2026-06-27, 21:25
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Igen:
Jag har aldrig hävdat att alla judar är ansvariga för Israels politik. Jag har hävdat att antisionism och antisemitism ofta överlappar, vilket är något helt annat. Det finns ingen motsättning i att fördöma kollektiv skuldbeläggning av judar samtidigt som man konstaterar att motstånd mot världens enda judiska stat i vissa fall kan vara uttryck för antisemitism. När du dessutom börjar tala om diffusa "sionistiska maktbaser" som styr andra länder lämnar du sakfrågan och rör dig in på klassiska konspirationsteorier. Kritik av Israels politik är legitim. Påståenden om dolda nätverk som kontrollerar västvärlden är...jag väljer att censurera mig själv.
Med maktbaser syftar jag på länder, regimer och rika företagare som öser stöd över Israel, materiellt såväl som diplomatiskt och i form av rena krig. Detta stöd är högst verkligt oavsett hur det har korrumperats fram i detalj.

Att du skriver "konspirationsteorier" får inte stödet att försvinna, får det inte att sluta vara otroligt destruktivt för hela världen, och förändrar inte att Israel omöjligt kan existera utan att stödet fortsätter.

Citat:
De här människorna kommer fatta först den dagen muslimerna börjar slakta HBTQ och kommunister i Sverige, inte en enda dag tidigare än så eftersom de är oförmögna att dra slutsatser av den konstanta muslimska expansionen och våldet mot vita i väst. Nu får du ta över diskussionen, grattis
Kommunism är anakronistiskt, men det är nog få som har missat korrelationen mellan graden av HBTQ och graden av sionistisk korruption i världens länder. Sverige och USA har t.ex. massor av båda, Gaza och Iran har det inte.
Citera
2026-06-27, 21:56
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Jo men palestinier är ju också muslimer. Israel stöttade Hamas för att skapa kontrollerad opposition mot PLO.

Israel skapar narrativ mot muslimer genom politiska partier som SD för att styra den politiska diskursen.

Islam är problematiskt men beror också på USAs imperialism och brutaliseringar. Mellanöstern blir koloniserat av väst, det är ett större problem.

Va? Varför pratar du så osammanhängande och galet för? Mår du bra? Jag förstår inte vad du säger. Hur är din text ett svar på mitt förra inlägg?
Citera
2026-06-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Jo men palestinier är ju också muslimer. Israel stöttade Hamas för att skapa kontrollerad opposition mot PLO.

Israel skapar narrativ mot muslimer genom politiska partier som SD för att styra den politiska diskursen.

Islam är problematiskt men beror också på USAs imperialism och brutaliseringar. Mellanöstern blir koloniserat av väst, det är ett större problem.

Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Va? Varför pratar du så osammanhängande och galet för? Mår du bra? Jag förstår inte vad du säger. Hur är din text ett svar på mitt förra inlägg?

Jag tycker ni pratar lite förbi varandra här.

EnRosaHamster, du menar att man ska vara konsekvent om man bryr sig om brott mot mänskligheten och det är en fair poäng men länken du skickar fokuserar mest på en sida, så det blir också lite ensidigt.

Akacia2050, du tar upp väldigt många saker samtidigt, Palestina, Israel, Hamas, svensk politik och USA och det blir svårt att förstå vad din huvudpoäng är och vissa saker du säger låter ganska spekulativa.
Citera
2026-06-27, 22:06
Medlem
zombie-nations avatar
Har några nätkompisar i Israel. De tar helt för givet att man ska hålla med allt Israel gör. De verkar inte förstå det där med olika åsikter. De har dock inte kört med antisemitkortet vilket är bra.

Det är få förunnat att kunna utnyttja en historisk händelse på det vis de gör. Visst det var hemskt, men det gör inte att de får bete sig som svin.
Citera
2026-06-27, 22:25
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Jag tycker ni pratar lite förbi varandra här.

EnRosaHamster, du menar att man ska vara konsekvent om man bryr sig om brott mot mänskligheten och det är en fair poäng men länken du skickar fokuserar mest på en sida, så det blir också lite ensidigt.

