2026-06-27, 13:56
Medlem
Har funderat på att skaffa en luftvärmepump för att kyla en bostad.
Den skall alltså inte användas för uppvärmning överhuvudtaget.

Är det värt att installera utedelen nere i källaren?
Det är tämligen rått i källaren under sommaren så i min tankebana så skulle utblåsning av värme hjälpa mot detta problem.
Samtidigt så torde värmeskillnaden mellan bostadsdel och källaren förbättra effektiviteten i själva nedkylningen jämfört med att utedelen sitter ute där det är svinvarmt.
Eller tänker jag fel?

Ja, jag är medveten om att det behövs tas om hand kondensvatten från dräneringsslangen.

Vad kan gå snett?
För/nackdelar?
Citera
2026-06-27, 14:14
Medlem
Tranquility Bass avatar
På vilket sätt skulle det förbättra effektiviteten? Du kommer värma upp ett slutet utrymme där värmen kommer ha små möjligheter att ta sig ut. Detta utrymme ligger även direkt under det utrymme du vill kyla.
Citera
2026-06-27, 14:34
Medlem
bithaxs avatar
Vi har en liknande grej i brf, men för värme.
Aggregatet sitter i garaget i källaren, och kyler luften där som ändå blåses ut av fläktar som går dygnet runt för att ventilera ut avgaser och radon.

Om du kan ombesörja god ventilation i källaren så blir det lite samma sak.
Citera
2026-06-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Det är tämligen rått i källaren under sommaren så i min tankebana så skulle utblåsning av värme hjälpa mot detta problem.
Samtidigt så torde värmeskillnaden mellan bostadsdel och källaren förbättra effektiviteten i själva nedkylningen jämfört med att utedelen sitter ute där det är svinvarmt.
Eller tänker jag fel?

Ja, jag är medveten om att det behövs tas om hand kondensvatten från dräneringsslangen.

Vad kan gå snett?
För/nackdelar?
En kylmaskin puffar inte in kyla, den tar bort värme! Hur svinvarmt det är där den stjälper av den, skiter den i.
Vill du ha ordning i källaren så sätt en avfuktare eller se till att det ventileras. Ventilation först.
Citera
2026-06-27, 16:02
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Eller tänker jag fel?

Vad kan gå snett?
För/nackdelar?
Det är för varmt i bostadsutrymmet. Det är för kallt i källaren.

Varför sätter du inte ett par rör och en fläkt som flyttar luften från källaren till bostaden och vice versa?
Citera
2026-06-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
På vilket sätt skulle det förbättra effektiviteten? Du kommer värma upp ett slutet utrymme där värmen kommer ha små möjligheter att ta sig ut. Detta utrymme ligger även direkt under det utrymme du vill kyla.

Jag tänkte mest på den stora temperaturskillnaden. Att det är lättare att förflytta värmen då än om att temperaturskillnaden är låg. Det tar nog en stund att värma upp källarväggarna och den omslutande jorden som kyler.
Citera
2026-06-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
En kylmaskin puffar inte in kyla, den tar bort värme! Hur svinvarmt det är där den stjälper av den, skiter den i.
Vill du ha ordning i källaren så sätt en avfuktare eller se till att det ventileras. Ventilation först.

Jag är tämligen medveten om hur den fungerar.
Om det är 30 grader inne i bostaden och 30 grader ute så blir det jobbigt för maskinen att bli av med värmen kan jag tänka mig.
Kan den lasta av värmen i ett utrymme som har 16 grader så torde det bli lättare.

Ventilation finns redan i källaren dock är värmen avslagen då det är sommar.
Citera
2026-06-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är för varmt i bostadsutrymmet. Det är för kallt i källaren.

Varför sätter du inte ett par rör och en fläkt som flyttar luften från källaren till bostaden och vice versa?

Jag har funderat på det också men vill inte ha upp källarluften i boytan och vice versa.
Detta på grund av hög radonhalt i källaren och att varm fuktig luft in i en kall källare sällan är bra.
Man skulle iofs kunna bygga något eget skit med två bilkylarelement och slangar men jag bor med konstkritiker.
Citera
2026-06-27, 17:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag har funderat på det också men vill inte ha upp källarluften i boytan och vice versa.
Detta på grund av hög radonhalt i källaren och att varm fuktig luft in i en kall källare sällan är bra.
Man skulle iofs kunna bygga något eget skit med två bilkylarelement och slangar men jag bor med konstkritiker.
Då finns ju möjligheten med en frånluftsvärmeväxlare, FTX. En sådan kunde du koppla så att källarluften bara går runt i källaren och inneluften bara går runt inomhus, luften blandas inte men kyls/värms i processen. Men då drar det naturligtvis iväg med pengar. Frågan är hur mycket du vill satsa på ditt projekt.

En enkel värmeväxlare (typ korsströmsvärmevöxlare) kan man kanske bygga själv, om man är händig och har tillgång till en massa tunna aluminiumplåtar.
Citera
2026-06-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Då finns ju möjligheten med en frånluftsvärmeväxlare, FTX. En sådan kunde du koppla så att källarluften bara går runt i källaren och inneluften bara går runt inomhus, luften blandas inte men kyls/värms i processen. Men då drar det naturligtvis iväg med pengar. Frågan är hur mycket du vill satsa på ditt projekt.

En enkel värmeväxlare (typ korsströmsvärmevöxlare) kan man kanske bygga själv, om man är händig och har tillgång till en massa tunna aluminiumplåtar.

Att kyla ett hus med hjälp av ventilationen är en svårlöst uppgift då det skulle gå åt kopiösa mängder luft för att ventilera bort värmen.
Det jag är i behov av är något som kyler luften på ett effektivare sätt, typ en AC.
Citera
2026-06-27, 18:47
Medlem
Citat:
Mmm...En Scania V8 som står i vardagsrummet, på tomgång, som sedan driver en kardanaxel, genom golvet, till fläkten i källaren

Men annars... Om du höjer tempen i källaren med värmepumpsutblåset, ökar du inte fuktproblemet, iom att den varma, fuktiga sommarluften orkar bära ännu mer fukt då?

Hur som, om du värmer källarluften så måste du i nästa steg fläkta ut denna fuktiga,varma luft utomhus.

Eller så sätter du även in en portabel luftavfuktare i källaren samtidigt.

Alternativt så dränerar du om källaren så är iaf ett av problemen löst permanent.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-27 kl. 18:56.
Citera
2026-06-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Mmm...En Scania V8 som står i vardagsrummet, på tomgång, som sedan driver en kardanaxel, genom golvet, till fläkten i källaren

Men annars... Om du höjer tempen i källaren med värmepumpsutblåset, ökar du inte fuktproblemet, iom att den varma, fuktiga sommarluften orkar bära ännu mer fukt då?

Hur som, om du värmer källarluften så måste du i nästa steg fläkta ut denna fuktiga,varma luft utomhus.

Eller så sätter du även in en portabel luftavfuktare i källaren samtidigt.

Alternativt så dränerar du om källaren så är iaf ett av problemen löst permanent.

Om jag värmer upp källaren så minskar fuktproblemen.
Eftersom det är en luftvärmepump så överförs bara energin och inte själva luften från boytan ner till källaren.

Att dränera om är inte ett alternativ i nuläget och hjälper heller inte till med värmen som jag vill ha bort från boytan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in