2026-06-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Läste precis den här artikeln på Aftonbladet och det måste ju vara något lurt med hur lagen tolkas idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrn83L/skippade-kondomkravet-doms-for-valdtakt

En kille har alltså blivit dömd till 3 års fängelse för våldtäkt (genom så kallad "stealthing"), enbart för att han struntade i att använda kondom trots att tjejen hade ställt det som krav.

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022. Han får i princip samma straff som om han hade hoppat på någon i en mörk gränd med våld, enbart för att ett skydd saknades.

Visst, man ska inte bryta en överenskommelse, men går inte hela den här problematiken att lösa med ett vanligt p-piller? Om syftet är att undvika en oönskad graviditet så känns det helt orimligt att staten ska kliva in och dela ut tre års fängelse för ett samlag som båda från början var med på. Rätten pratar om "villkorat samtycke", men det känns som att lagen slår väldigt snett när ett saknat gummi jämställs med de grövsta övergreppen.

Diskussionsunderlag:

Tycker ni att 3 års fängelse är ett proportionerligt straff för att strunta i kondomen, speciellt om man jämför med "klassiska" överfallsvåldtäkter?

Om tjejen äter p-piller (och graviditetsrisken därmed är borta), borde det spela in i domstolens bedömning?

Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?

Ja det är proportionerligt, att medvetet göra något i strid med samtycke är straffbart. Sen bör andra våldtäkter med försvårande omständigheter medföra längre straff.

Om tjejen äter p-piller, har spiral eller saknar förmåga att bli gravid är inte relevant för frågan om samtycke i det här fallet men kunde vara försvårande om hon blev gravid.

Samtyckeslagen är en god tanke, bevisvärderingen är ett större problem i sammanhanget.
Citera
2026-06-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Ja som utvecklingen går så är ju snart vad som helst våldtäkt. Bara kvinnan känner och säger att det är en våldtäkt. Jag skrev i någon tråd, kanske denna för länge sedan att snart har vi vårt första fall där våldtäkten beror på att killen var för ful. Vi börjar nog närma oss det sakta men säkert.

Vi har passerat det fallet för 33 år sedan.
Skivbolagsdirektören Billy Butt dömdes 1993 för våldtäkter på ett gäng golddiggers med argumentet att han hade ”ett så särpräglat utseende" att dessa unga kvinnor (som i efterhand ångrat sig) inte kan ha velat ligga med honom.
Citera
2026-06-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Ja som utvecklingen går så är ju snart vad som helst våldtäkt. Bara kvinnan känner och säger att det är en våldtäkt. Jag skrev i någon tråd, kanske denna för länge sedan att snart har vi vårt första fall där våldtäkten beror på att killen var för ful. Vi börjar nog närma oss det sakta men säkert.

Tekniskt sett är vi nog redan där om villkorat samtyckte beroende på x, y och z ska gälla. Kattis gillar SD och ogillar muslimer. Hon säger att hon kan ha sex med araben Mikael eftersom han är kristen och inte en äcklig muslim. I efterhand får hon reda på att Mikael heter Mohammed och ber i moskén varje fredag. Harry är sketaful men får ligga med Kattis efter att ha skrutit om sin icke-existerande Lamborghini och icke-existerande Djursholmsvilla. Kattis får reda på att Harry bor i en etta i Rinkeby och anmäler. Nog borde Harry ha insett att villkoret för samtycket var tillgångar?
Citera
2026-06-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Problemet är att du är man och läser detta. Du tror att saker är simpla. Abort är ju bara ett piller. Som att kissa ut sperman!

Herregud, tänk till lite. Till att börja med så är det en extrem brist på tillit, samtycke helt borta och sen riskera med allt vad sjukdomar och potentiell graviditet heter.

Den här domen är BRA för det kommer få idioter att fatta att samtycke inte bara är ngt "woke" påhitt utan ngt att tas seriöst. Beter man sig som en jävla neandertalare bara för att man är kåt så får man ta konsekvenserna också. Nu kanske killar tänker till en sekund extra innan de flåsande trycker in kuken i närmsta öppning.

