2026-06-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
"Buhu, vi ska dalta med fifflare och kriminella, i synnerhet om de är gamla"

Fuck off, sosse.
Var framgår det att dessa 80-åriga kvinnor är kriminella? Synnerligen inkompetenta grisar som inte tar in dem till station i så fall.

Vågar du inte ta ut frustrationen över ditt egna misslyckande liv genom att i alla fall mucka med en man i din egen storlek. Istället sparkar du din fega fan nedåt på 80-åriga tanter. Sök hjälp för fan.

Klart som fan polisen har ett ansvar för var och hur man lämnar människor efter att ha rånat dem på sin bil i obygden mitt i natten.
Citera
2026-06-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kronofogden är inte särskilt imponerande, ett gäng passiva töntar. Betänk att deras verksamhet är att folk som inte fått sina pengar skall ha det, så gäldenärerna borde inte gullas med. I det här fallet har polisen stoppat en bil, och frågat Kronofogden, som per telefon bestämt vad som behöver göras. Felet är inte Polisen. Felet är att Kronofogden är så slappa - de bore själva vara lite proaktiva, leta och lokalisera de som är skyldiga. Det var ett tidigare case från december där nåt barn och fulla tåg gjorde att det blev lite kritik men ingen fick nån reprimand eller liknande (inte kollat så noga). Kommer knappast hända här heller. Vilka var de skyldiga pengar till, hur mycket och vad gjorde de nu i bilen mitt i natten?

https://www.jo.se/app/uploads/resolve_pdfs/1978222_11591-2024.pdf (alltså annat liknande case)
Felet är hos både Kronofogden och Polisen.

Kronofogden borde utmätt bilen långt tidigare. Alternativt väntat.

Polisen borde sett till att de tre tanterna kommer hem. Har de inte tid med det så borde de låtit det hela bero.
Citera
2026-06-27, 22:39
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Förmodligen sant, men de borde också ha mer prioriterade ärenden än att beslagta bilen där och då. De skulle ju ändå köra bilen därifrån.

Bilen bärgades därifrån. Polisen kör inte beslagtagna bilar.

Vanligtvis brukar bärgaren ta med förare och passagerare till bilar som bärgas. Men kanske fick inte 3 tanter plats? Kanske bara fanns plats för max 2? Varpå de valde att stanna kvar allesammans, och ta taxi hem.
Citera
2026-06-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Förstår inte alls vad problemet är i att ringa en släkting.
Och går inte det, ta en taxi.
Nu vet vi inte exakt var det hände, men artikeln är från Gnosjö, en ort med under 5000 invånare. Har du testat att ringa en taxi klockan 01 i en sådan ort?
Citera
2026-06-27, 22:49
Medlem
Typiskt översittarbeteende från någon fåne till polis som sedan går hem och spöar sin fru.
Citera
2026-06-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Bilen bärgades därifrån. Polisen kör inte beslagtagna bilar.

Vanligtvis brukar bärgaren ta med förare och passagerare till bilar som bärgas. Men kanske fick inte 3 tanter plats? Kanske bara fanns plats för max 2? Varpå de valde att stanna kvar allesammans, och ta taxi hem.
Ja, ok men jag tycker fortfarande det är helt horribelt. Inte för att jag tycker det spelar någon roll om det är invandrare eller inte, men om det är tre svenska tanter så kan jag verkligen tänka mig att deras syn på polisen fick sig en rejäl jävla törn. Min egen syn har förändrats kraftigt de senaste 30 åren. Förr kände jag mig trygg i närheten av poliser.

Se nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Så var det säkert förut, men poliserna har blivit jävligt otrevliga de senaste 10 åren.
För ett par år sedan blev jag gripen för något trams som jag inte ens hade gjort och de körde mig mot polisstationen, men under färden framkom det att det uppenbart inte var jag, och de stannade bilen och släppte ut mig.

När jag påpekade att det kommer ta mig två timmar att gå hem härifrån och att de åtminstone borde skjutsa hem mig (10-15 min med bil) så svarade de bara "vi är ingen jävla taxi" och gasade iväg.
Fy fan
Citera
2026-06-27, 22:54
Medlem
Poliser är inte precis kända för att ha moral och hjärtat på rätt ställe.

Vad jag vet är det praxis att polisen tar bilen och sen skiter dom i hur du tar dig hem.
Citera
2026-06-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jag tycker det osar zigenarkärringar i stora kjolar om det här, de är alltid snabba på att anmäla och försöka få pengar.
En massa inbillade sjukdomar har de också så att försörjningen ordnas via försäkringskassan.

Förmodligen välkända av polisen som nu fick knäppa dem på näsan.

Heja polisen, om min hypotes är rätt så skall dessa parasiter göra rätt för sig!
Nej. De är helsvenska.
Citera
2026-06-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur vet du det? Framgår det i den låsta artikeln eller är du insatt i händelsen på något sätt?
Jag är anhörig till de som var med, därför vet jag hur det gick till på plats.
Citera
2026-06-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det är väl ändå kronofogden som fattar beslut om att om hände ta bilen.

Så är det i vart fall i serien gränsbevakarna. Googlade också och det verka stämma.

Ja, men det är upp till polisen på plats att avgöra om de faktiskt skall genomföra utmätningen.
Lagen ger KFM möjlighet att besluta om och be Polisen om handräckning.
Lagen ger också polisen möjligheten att genomföra utmätningen på begäran av KFM.
Polisen FÅR alltså utmäta bilen på begäran av KFM(som fattar beslutet), de har dock ingen som helst skyldighet att göra så.
Tvärt om har polisen en skyldighet att avgöra om det är lämpligt i det enskilda fallet.
Polisen har heller ingen skyldighet att ens kontrollera om det finns skulder(det syns inte automatiskt vid kontroll av person eller fordon utan är ett separat program/app som används).

Polisen på plats är INTE bunden av KFM beslut.
Citera
2026-06-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Finns inget land av alla de drygt 200 på moder jord som är så nitiska med att driva in skulder, som Sverige.

De flesta länder har dessutom inga problem med den som har skulder så länge skulden har blivit betald. Här sitter den skuldtyngde i stupstocken i 3 år efter avbetald skuld.

Visst, jag tycker det är bra att kriminella element blir av med sina lyxägodelar om de har skulder hos fogden. Men dessa tre penschisar var knappast med i något gäng eller så.
England är flera gånger värre. Finns eller fanns en serie på tv där man fick följa med deras motsvarighet till indrivare där fanns det noll omtanke
Citera
2026-06-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
Jag är anhörig till de som var med, därför vet jag hur det gick till på plats.
Så du är alltså i allra högsta grad opartisk och känslomässigt involverad? Då ska vi nog inte tro på vad du skriver utan invänta JO:s synpunkter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in