2026-06-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Polisen kunde ha skjutsat hem kvinnorna tycker jag.

Jag fick skjuts hem av polisen en gång när jag var i 20-årsåldern och totalt spiknykter. Jag hade långt att gå mitt i natten, så jag var väldigt tacksam.

De hade väl inget bättre för sig eftersom det fanns mer resurser och färre "problem" på den tiden.

Så var det tidigare, innan vi hade mängder av grovt kriminella gängbrottslingar och klaner.

Så var det säkert förut, men poliserna har blivit jävligt otrevliga de senaste 10 åren.
För ett par år sedan blev jag gripen för något trams som jag inte ens hade gjort och de körde mig mot polisstationen, men under färden framkom det att det uppenbart inte var jag, och de stannade bilen och släppte ut mig.

När jag påpekade att det kommer ta mig två timmar att gå hem härifrån och att de åtminstone borde skjutsa hem mig (10-15 min med bil) så svarade de bara "vi är ingen jävla taxi" och gasade iväg.
Citera
2026-06-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?
100% rimligt att ta bilen.
Håller med om att kornofogden borde tagit den tidigare.
Men det gör inte polisens agerande felaktigt.

Förstår inte alls vad problemet är i att ringa en släkting.
Och går inte det, ta en taxi.

Kan dem hoppa in i en bil kan dem byta bil dem sitter i med.

Att bilen senare visar sig inte vara värd något spelar ingen som helst roll.
Citera
2026-06-27, 20:42
Medlem
Citat:
Tyvärr inte i det här fallet. Det var svenska kvinnor.
Det gör det mer troligt. Trakassera svenskar kan dom, men inte de heliga muslimerna i vår mjukpolisagenda. 🫣

Har själv blivit dumpad lite överallt, de tar plånbok mobil och så. 🤗
Så man måste tigga sig hem. Men det går. 😂
Citera
2026-06-27, 20:46
Medlem
goofers avatar
Jag tycker det osar zigenarkärringar i stora kjolar om det här, de är alltid snabba på att anmäla och försöka få pengar.
En massa inbillade sjukdomar har de också så att försörjningen ordnas via försäkringskassan.

Förmodligen välkända av polisen som nu fick knäppa dem på näsan.

Heja polisen, om min hypotes är rätt så skall dessa parasiter göra rätt för sig!
Citera
2026-06-27, 20:48
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Finns inget land av alla de drygt 200 på moder jord som är så nitiska med att driva in skulder, som Sverige.

De flesta länder har dessutom inga problem med den som har skulder så länge skulden har blivit betald. Här sitter den skuldtyngde i stupstocken i 3 år efter avbetald skuld.

Visst, jag tycker det är bra att kriminella element blir av med sina lyxägodelar om de har skulder hos fogden. Men dessa tre penschisar var knappast med i något gäng eller så.
Citera
2026-06-27, 20:49
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Regler är regler.
Har vi verkligen hela historien här? Varför hade hon inte betalat sina skulder? Var det ett stort trauma att ringa efter någon som kom och hämtade dem?

Antingen trollar du eller så borde du omyndigförklaras. Inget legitimerar att polisen lämnar äldre kvinnor vid en vägkant, i synnerhet inte på natten, och i synnerhet inte 80-åriga kvinnor med allvarlig hälsoproblematik.

Dessa poliser måste få sparken. JÄTTESPARKEN!!!
Citera
2026-06-27, 20:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad tycka? Så här har det blivit. Gissar att polisen sedan skrev till den här summan som sammanfattas som "gängkriminella"... Jävla skämt är vad det är.

Sedan exakt vem ska man skylla på. Polisen vid stopp har en padda där de skriver en personnummer och detta är som det verkar vad som lyser röd flagg direkt. Skulder till Kronofogden. Före saker som giltigt körkort och fri från alkohol/droger. Den som sedan bestämmer är ju dock en jourhavande Kronis som polisen kontaktar som tar beslut om beslag eller ej över telefon. Så inte så mycket faktiskt till enskildes polisens fel själva beslaget. Men att sedan inte säkerställa att dessa åldringar kom hem säkert. Väldigt den polisens fel.
Citera
2026-06-27, 21:09
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Antingen trollar du eller så borde du omyndigförklaras. Inget legitimerar att polisen lämnar äldre kvinnor vid en vägkant, i synnerhet inte på natten, och i synnerhet inte 80-åriga kvinnor med allvarlig hälsoproblematik.

Dessa poliser måste få sparken. JÄTTESPARKEN!!!

Det rör sig antagligen om zigenare eller andra tanter från skumrask. Att de skulle dumpat några pensionerade 80-åriga fd skolfröknar mitt i skogen är uteslutet. Tänk själv. . Frånsett att polisen inte är taxi så ville de väl inte ha in patrasket i sina bilar
Citera
2026-06-27, 21:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Regler är regler.
Har vi verkligen hela historien här? Varför hade hon inte betalat sina skulder? Var det ett stort trauma att ringa efter någon som kom och hämtade dem?

Det är inte ovanligt att äldre missar att betala skulder. Inte alltid för att de inte har pengar, utan för att de är dementa i olika omfattning och har glömt att betala, eller inte visste att de var skyldig pengar, eller pga sjukdom inte kunnat betala sina räkningar..

Det här att polisen får ta fordon på plats på MISSTANKE är faktiskt djupt rättsosäkert. De kan i praktiken ta en bil som tillhör någon annan i beslag som tvärtom är utlånad.

Att lämna två 80+-åringar på detta sätt är förstås totalt oacceptabelt oavsett skulder eller inte.
Citera
2026-06-27, 21:18
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag gissar på att kvinnorna varit förbannat otrevliga och polisen nyttjade sin makt för att jävlas tillbaka.
Förbannat otrevliga i polisens ögon då.

Helt klart ett fall av felaktigt myndighetsutövande, om nu berättelsen stämmer.

Ja, 80-åriga kvinnor är ju kända för att sätta sig upp mot autoritetspersoner som poliser.
Citera
2026-06-27, 21:23
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Att kvinnan blir av med sin bil är en sak.

Men de två 80-åriga kvinnorna är helt oskyldiga och polisen gör garanterat fel som lämnar två oskylidga 80-åringar stående ute i den kalla aprilnatten. Det är sannolikt därför JO flaggar händelsen "med rött".

Det är inte den bilägande kvinnans sak och ansvar att se till att åldringarna kommer i säkerhet, det är polisens. Det är två skilda händelser det är frågan om: polisen hade självklart rätt att ta bilen, men de hade absolut inte rätt att utsätta två gamla oskyldiga kvinnor för fara och olägenhet.

Jag tror inte att det är mer komplicerat än så.
Citera
2026-06-27, 21:23
Medlem
Ajogens avatar
Hur man än vrider och vänder på det här så är det så här: man lämnar inte 80 åriga tanter vid vägkanten.

Skamligt av polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in