Visst, det är ju inte likvärdigt att med våld föra sig på någon och samma känslor av panik och skräck är inte med, men har vi ett minimistraff (FB ÄLSKAR ju att ha högt i straff, speciellt för invandrare) så får man helt enkelt leva med det. Minimi är just det, minimi.

Våldta inte en person. Simpelt jävla koncept.

Och snälla, "killen"? Kom igen, fullt vuxen jävla idiot på 40+.

Snackar inte om någon korkad tonåring som inte ens vet vad en vagina är.

Det har hänt mej två gånger att tjejen struntar i att jag inte vill ha sex utan utan kondom och tjejen stoppar in ballen och börjar när jag ligger på rygg i alla fall. Har det hänt mej två ggr så bevisar det att det händer händer många män fast dom struntar i att polisanmäla.

Det räknas som en solklar våldtäkt i dag, det är
du och många andra kvinnor som är neandertalare,ni
ser det som en självklarhet att ni ska bli behandlade bättre och annorlunda.
Ni är fullständigt störda.
Män ser mellan fingrarna och är inte petnoga i småsaker. Svenskorna är riktigt sjuka i dag.
Citera
2026-06-28, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Problemet är att du är man och läser detta. Du tror att saker är simpla. Abort är ju bara ett piller. Som att kissa ut sperman!

Herregud, tänk till lite. Till att börja med så är det en extrem brist på tillit, samtycke helt borta och sen riskera med allt vad sjukdomar och potentiell graviditet heter.

Den här domen är BRA för det kommer få idioter att fatta att samtycke inte bara är ngt "woke" påhitt utan ngt att tas seriöst. Beter man sig som en jävla neandertalare bara för att man är kåt så får man ta konsekvenserna också. Nu kanske killar tänker till en sekund extra innan de flåsande trycker in kuken i närmsta öppning.

Visst, det är ju inte likvärdigt att med våld föra sig på någon och samma känslor av panik och skräck är inte med, men har vi ett minimistraff (FB ÄLSKAR ju att ha högt i straff, speciellt för invandrare) så får man helt enkelt leva med det. Minimi är just det, minimi.

Våldta inte en person. Simpelt jävla koncept.

Och snälla, "killen"? Kom igen, fullt vuxen jävla idiot på 40+.

Snackar inte om någon korkad tonåring som inte ens vet vad en vagina är.

Du har säkert inte lyssnat när du varit full och mannen velat krävt kondom, och stoppat
in den och börjat i alla fall.
Men du tycker inte att det är samma sak för att du är kvinna, för det är så kvinnor tänker
i Sverige. Ni är så ego och rubbade.
Citera
2026-06-28, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Inte ett dugg jämförbart.

I det ena fallet tvingar du på kvinnan dina kroppsvätskor och i det andra blev det bara sex.

Du är medveten om att även kvinnor utsöndrar kroppsvätskor och kladdar ner en manlig partner?
Citera
2026-06-28, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Hur du upplever din verklighet är inte ett faktum för alla människor. Och öppenhet har inget med kontrollbehov och misstänksamhet att göra.

Om jag inte litade på min fru/sambo/flickvän och vise versa känna det inte som en relation värd att ha.

Nej, men jag har rätt för jag har tänkt mer på dessa frågor än du och de flesta andra.

Man kan ha väl ha en partner som är glad och trevlig på alla sätt men även omdömeslös. Jag har haft relationer med människor som varit slarviga med pengar och som jag aldrig skulle låna ut pengar till pga jag inte litar på att jag skulle få tillbaka dem, men bortsett från den detaljen har allt annat fungerat bra.

Du låter som Kapten Klänning. Låtsas väldigt starkt vara något som du inte är.
Citera
2026-06-28, 01:25
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Smart!
Snarare omoraliskt än ”smart”. Kvinnan kan enbart betraktas som en ytterst grisig person, som gör sina medmänniskor illa.
Citera
2026-06-28, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstudenten2000
Ja det är proportionerligt, att medvetet göra något i strid med samtycke är straffbart. Sen bör andra våldtäkter med försvårande omständigheter medföra längre straff.

