2026-05-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Du förminskar överlevares situation och väljer att stå på gäddornas och eventuell familjs sida.
Det som uppnås av det ser du framför dig just nu. Det blir debatt om det, folk pratar om det.

Du kanske skulle kolla på merparten av artiklarna innan du uttalar dig.

Det är bara att se på rättsväsendet(jag menar inte att Dumpen är det). I rättsförhandlingar.
Där kommer offer ut och blir offentlig handling i många fall.
Det hindrar inte domstolen från att ha förhandlingen.
Ska man inte ha förhandlingar p.g.a. anhöriga kan hängas ut eller bli offentlig handling på andra sätt?

Förstår inte uppsåtet till att förfalska historier kring övergrepp på Dumpen. Men du kanske vet?

Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag behövt skriva det här nu, både till dig och andra.

Jag står på offrets och familjens sida. Jag försvarar inte det den uthängda personen gjort. Det jag kritiserar är arbetsmetoden som används och de konsekvenser den får för människor runt omkring. Det är två helt olika saker, även om vissa verkar ha väldigt svårt att skilja på dem.

Har du någon aning om hur mycket jag faktiskt tagit del av? Om jag läst en publicering, tio, hundra eller tusen?

Och det är ju dessutom inte där min huvudsakliga kritik ligger. Jag sitter inte och recenserar varje enskilt fall i detalj. Det jag kritiserar är själva arbetsmetoden, alltså den offentliga exponeringen och följdverkningarna av den.

Framför allt att människor som inte själva är involverade drabbas hårdare än nödvändigt, och att den typen av offentlig exponering i vissa fall också kan påverka hur trovärdighet och bevisvärde uppfattas senare i rättsliga sammanhang.

Det är den större principfrågan jag pratar om, inte enskilda publiceringar på deras hemsida.

Jag är emot kvinnomisshandel, bland annat.
Men betyder det att jag måste gå igenom varje enskilt fall av kvinnomisshandel för att överhuvudtaget kunna ha en åsikt om frågan i stort? Självklart inte.

Man kan mycket väl landa i att det är något som är fel, utan att ha detaljstuderat varje enskilt ärende som någonsin dokumenterats. Det är ju så de flesta människor faktiskt förhåller sig till olika typer av frågor. Även du.

Citat:
Förstår inte uppsåtet till att förfalska historier kring övergrepp på Dumpen. Men du kanske vet?

Det där var inte ett svar på frågan om du litar blint på allt som publiceras på nätet, det var en helt ny fråga. Svara på den först, så kan vi fortsätta med dina följdfrågor sen.
Citera
2026-05-14, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag behövt skriva det här nu, både till dig och andra.

Jag står på offrets och familjens sida. Jag försvarar inte det den uthängda personen gjort. Det jag kritiserar är arbetsmetoden som används och de konsekvenser den får för människor runt omkring. Det är två helt olika saker, även om vissa verkar ha väldigt svårt att skilja på dem.

Har du någon aning om hur mycket jag faktiskt tagit del av? Om jag läst en publicering, tio, hundra eller tusen?

Och det är ju dessutom inte där min huvudsakliga kritik ligger. Jag sitter inte och recenserar varje enskilt fall i detalj. Det jag kritiserar är själva arbetsmetoden, alltså den offentliga exponeringen och följdverkningarna av den.

Framför allt att människor som inte själva är involverade drabbas hårdare än nödvändigt, och att den typen av offentlig exponering i vissa fall också kan påverka hur trovärdighet och bevisvärde uppfattas senare i rättsliga sammanhang.

Det är den större principfrågan jag pratar om, inte enskilda publiceringar på deras hemsida.

Jag är emot kvinnomisshandel, bland annat.
Men betyder det att jag måste gå igenom varje enskilt fall av kvinnomisshandel för att överhuvudtaget kunna ha en åsikt om frågan i stort? Självklart inte.

Man kan mycket väl landa i att det är något som är fel, utan att ha detaljstuderat varje enskilt ärende som någonsin dokumenterats. Det är ju så de flesta människor faktiskt förhåller sig till olika typer av frågor. Även du.

