2026-06-27, 19:43
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det du ska jämföra med är din släkt fördrivits och någon senare erbjuder dig att få tillbaka vad ni berövats. Det var dock ingen slump att du utelämnade detta stycke:

"Till skillnad från palestina, med rötter från 1800-ish, så har kungariket Israel och kungariket Juda rötter bortom antiken. Det innebär att om vi övht ska tala om någons rätt att existera så är det Israel, inte palestina."
Så om jag kan hitta ett stycke mark som mina förfäder fördrevs ifrån för tvåtusen år sedan så kan jag kräva att få den och insistera på att de nuvarande ägarna flyttar på sig?

Citat:
Det existerar i princip inga judiska antisionister, det är okunnig användning av begreppet. Jag utgår från att jag inte behöver förklara varför.
Å jo, de finns antisionister som är judar. Läs tex gärna Nina Solmins reportagebok Ok, amen om ultraortodoxa chassiderska judar i New York. Hon skriver om hur förbluffad hon blev av den israelfintliga inställningen som fanns bland många av dessa.
Citera
2026-06-27, 19:45
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Att skriva att antisionism är lika med antisemitism kräver att man håller alla judar ansvariga för Israels politik, om man vill vara konsekvent. Att du, IHRA och andra toksionister inte gör det avslöjar en inkonsekvens, vilket var poängen.

Ni följer i stället en etnocentrisk logik där det är naturligt att ha olika måttstockar för ingrupp och utgrupp. Om du inte själv är jude och ändå har dragits in i det där så bör du omvärdera hela din existens, för då har du slirat iväg i någonting riktigt unket.

Då tar vi det igen:

Du argumenterar mot en halmgubbe. Jag har aldrig hävdat att all antisionism alltid är antisemitism eller att alla judar är ansvariga för Israels politik. Jag har hävdat att antisionism och antisemitism ofta överlappar och samspelar, vilket är väl dokumenterat, inte minst i MENA-regionen. Att Israel är världens enda judiska stat med en judisk majoritetsbefolkning gör dessutom att motstånd mot just dess existens naturligt väcker frågor om antijudiska motiv. Att förneka denna koppling är att blunda för verkligheten.

Sist men inte minst, jag är varken jude eller israelkramare. Ortodoxa gamla-testaments-judar är tillsammans med muslimer en världsböld som borde isoleras med förseglade nationsgränser. Jag har ingen särskild lojalitet till någon av parterna. Jag konstaterar bara att antisionism och antisemitism ofta överlappar i praktiken, vilket är väl dokumenterat. Att påpeka detta är inte etnocentrism utan en empirisk observation.
Citera
2026-06-27, 19:51
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Klargörande för dig och dina gelikar:

Är man antisionist så är man generellt också antisemit.
Dessa två begrepp överlappar varandra då det är omöjligt att separera den judiska dimensionen.
Läste någonstans att anställda på universiteten i USA har fått tillgång till att anmäla antisemitiska påhopp.
Och de har de gjort, fast kanske ifrån ett oväntat håll.
Professorer, lärare och andra anställda har anmält sionister ifrån Israel för att de anklagar dem för att vara en sämre sorts judar, självhatande osv,.
Sionisterna har kidnappat deras etnicitet och religion m,m.

Det är syntax error där nu.

Precis som undersökningar visar så har inte unga amerikanska judar sympatier för sionistexperimentet "Israel" såsom det aer ut idag.
Sverige vänner inom SD och andra gräsrötter i om nationalism sympatiserar inte med sionismen.
Och i en färsk undersökning så visar det sig att vanligt folk i de flesta delar av världen inte delar extremistsionismens synsätt.

Vilka är det då som får sionismen få sådant orättfärdigt utrymme.
Delvis genom lobbyism , ekonomiska överenskommelser som med Alice TM.
Och sen de sedvanlig 5-10 trollen som är aktiverade på forum för påverkans kampanjer.

Förutom att helt öppet försöka manipulera en sån fjantig grej som melodifestivalen.
Så utövar "Israel" påverkankampanjer mott flertalet valrörelser i Europa samt runt om i världen.

France accuses Israeli firm of interfering in Scottish elections and targeting SNP

Citat:
“This modus operandi was not limited to municipal elections in France. It also appears to have ⁠been used to carry out foreign digital interference operations in other countries or regions.....

BlackCore had been involved with the “coordinated posting” and mobilisation of at least 256 accounts on the social media platform X

BlackCore had described itself as “an ⁠elite influence, cyber and technology company built for the modern era of information warfare”. It had ​said it provided governments and political campaigns with “cutting-edge strategies, advanced tools and robust security to shape narratives”.

