att de ”blivit påkomna med ett barn”, för det finns som sagt inget barn där. De springer för att de ser ett gäng aggressiva personer med kameror som de vet kommer att lägga ut dem på internet och förstöra deras liv. Vem som helst skulle springa från en sådan situation, oavsett vad man har gjort.
Att använda det faktum att en människa drabbas av panik och flyr från ett hotfullt kamerateam som ett
bevis för att de har den kliniska diagnosen pedofili är inget annat än ett logiskt haveri.
Att påstå att man kan ställa diagnosen pedofili genom att läsa en text på en skärm är som att påstå att en läkare kan ställa en diagnos på hjärtfel bara genom att läsa ett argt mejl från en patient. Det är medicinskt nonsens.