Det där var inte ett svar på frågan om du litar blint på allt som publiceras på nätet, det var en helt ny fråga. Svara på den först, så kan vi fortsätta med dina följdfrågor sen.
Problemet är när du påtalar att du misstror berättelserna på sidan. Så ser det ut som du förminskar eller skyddar gäddornas agerande.
Angående arbetsmetoden håller du med att Dumpen bidrar/bidragit till att fler folk pratar om problemet?
Sedan så har de ju blivit lagändring. Så deras arbetsmetod måste ju vara effektiv för att få samhället att lyssna. Det blir konsekvenserna.

Som jag förstod hade du inte läst alla artiklar angående gäddorna.

Om kvinnor berättade om att de blivit misshandlade på en sida och ville vara anonyma skulle du misstro dem då. Eller förminska deras berättelse?

Jag utgår nog från att berättelser som har så mycket detaljer som berättelserna har på Dumpen är sanna ja.
Citera
2026-05-14, 11:42
Medlem
Citat:
Har du någon insyn hur mycket pengar de rör sig om?
Kronofogden jagar ju t.ex. Patrik.

De blir knappast miljonärer på detta.

Exakt. Bådas ekonomi är beroende av dumpen. Utan dumpen hade dom inte haft något.

Upplever du dom som dom lever ett fattigtliv med skulder upp till öronen?

Miljonbelopp skänks årlig till ett 2mans bolag. Vad har dumpen för omkostnader? Kom ihåg att föreningen dumpen tar inte Swish. Pengarna swishar går till dumpen media group AB och det blir löner och leverne för S och P.
Citera
2026-05-14, 11:42
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Jag utgår nog från att berättelser som har så mycket detaljer som berättelserna har på Dumpen är sanna ja.
Jag kan skriva en extremt realistisk berättelse med mycket detaljrika inslag. Inga problem.

Blir lite tårögd när jag tänkt på stackars Ebba som nu är 38 med all den smärta och PTSD hon kämpar med på daglig basis pga bonuspappan, eller om det var vikarien .. mm.. får vi veta i hela berättelsen.
Citera
2026-05-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Jag kan skriva en extremt realistisk berättelse med mycket detaljrika inslag. Inga problem.

Blir lite tårögd när jag tänkt på stackars Ebba som nu är 38 med all den smärta och PTSD hon kämpar med på daglig basis pga bonuspappan, eller om det var vikarien .. mm.. får vi veta i hela berättelsen.

Det är svårt att skriva realistiskt och med detaljer.
Det blir nog inget nobelpris för dig.
Citera
2026-05-14, 11:51
Medlem
Komiskt tagning på Dumpens verksamhet ändå.

Att de sitter och fabricerar berättelser på sidan.
Citera
2026-05-14, 11:59
Medlem
Citat:
Har du någon insyn hur mycket pengar de rör sig om?
Kronofogden jagar ju t.ex. Patrik.

De blir knappast miljonärer på detta.

Ca 200.000 kr/månaden rullar in på Dumplingarnas konto enligt egen utsago vilket är en ganska bra inkomst men så är hon borgare också den där sötnosen. Du kan höra dom själv säga detta i PK-debatten bla.

Vilket konto som används är hemligt men skulle gissa att Kronofogden inte får in snabeln där för så pass smarta är herrskapet. Dessa stålar är inte öronmärkta för traumavård utan den finansieras separat så dessa är främst till för löpande omkostnader som hotell, diesel, cigg, käk mm.
Citera
2026-05-14, 12:12
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Komiskt tagning på Dumpens verksamhet ändå.

Att de sitter och fabricerar berättelser på sidan.
Skulle förvåna mig ungefär 0. Dom går precis hur långt som helst för sin "sak", inkl öka trovärdigheten att dom är någon Batman & Robin.

Bara en sån sak som fortsätta med samma metoder när man blir dömd för grovt förtal visar ju på hur tankeverksamheten går.

Men låt oss ta en kaffe i solen och skänka en tanke till fiktiva "Emma" som klarade sig, och alla ej existerande offer som tursamt nog klarade sig utan PTSD.
Citera
2026-05-14, 12:13
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Ca 200.000 kr/månaden rullar in på Dumplingarnas konto enligt egen utsago vilket är en ganska bra inkomst men så är hon borgare också den där sötnosen. Du kan höra dom själv säga detta i PK-debatten bla.

