2026-06-27, 20:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att kyla ett hus med hjälp av ventilationen är en svårlöst uppgift då det skulle gå åt kopiösa mängder luft för att ventilera bort värmen.
Det jag är i behov av är något som kyler luften på ett effektivare sätt, typ en AC.
Så kan det ju vara. Kanske bästa lösningen för dig är att du köper portabel AC till våningen och en luftavfuktare till källaren.

Om du nu vill ha varmluft ner till källaren blir det mycket enklare eftersom en portabel AV inte har en utedel utan bara en slang där varmluften blåser ut. Den sätter man normalt i ett fönster, men du kan ju leda ner den i källaren istället om du så önskar.
Citera
2026-06-27, 23:22
Medlem
Citat:
Jag är tämligen medveten om hur den fungerar.
Om det är 30 grader inne i bostaden och 30 grader ute så blir det jobbigt för maskinen att bli av med värmen kan jag tänka mig.
Kan den lasta av värmen i ett utrymme som har 16 grader så torde det bli lättare.

Ventilation finns redan i källaren dock är värmen avslagen då det är sommar.
Du verkar tämligen omedveten om vilken temp den spyr ur sig, och den vill du leda in igen?
Hur länge är din källare 16* om din pump jobbar?
Citera
2026-06-28, 00:03
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det är luft utedelen behöver och det är därför den ska sitta ute. Man ska inte ens sätta den så att luften kan studsa tillbaka från en vägg eller liknande.
Det finns nog små chanser att förse den med tillräckligt med luft i en källare. Åtminstone för att det ska bli lönsamt. Själva lufttemperaturen tror jag är ett mindre problem.

Källaren kommer bli kokhet och den värmen kommer vandra upp till övervåningen eftersom varm luft stiger. Till slut kommer betongen i källaren vara så genomvarm att det blir en värmereserv så huset kommer fortsätta vara varmt ett par dagar trots att vädret vänt.

Och nej jag är ingen expert men detta är enligt mig ett troligt scenario.
Citera
2026-06-28, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Du verkar tämligen omedveten om vilken temp den spyr ur sig, och den vill du leda in igen?
Hur länge är din källare 16* om din pump jobbar?

Ja. jag har inte suttit o räknat på hur mycket värmehöjningen skulle bli. Därav jag ställer frågan här om det är en bra idé.
Jag tänkte mig en moderat temperaturhöjning på några grader men det kanske är så att det blir 35 grader i källaren och det är väl inte helt önskvärt.
Tanken var att källarens väggar och omliggande jord skulle kyla ner men det kanske inte hinner med detta.
Citera
2026-06-28, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så kan det ju vara. Kanske bästa lösningen för dig är att du köper portabel AC till våningen och en luftavfuktare till källaren.

Om du nu vill ha varmluft ner till källaren blir det mycket enklare eftersom en portabel AV inte har en utedel utan bara en slang där varmluften blåser ut. Den sätter man normalt i ett fönster, men du kan ju leda ner den i källaren istället om du så önskar.

Problemet här är att man får ner varm och fuktig luft på det sättet du beskriver.
Med en fast AC så värms den kalla luften upp i källaren.
Sedan blir det troligen problem med att det plötsligt råder övertryck i källaren och kraftigt undertryck i bodelen av huset.

Jag tror jag skrotar idén för som andra påpekat så finns det risk att källaren blir galet varm,
Citera
2026-06-29, 00:26
Medlem
Citat:
Har funderat på att skaffa en luftvärmepump för att kyla en bostad.
Den skall alltså inte användas för uppvärmning överhuvudtaget.

Är det värt att installera utedelen nere i källaren?
Det är tämligen rått i källaren under sommaren så i min tankebana så skulle utblåsning av värme hjälpa mot detta problem.
Samtidigt så torde värmeskillnaden mellan bostadsdel och källaren förbättra effektiviteten i själva nedkylningen jämfört med att utedelen sitter ute där det är svinvarmt.
Eller tänker jag fel?

Ja, jag är medveten om att det behövs tas om hand kondensvatten från dräneringsslangen.

Vad kan gå snett?
För/nackdelar?
En luftvärmepumps utedel kan göra sig av med värmen tills temperaturen i det här fallet källaren uppnår ca 45°c misstänker att man kommer uppnå det temperaturen ganska fort
Citera
2026-06-29, 02:34
Medlem
killawifes avatar
En källare har för lite luftflöde för att det ska bli effektivt. Jag förstår ditt tänk men pumpen kommer inte att kunna jobba effektivt i en liten källare. Låt säga att den hade stått i ett garage med en port som alltid är öppen när den går så hade det kunnat funka. Du kommer nog inte att gilla hur det låter dock.
Det finns faktiskt många tillfällen där man har en sån här lösning, det är jättevanligt i parkeringsgarage osv där man då använder värmen för uppvärmning. Men man har ju då oändligt med luft för att pumpen ska kunna fungera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in