2026-06-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nytt beslut från EU skiten. Appar kan alltså förbjudas även i Sverige. Har även märkt att den svenska polisen numera klagar på att varningar ger via sociala medier. Vilket säkert är en kampanj för att svenska politiker ska fatta beslut om förbud för även det.

Top Gear tror detta handlar om kosing. Polisen missar att dra in böter från vanliga trafikanter.

Förr var det man hörde från polisen att det var bra med varningar. För det hade en lugnande effekt på trafiken att trafikanter visste att polisen var ute. Blivit en omsvängning där således. Att varningar gör att kriminella och rattfulla kommer undan heter det idag.

Så vad tror ni? Är omsvängningen och att det kanske inom kort blir olagligt att varna både i appar och genom social media. Omsorg att det blir bättre för samhället, kriminella åker fast lättare, färre rattfulla på vägarna. Eller handlar det helt enkelt om kosing för att kunna bötfälla fler Svenssons som kör 10 km för fort?
Bra för att bli av med ögontjänare och mer respekt till lagen och polismyndigheten anser jag. Gör du ett trafikbrott ska du naturligtvis åka dit.
Citera
2026-06-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Lite så är det. Vi tillsammans tillsätter en regering som i sin tur stiftar lagar. Polisen ser till att vi alla följer lagarna. Jag läser så ofta att polisen är dumma mm, men det enda de gör är ju att se till att alla följer de lagar som vi gemensamt skapat.

När folk tycker det är fel som i detta fallet så undrar man ju hur dessa individer tänker. Bör hastighetsgränser tas bort i deras värld, eller vad är problemet?

Jag vill lägga till att även jag ibland kör för fort, men jag vet om det och ifall polisen tar mig så är det endast mitt fel och ingen annans.

Tackar för ett av ytterst få vettiga inlägg i tråden.
Citera
2026-06-27, 19:15
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
För att det uppenbart skulle vara snudd på tjänstefel att inte kolla upp luffare i ett öde industriområde.
Svagt argument. Dessutom hade de satt upp en kontrollstation. Bättre lycka nästa gång.
Citera
2026-06-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Mouth to mouth blir omöjligt. Men här kan ju alltså den nationella myndigheten förbjuda appar som varnar. App och Android store får därmed ta bort den från det landets invånare

Blir ju dock lite svårt som artikeln antyder för de på roadtrip genom EU. Du åker genom ett EU-land där appen är tillåten, sedan över en gräns där den är förbjuden. Du ska du alltså avinstallera den innan passage, för att sedan när du åker in i ett land där den är tillåten kunna installera den igen..

För detta med vad den svenska polisen också vill förbjuda varningar i Facebook-grupper är det ju rätt enkelt. Facebook själva kommer stänga ner dessa grupper om de bryter mot svensk lag.

Det är redan idag förbjudet att ha sådana appar i exempelvis Tyskland. Jag misstänker att de flesta appar har löst det på samma sätt som Waze dvs inaktivera varningen inom Tysklands gränser.
Citera
2026-06-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Folk är idioter. Varför vill de hjälpa rattfyllerister, knarkare, kriminella och idioter att undkomma polisen?
För att det inte handlar om att undkomma dom horungarna

Det handlar om att samla in pengar och sätta in en jävla massa kvinnor i arbeten så samma feministiska system kan rulla
Citera
2026-06-27, 19:45
Avstängd
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Svagt argument. Dessutom hade de satt upp en kontrollstation. Bättre lycka nästa gång.
"Kontrollstation" i ett öde industriområde. Jo tjena
Citera
2026-06-27, 22:47
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Självklart kan man köra bil men har tanken aldrig slagit dig att man inte nödvändigtvis vill vara en sorglig stövelslickare som enbart existerar för att lyda storebror?

Exakt, där kontextualiserade du hela vitsen med poliskontroller. Bra jobbat.
Citera
2026-06-28, 00:55
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Klart att vi ska ha lagar och regler, men hastighetsbegränsningen ska inte vara löjligt lågt satt - vilket den ofta är.
Det Logique88 säger är sant, polisen står gärna på platser där hastighetsbegränsningen är alltför låg.
Vad är det du egentligen syftar på i ditt inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Att många anser sig veta bäst gällande vilken hastighet som bör gälla. De kör för fort för de tycker att hastighetsbegränsningen är för lågt satt.