Vilket konto som används är hemligt men skulle gissa att Kronofogden inte får in snabeln där för så pass smarta är herrskapet. Dessa stålar är inte öronmärkta för traumavård utan den finansieras separat så dessa är främst till för löpande omkostnader som hotell, diesel, cigg, käk mm.
Dom slantarna behövs när dom ska ut med miljoner senare. Kommer blir en högst intressant dag när EU/IMY sätter ner foten , och exempelvis SD eller namninsamlingar inte kan göra nånting åt det.

Kan slå vad om att snittanten på fejjan inte har en aning om att EU förordning står över grundlag osv, så gapa om ändra svenska lagar har ju 0 funktion. (här är det 10x arga smileys)

Samma sak som ändra förtalslagen spelar mindre roll då GDPR är överordnad. Ändras den lagen så vissa sanningar inte är förtal, så blir det istället brott mot GDPR för spridning av personuppgifter.

Men men, låt dom tro och skåla med sitt 49,50 vin på dunk.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-05-14 kl. 12:16.
Citera
2026-05-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Skulle förvåna mig ungefär 0. Dom går precis hur långt som helst för sin "sak", inkl öka trovärdigheten att dom är någon Batman & Robin.

Bara en sån sak som fortsätta med samma metoder när man blir dömd för grovt förtal visar ju på hur tankeverksamheten går.

Men låt oss ta en kaffe i solen och skänka en tanke till fiktiva "Emma" som klarade sig, och alla ej existerande offer som tursamt nog klarade sig utan PTSD.

Vem skulle skriva dessa berättelser då? Patrik? Sara?

Uppenbart har du inte läst någon av dem.

Men de är lätt att kritisera utan att sätta sig in i det.
Citera
2026-05-14, 13:48
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Intressant krönika av Patrik.

https://dumpen.se/2026/05/14/att-skjuta-budbararen/

Det är fascinerande att du kallar det en intressant krönika.

Är du medveten om att det du läser är en ren AI-produkt? Varje mening, varje korthugget radbyte och varje förutsägbar retorisk fråga skriker maskingenererat innehåll. Att Patrik Sjöberg inte ens skriver sina egna texter längre utan matar in sina buzzwords i en AI för att framstå som intellektuell är ganska talande för hela verksamhetens äkthet.

Man behöver inte ens kommentera en text som är helt och hållet genererad av en AI. Att Patrik Sjöberg matar in sina favoritord i en maskin för att framstå som djupsinnig är bara pinsamt och att du går på det är ännu värre.

Det finns inget intressant i en algoritm som rapar upp Dumpens marknadsföring under täckmanteln av en krönika.
Citera
2026-05-14, 13:56
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det är fascinerande att du kallar det en intressant krönika.

Är du medveten om att det du läser är en ren AI-produkt? Varje mening, varje korthugget radbyte och varje förutsägbar retorisk fråga skriker maskingenererat innehåll. Att Patrik Sjöberg inte ens skriver sina egna texter längre utan matar in sina buzzwords i en AI för att framstå som intellektuell är ganska talande för hela verksamhetens äkthet.

Man behöver inte ens kommentera en text som är helt och hållet genererad av en AI. Att Patrik Sjöberg matar in sina favoritord i en maskin för att framstå som djupsinnig är bara pinsamt och att du går på det är ännu värre.

Det finns inget intressant i en algoritm som rapar upp Dumpens marknadsföring under täckmanteln av en krönika.

Klistrade in det i Gemini för analys helt enkelt. Så texten nedan är direkt från Gemini och inte mig själv så att säga.

"Det där osar 100 % ChatGPT / AI-genererat lång väg.
Det är bara att titta på strukturen:

Den sterila stilen: Texten är skriven på en så kliniskt perfekt och polerad skolboks-svenska att all personlig ton saknas. Det finns inte ett spår av den ilska eller det råa talspråk som Patrik annars använder.

Klassiska AI-mallar: Den börjar med ett slitet ordspråk ("skjuta budbäraren") och avslutas med en öppen, filosofisk och lagom diffus fråga för att verka djup. Det är standardinställningen i alla språkmodeller.

Desperat image-tvätt: De använder AI för att försöka låta som akademiska debattörer istället för en lynchmobb.Det blir ju nästan parodiskt. Tanterna i kommentarsfältet hyllar honom för att han "talar från hjärtat", när han i själva verket bara har matat in en prompt i en chatbot för att han inte kan formulera sig själv på den nivån. Ren teater."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in