Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Klart att vi ska ha lagar och regler, men hastighetsbegränsningen ska inte vara löjligt lågt satt - vilket den ofta är.
Det Logique88 säger är sant, polisen står gärna på platser där hastighetsbegränsningen är alltför låg.
Vad är det du egentligen syftar på i ditt inlägg?
Citat:
Ursprungligen postat av
MentalKristid
Att många anser sig veta bäst gällande vilken hastighet som bör gälla. De kör för fort för de tycker att hastighetsbegränsningen är för lågt satt.
Det krävs ett visst mått av självbelåtenhet för att medvetet bryta mot lagen för att man anser sig veta bättre.
Du missar helt poängen. Det har ingenting med självbelåtenhet att göra, det har med rättvisa att göra.
Vi har lagar och regler för att göra livet bättre för oss svenskar. Det är syftet, det finns inget annat syfte.
Att skapa lagar är ett stort ansvar och bara för att du skapar en lag innebär det inte med automatik att lagen gör livet bättre för oss. När det kommer till fartgränser och dess straff är det rena dystopin så därför sätter jag mig på tvären.
Min lojalitet ligger hos mitt folk,
jag har absolut noll intresse att förstöra livet för andra svenskar om det inte är befogat.
Om Svensson kör fortare än vad det står på skylten kan jag inte bry mig mindre. Det säger nämligen ingenting huruvida framfarten chansartad på ett sätt som inte är okej.
Jag har aldrig åkt med någon som följer hastighetsbegränsningarna, jag följer inte dom heller och har aldrig haft något problem med att folk runt omkring skiter i hastighetsgränsen vilket jag har stor erfarenhet då jag pendlar till jobb och många har lite bråttom på morgonen.
Jag har sett idioter i trafiken men det har aldrig varit farten som varit boven.
När jag passerar en laserkontroll (vilket sker med flera års mellanrum) så varnar jag mötande nästkommande minut eller så.
Anledningen är så klart inte att jag vill att blattar och skit ska klara sig undan men jag vill inte att någon svensk ska få sitt liv förstört bara för att han/hon inte följer de lågt satta hastighetsgränserna.
Om polisen nöjde sig med att titta på beteende och nykterhet så hade jag inte varnat mötande.
Bollen ligger hos polisen, de vet varför man varnar för fartkontroller och deras argumentation om rattfyllon är ohederlig eftersom de vet den egentliga anledningen.