Det krävs ett visst mått av självbelåtenhet för att medvetet bryta mot lagen för att man anser sig veta bättre.
Du missar helt poängen. Det har ingenting med självbelåtenhet att göra, det har med rättvisa att göra.
Vi har lagar och regler för att göra livet bättre för oss svenskar. Det är syftet, det finns inget annat syfte.
Att skapa lagar är ett stort ansvar och bara för att du skapar en lag innebär det inte med automatik att lagen gör livet bättre för oss. När det kommer till fartgränser och dess straff är det rena dystopin så därför sätter jag mig på tvären.
Min lojalitet ligger hos mitt folk, jag har absolut noll intresse att förstöra livet för andra svenskar om det inte är befogat.
Om Svensson kör fortare än vad det står på skylten kan jag inte bry mig mindre. Det säger nämligen ingenting huruvida framfarten chansartad på ett sätt som inte är okej.
Jag har aldrig åkt med någon som följer hastighetsbegränsningarna, jag följer inte dom heller och har aldrig haft något problem med att folk runt omkring skiter i hastighetsgränsen vilket jag har stor erfarenhet då jag pendlar till jobb och många har lite bråttom på morgonen.
Jag har sett idioter i trafiken men det har aldrig varit farten som varit boven.
När jag passerar en laserkontroll (vilket sker med flera års mellanrum) så varnar jag mötande nästkommande minut eller så.
Anledningen är så klart inte att jag vill att blattar och skit ska klara sig undan men jag vill inte att någon svensk ska få sitt liv förstört bara för att han/hon inte följer de lågt satta hastighetsgränserna.
Om polisen nöjde sig med att titta på beteende och nykterhet så hade jag inte varnat mötande.
Bollen ligger hos polisen, de vet varför man varnar för fartkontroller och deras argumentation om rattfyllon är ohederlig eftersom de vet den egentliga anledningen.
Citera
2026-06-28, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Du missar helt poängen. Det har ingenting med självbelåtenhet att göra, det har med rättvisa att göra.
Vi har lagar och regler för att göra livet bättre för oss svenskar. Det är syftet, det finns inget annat syfte.
Att skapa lagar är ett stort ansvar och bara för att du skapar en lag innebär det inte med automatik att lagen gör livet bättre för oss. När det kommer till fartgränser och dess straff är det rena dystopin så därför sätter jag mig på tvären.
Min lojalitet ligger hos mitt folk, jag har absolut noll intresse att förstöra livet för andra svenskar om det inte är befogat.
Om Svensson kör fortare än vad det står på skylten kan jag inte bry mig mindre. Det säger nämligen ingenting huruvida framfarten chansartad på ett sätt som inte är okej.
Jag har aldrig åkt med någon som följer hastighetsbegränsningarna, jag följer inte dom heller och har aldrig haft något problem med att folk runt omkring skiter i hastighetsgränsen vilket jag har stor erfarenhet då jag pendlar till jobb och många har lite bråttom på morgonen.
Jag har sett idioter i trafiken men det har aldrig varit farten som varit boven.
När jag passerar en laserkontroll (vilket sker med flera års mellanrum) så varnar jag mötande nästkommande minut eller så.
Anledningen är så klart inte att jag vill att blattar och skit ska klara sig undan men jag vill inte att någon svensk ska få sitt liv förstört bara för att han/hon inte följer de lågt satta hastighetsgränserna.
Om polisen nöjde sig med att titta på beteende och nykterhet så hade jag inte varnat mötande.
Bollen ligger hos polisen, de vet varför man varnar för fartkontroller och deras argumentation om rattfyllon är ohederlig eftersom de vet den egentliga anledningen.

Och du är uppenbarligen fortfarande lika korkad som du var tidigare i liknande diskussioner, att du inte begriper att hastigheten är en extremt påverkande faktor för risken för att en olycka sker, och vilka konsekvenser det ger.

Det spelar absolut ingen roll om det så är världens bästa bilförare, med världens bästa trafikkunskaper som kör, exakt samma sak gäller oavsett. Att högre hastighet, oavsett var, ökar risken för att olycka sker, och vilka konsekvenser det ger.

Det, är en av de viktigaste sakerna med de hastighetsgränser vi har på skyltarna.

Det finns jäkligt många självgoda bilförare som struntat i hastighetsgränserna så som du säger dig göra, och som ligger i t ex minneslund numera…. De gjorde fel ändå rätt vad det var, eller nån annan råkade göra fel och de hade för hög hastighet själva för att hinna upptäcka och undvika…

Du kan faktiskt bli en av dessa, i minneslund….
Citera
2026-06-28, 07:43
Medlem
mlon.eusks avatar
Hur kontrollerar och bevisar de att man har en app, om man stänger av den och låser telefonen innan man vevar ner rutan?
Citera
2026-06-28, 07:58
Medlem
Akacia2050s avatar
Jag hade hoppats på en vision att lösa kriminaliteten i samhället. Inte bara lagstifta bort våra fri och rättigheter..
Citera
2026-06-28, 08:23
Medlem
Gubbens avatar
Visste inte att Google Maps hade den funktionen. Men igår kom det upp Varning Poliskontroll. Och mycket riktigt lite längre fram stod bylingen.
Sen fick jag en fråga om polisen stod kvar. Ja. Tack för att du hjälper andra förare eller något sådant.
Förr så blinkade man ju med helljuset när det var snut på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in