Akacia2050, du tar upp väldigt många saker samtidigt, Palestina, Israel, Hamas, svensk politik och USA och det blir svårt att förstå vad din huvudpoäng är och vissa saker du säger låter ganska spekulativa.

Som om att Hamas-anhängarna i tråden inte är ensidiga...
Citera
2026-06-27, 22:31
Medlem
Gäller främst när du diskuterar med 50+ boomers som lever i tron om att Israel är en liberal västerländsk demokrati
Citera
2026-06-27, 22:37
Medlem
Citat:
Som om att Hamas-anhängarna i tråden inte är ensidiga...

Diskuterar gärna dina inlägg om du vågar ta debatten.
Citera
2026-06-27, 22:40
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Det existerar i princip inga judiska antisionister, det är okunnig användning av begreppet. Jag utgår från att jag inte behöver förklara varför.

Förklara gärna varför? För det existerar extremt många antisionistiska judar, utifrån vad ideologin står för idag. Katie Halper, Max Blumenthal, Norman Finkelstein etc.

Det är också en tumregel att ju mer religiös du är, ju mer motsäger du dig ett militär eller politiskt skapande av en Israelisk stat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Haredim_and_Zionism

Det är hasbara att prata som att alla omfamnar detta, och det skapar reell antisemtism ur tomma intet. Mina judiska bekanta i Argentina tycker det är skitjobbigt att Milei slickar Netanyahus röv så hårt exempelvis, för han drar in dom i något dom inte vill hellre än att förbli utanför.

"Självhatande jude" Det begreppet är så dumt att hälften vore nog. Nej, en "israeliska övergreppshatande jude". Dom är vanliga, och fullt normala. Noll hatiska.

Haredi har lite mer klös i sig dock, det ska medges.
Citera
2026-06-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Tycker man att Israel har klandervärt beteende så är man per automatik en ”judehatare”, enligt dessa.
Att klandra ett klandervärt beteende gör dig inte till en "judehatare". Att kalla argument som kommer direkt från Hamas eller andra källor som drömmer om förintelsen 2.0 för kritik mot Israel innebär däremot att du är en "judehatare" som inte törs stå för dina åsikter.

Så lär dig av NMR och stå upp för vad du faktiskt tycker om judar.
Citera
2026-06-27, 22:44
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Diskuterar gärna dina inlägg om du vågar ta debatten.

Skulle jag vara rädd för en IQ60 som kommer laddad med konspirationsteorier, lögner, desinformation och judehat?

Rädd är jag inte. Men fakta har ju visat sig inte bita på er, och med ett bottenlöst judehat som du har så finns det egentligen ingen poäng.

Nej vet du vad, jag ska nog lyssna på rådet:
Never argue with a fool - they will drag you down to their level and beat you with experience.
Citera
2026-06-27, 22:49
Medlem
Citat:
Skulle jag vara rädd för en IQ60 som kommer laddad med konspirationsteorier, lögner, desinformation och judehat?

Rädd är jag inte. Men fakta har ju visat sig inte bita på er, och med ett bottenlöst judehat som du har så finns det egentligen ingen poäng.

Nej vet du vad, jag ska nog lyssna på rådet:
Never argue with a fool - they will drag you down to their level and beat you with experience.

Är man ”judehatare” om man är emot Israels agerande?
Citera
2026-06-27, 23:13
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Varför ska vi "säga 100"? Det finns faktiska siffror. Fortfarande är det Hamas fel som använder dessa byggnader som baser.

Och att utmåla iran som en fredsduva kan jag inte tolka som annat än att du själv är en medlem av dödskulten.
Att använda "mänskliga sköldar" som ett frikort för att rentvå ryska och israeliska bombningar av civila är det mest ryggradslösa försvaret för barnamord som finns. Med din sjuka logik skulle man kunna jämna hela Mall of Scandinavia med marken och slakta tusentals barn en lördagseftermiddag, bara för att man misstänker att "Jordgubben" står i matkön. Att du sväljer den sortens kollektiva bestraffning tror jag säger allt om din egen moraliska kompass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in