Om tjejen äter p-piller, har spiral eller saknar förmåga att bli gravid är inte relevant för frågan om samtycke i det här fallet men kunde vara försvårande om hon blev gravid.

Samtyckeslagen är en god tanke, bevisvärderingen är ett större problem i sammanhanget.
Jag tycker mer än bevisvärderingen är starkt problematisk i detta fall. Här är den problematiska frågan vilka villkor som måste respekteras. Ta bara fallet att en man som ska ha sex med en tjej säger "jag vill inte ha sex med dig om du har haft sex med en mörkhyad" och tjejen ljuger om detta och de har sex.

Alla, förutom rasseklubben på Flashback, tycker att det är rätt orimligt att en sådan sak ska ha relevans i ett våldtäktsmål. Men då är frågan, var går gränsen? Vilka saker ska räknas till det juridiskt relevanta samtycket? Om man ljuger om sitt jobb ute på en dejt, ska dejten då kunna säga "om hen hade varit ärlig med att hen var arbetslös hade jag aldrig följt med hem" och få detta till att samtycke saknades?

Spontant skulle jag säga att vi har fyra kategorier här:

1) Löftet är av sådan dignitet att avtalsbrott bör betraktas som våldtäkt
2) Löftet har inte den digniteten, men bör straffas, antingen genom en existerande alternativ brottsrubricering eller en ny
3) Löftet har inte den digniteten, och det bör kanske betraktas som klandervärt men inte brottsligt
4) Löftet är rent ut sagt fånigt, och den som vill får väl betrakta det som klandervärt

Exempel på vad jag personligen tycker motsvarar dessa
1) Har sagt ja till vaginalsex, men killen kör in den i röven ändå. Kan ju dock ske av misstag.
2) Här har vi detta fall i dess generella form. Om en tjej vill skydda sig mot könssjukdomar är det mycket rimligt att hon kräver kondom. Detta borde kunna rubriceras som misshandel eller framkallande av fara för annan eller så. Kanske ny rubricering behövs.
3) "Jag älskar dig och vill vara tillsammans med dig" - Svinigt som fan, men inget jag tycker rättsväsendet ska bekymra sig över
4) "Jag testar gärna doggystyle, men bara om det är första gången du gjort det"

I min värld tycker jag det här pendlar lite mellan 2 och 3. Det som gör att jag lutar mot 3 är att hon i konversationen verkar lägga väldigt mycket fokus på graviditet. Vill man skydda sig från att bli gravid så finns det andra skydd. P-piller passar inte alls, men det finns. Femidom finns också, som en kondom som kvinnan sätter in i sig själv. Men när det gäller graviditet tycker jag båda har ett ansvar att förhindra det, men avsaknad av preventivmedel har inget med våldtäkt att göra.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-28 kl. 01:37.
Citera
2026-06-28, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstudenten2000

Beror på vad man tolkar samtycke är för något.
Citera
2026-06-28, 02:18
Medlem
VivaLaMusicas avatar
En bra och rättvis dom. Sverige är så j-vla slut. Det är skrattretande.

Våldtäktsbegreppet i Sverige har helt lämnat vad resten av världen menar med en våldtäkt och det finns ingen som kommer kunda vända den utvecklingen, tvärtom så propagerar liberaler och liknande populister för allt hårdare och snävare tolkningar och styrningar för vad som ska vara tillåten sexualpraktik för att vinna politisk makt.

Ingen är beredd att gå åt andra hållet för det finns ingen politisk vinst i det.

Svenska män vågar inte stöta sig med kvinnor. Det är väl det som är deras största problem.
Citera
2026-06-28, 02:26
Medlem
Jag fattar inte, han erkänner ju inte alls att de hade snackat om krav på kondom i texten.

Ungefär.
"jag ber om ursäkt att jag kramade dig så illa att du fick ont i ryggen".

Tjejen.
"du får inte slå mig, det har jag sagt flera gånger. Tjatat om det!"

Rätten.
"har erkänt att han slagit henne"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här