2026-06-27, 22:45
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Inte alls samma sak. Det fattar du nog om du tänker efter.

Han skippade Skyddet kondom. Som skyddar mot både oönskad graviditet och mot könssjukdomar. Villkoret för sex var skydd. Utan skydd fanns inget samtycke till sex = våldtäkt.

Och han kläcker ur sig precis när han har sprutat i henne, att han har struntat i skydd. Hon får total panik.

Båda handlar ju om villkor. Även om hon själv är tänd på tanken av sex med honom.

Du bör väl vara försiktig med vad du stoppar i dig?

Ifall det var på liv och död ser du väl personligen själv till att trä på ett gummi?

Hon vet ju bokstavligen inte om att hon blir våldtagen?

Det rimmar lite illa till brottsrubriceringen.

Men något typ av fel har han ju gjort men ännu en gång dras ordet våldtäkt i smutsen. I brist på bättre ord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så att inte sätta på en kondom är en sexuell handling på den andra personen?

Ja - att ha oskyddat sex är ju en handling. Precis som det är en handling att ha skyddat sex.
Citera
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Ja kanske men våldtäkt säljer fler lösnummer för kvällspressen

Jo det är ju dock otroligt ledsamt för de personer som får ta en för kvällspressen och får sina liv förstörda.
Citera
2026-06-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Vad vill du kalla det?
Ordet våldtäkt tycker jag inte är inte urvattnat, även om jag tror att jag förstår vad du menar.
Däremot ryms det mycket mer i det uttrycket idag än vad det gjorde för, säg 25 år sen.
Det är EXTREMT urvattnat eftersom förledet VÅLD innebär att ett fysiskt tvång faktiskt måste förekomma…
Du kanske aldrig funderat på att det är ett SAMMANSATT ord…?
Citera
Medlem
Stursks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Detta är ett exempel hur sjukt samhället blivit. Att likställa detta med en regelrätt våldtäkt, dvs den definition av ordet som alla normala människor naturligt tänker på.
Det är en del av problemet att många människor inte förstår att våldtäkt kan innebära så mycket annat än ett gammaldags knull, och ändå anser att de är normala.
Citera
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Ja - att ha oskyddat sex är ju en handling. Precis som det är en handling att ha skyddat sex.
Så om jag skedar tjejen när hon ligger på sin vänstra sida är inte samma typ av sexuella handling som om jag skedar henne när hon ligger på sin högra sida?
Citera
2026-06-27, 22:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stursk
Det är en del av problemet att många människor inte förstår att våldtäkt kan innebära så mycket annat än ett gammaldags knull, och ändå anser att de är normala.

Ja som utvecklingen går så är ju snart vad som helst våldtäkt. Bara kvinnan känner och säger att det är en våldtäkt. Jag skrev i någon tråd, kanske denna för länge sedan att snart har vi vårt första fall där våldtäkten beror på att killen var för ful. Vi börjar nog närma oss det sakta men säkert.
Citera
2026-06-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Du har rätt att ha en åsikt givetvis, men försminska inte ditt egna manshat dock

Manshat? För mig själv eller? Komedi
Citera
2026-06-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så om jag skedar tjejen när hon ligger på sin vänstra sida är inte samma typ av sexuella handling som om jag skedar henne när hon ligger på sin högra sida?

Jag har inte en aning men troligen är det inte heller det, eftersom det i det ena fallet rör sig om en "skedning" framifrån. I praktiken spelar det ingen roll eftersom brist på samtycke inte kan bevisas, förutsatt att ni är i en situation där det är att förvänta att ligga i sked.
Citera
2026-06-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stursk
Att man inte tycker att det här borde räknas som våldtäkt betyder inte att man tycker att beteendet är ok eller ens att det inte borde vara straffbart.
Citera
2026-06-27, 23:22
Medlem
När ändrade man lagen?
Det var oklart innan exempelvis år 2022 om det skulle räknas som en våldtäkt.

Gick det till så att mannen hade ingen kondom från början?
Han tog inte av den under sexet?
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2026-06-27 kl. 23:24. Anledning: Extra
Citera
2026-06-27, 23:29
Medlem
Om det här räknas som en våldtäkt så borde det även räknas som det när en kvinna ljuger om att hon använder preventivmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in