2026-06-28, 02:06
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Ja just ja, om man är 40 minuter hemifrån så är man ju självklart på landsbygden. Man kan ju såklart inte vara i stan och ha 40 minuter hem. Hur kunde jag missa att dra den helt uppenbara slutsatsen efter att faktiskt ha läst trådstarten?
Det är väl lika långt hem man är 40 minuter hemifrån på landsbygden som om man är 40 minuter hemifrån i New York? Framförallt då om man är gammal och förvirrad och skröplig?

Erkänn... Du ser framför dig tre zigenarkärringar och tänker att det vore bättre för den svenska rashygienen att de här människorna dog så att de kunde ersättas av blonda A-barn?
Citera
2026-06-28, 02:18
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag är gammal nog i gemet att fatta att någonstans i den här soppan finns det något som inte berättas.

Gissar att polisen:

1. Erbjöd skjuts som nekades

2. Erbjöd att ringa taxi som nekades

3. Erbjöd att kärringarna de facto körde raka vägen hem till ägaren först och att indrivningen tog plats där vilket vägrades.

Allt för att få behålla skruttbilen.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-06-28 kl. 02:25.
Citera
2026-06-28, 03:01
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
England är flera gånger värre. Finns eller fanns en serie på tv där man fick följa med deras motsvarighet till indrivare där fanns det noll omtanke

Är möjligt att indrivningen är hårdare än i Sverige, men i övrigt är Sverige oändligt mycket hårdare då du i England inte blir "livegen" som i Sverige, där Kronofogdens historiska uppgifter ligger kvar i publika register och begränsar ditt liv i 3 år oavsett betalning. I England blir du fri så snart du betalat.

För övrigt kan fogden vara hård i Sverige också, men vi är inte lika transparenta som i England som har ett reality tv-program som följer fogdarnas dagliga arbete.
Citera
2026-06-28, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Det är väl lika långt hem man är 40 minuter hemifrån på landsbygden som om man är 40 minuter hemifrån i New York? Framförallt då om man är gammal och förvirrad och skröplig?

Erkänn... Du ser framför dig tre zigenarkärringar och tänker att det vore bättre för den svenska rashygienen att de här människorna dog så att de kunde ersättas av blonda A-barn?
Vad babblar du om? Det var du som tog upp att de lämnades på landsbygden och det är du som tar upp att det är zigenare. Inte jag.
Citera
2026-06-28, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Att välja att lämna dom på plats och bara åka iväg borde leda till avsked hos polisen.
Beslut om att beslagta tillgångar fattas aldrig av en ensam liten polisassistent vid vägkanten, utan av vakthavande befäl hos Kronofogdemyndigheten.

Så konstaplarna i bilen bör inte och lär inte bli avskedade.
Senast redigerad av SirDuke 2026-06-28 kl. 03:30.
Citera
2026-06-28, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om man inte betalat vägavgifter, vägskatt, har körförbud etc. etc. kan polisen ta bilen omedelbart.

Ja, jag tror att det är på detta viset här. Bilen är obesiktigad, körförbud, oskattad och
utan försäkring. Då får Polisen ta den direkt, typ.
Bilen har kanske också dåliga däck plus sliten rattmuff ?

Inte så sannolikt annars att Polisen rekvirerar en bärgare mitt i natten.
Det blir dyrt för Polisen då.
Citera
2026-06-28, 03:40
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Ja, jag tror att det är på detta viset här. Bilen är obesiktigad, körförbud, oskattad och
utan försäkring. Då får Polisen ta den direkt, typ.
Bilen har kanske också dåliga däck plus sliten rattmuff ?

Inte så sannolikt annars att Polisen rekvirerar en bärgare mitt i natten.
Det blir dyrt för Polisen då.

Ja, men kan väl ha ett hjärta?
Att skjutsa hem tre tjackade damer om natten är en god bedrift..
Citera
2026-06-28, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Ja, men kan väl ha ett hjärta?
Att skjutsa hem tre tjackade damer om natten är en god bedrift..

Är bilen obesiktad , oskattad, körförbud och obetald försäkring så får
nog inte ens polisman köra bilen annat än för att flytta den in till
vägkanten typ.

Jag tror att polisen frågade, men de kan ha svarat undvikande
för att slippa bli visiterade.
Om de hade tex stöldgods på sig ?

Dock är bilen bara skrit, 11 år gammal, 30 000 mil.
Nej KFM kan inte få något mycket där ?
Citera
2026-06-28, 03:59
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Är bilen obesiktad , oskattad, körförbud och obetald försäkring så får
nog inte ens polisman köra bilen annat än för att flytta den in till
vägkanten typ.

Jag tror att polisen frågade, men de kan ha svarat undvikande
för att slippa bli visiterade.
Om de hade tex stöldgods på sig ?

Dock är bilen bara skrit, 11 år gammal, 30 000 mil.
Nej KFM kan inte få något mycket där ?

Jag tycker bara att man kan skjutsa hem damerna, det är allt.
Spekulationerna lämnar jag där hän..
Citera
2026-06-28, 04:08
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Sjukt! Problemet var väl ej heller att bilen var relativt gammal, utan att hon ägde den utan skulder på den Om det varit en nyare bil, men där ex. en bank har pant i fordonet och de inte uppnår någon ekonomi i en ev. försäljning så är polisen förbjuden enligt lag att beslagta och senare sälja bilen...

Att de blev lämnade vid vägkanten är ju helt sjukt, om det stämmer - i slika fall borde polisen vara lagligt bundna att transportera hem dem som får ex. ett fordon beslagtaget... Eller, beställa taxi och stå för notan.
Citera
2026-06-28, 04:35
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Jag är tveksam om jag ens tror på detta!!!

Vad gjorde 3stycken kärringar i 80-åra åldern
ute kl 1 på natten???

Och om detta var i April är det väl inte så
jävla kallt???
Citera
2026-06-28, 05:25
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?
Har taxi inte kommit till Värnamo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in