“It is clear that orchestrated disinformation campaigns and foreign election interference are issues which need to be taken seriously,”
https://www.theguardian.com/uk-news/2026/jun/12/france-accuses-israeli-firm-interfering-scottish-elections-john-swinney-snp
Senast redigerad av Giant Squid 2026-06-27 kl. 19:57.
Citera
2026-06-27, 19:53
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Då tar vi det igen:

Du argumenterar mot en halmgubbe. Jag har aldrig hävdat att all antisionism alltid är antisemitism eller att alla judar är ansvariga för Israels politik. Jag har hävdat att antisionism och antisemitism ofta överlappar och samspelar, vilket är väl dokumenterat, inte minst i MENA-regionen. Att Israel är världens enda judiska stat med en judisk majoritetsbefolkning gör dessutom att motstånd mot just dess existens naturligt väcker frågor om antijudiska motiv. Att förneka denna koppling är att blunda för verkligheten.

Sist men inte minst, jag är varken jude eller israelkramare. Ortodoxa gamla-testaments-judar är tillsammans med muslimer en världsböld som borde isoleras med förseglade nationsgränser. Jag har ingen särskild lojalitet till någon av parterna. Jag konstaterar bara att antisionism och antisemitism ofta överlappar i praktiken, vilket är väl dokumenterat. Att påpeka detta är inte etnocentrism utan en empirisk observation.
Om Israel och judar är så intimt sammankopplade som du skriver så är det legitimt att göra den kopplingen även när man ställer Israel till svars för dess brott.

Om det är fel att anklaga judar som grupp för Israels brott så är det också fel att koppla samman antisionism med antisemitism.

Det är inkonsekvensen jag ställer mig emot. Inte iakttagelsen att Israel styrs av judar, vilket jag också har lagt märke till, trots tidvisa försök från sionister att framställa det som en grundlös konspirationsteori.
Citera
2026-06-27, 20:01
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Så om jag kan hitta ett stycke mark som mina förfäder fördrevs ifrån för tvåtusen år sedan så kan jag kräva att få den och insistera på att de nuvarande ägarna flyttar på sig?

Det är inte rimligt, men om det - som i detta fallet - handlar om att ett helt folk drevs bort från en hel region så är det rimligt, ja. Att judarna fick dagens geografiska plätt har just en historisk och religiös förklaring. Judarna har alltid funnits i regionen vilket bekräftas av ca 3200 år gamla religiösa texter.

Citat:
Å jo, de finns antisionister som är judar. Läs tex gärna Nina Solmins reportagebok Ok, amen om ultraortodoxa chassiderska judar i New York. Hon skriver om hur förbluffad hon blev av den israelfintliga inställningen som fanns bland många av dessa.

Visst finns det men de är oerhört få, att folk tror annorlunda beror på att det vanligt israelkritik blandas ihop med antisionism. Antisionism är ett tydligt definierat begrepp, och de allra flesta judar tar starkt avstånd. Om en person accepterar Israels fortsatta existens som judisk stat men är kritisk mot israelisk politik är det mer korrekt att beskriva personen som Israelkritiker, icke-sionist eller post-sionist. Antisionism i strikt mening innebär motstånd mot idén om ett judiskt nationellt hemland i Israel, vilket gör det missvisande att kalla personer som vill bevara Israel som judisk stat för antisionister - den stora majoriteten jurdar vill bevara Israel som judisk stat.
Citera
2026-06-27, 20:04
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har du missat att Israel är det enda landet judar kan fly till? Om man anser att Sverige skall avskaffas och att svenskar inte förtjänar ett eget land, är man inte antisvensk då?
Varför behöver judar fly? Om det verkligen är så illa kanske de borde ta tag i grundproblemet i stället för att försäkra sig från konsekvenser med tillflyktsorter.

Jämförelsen med Sverige fungerar inte eftersom Israels existens hänger på att korrumpera andra länder, till exempel Sverige. Att säga att Israel har rätt att existera är i praktiken också att säga att svenskarna inte har rätt till ett eget land.
Citera
2026-06-27, 20:04
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Läste någonstans att anställda på universiteten i USA har fått tillgång till att anmäla antisemitiska påhopp.
Och de har de gjort, fast kanske ifrån ett oväntat håll.
Professorer, lärare och andra anställda har anmält sionister ifrån Israel för att de anklagar dem för att vara en sämre sorts judar, självhatande osv,.
Sionisterna har kidnappat deras etnicitet och religion m,m.

Det är syntax error där nu.

Precis som undersökningar visar så har inte unga amerikanska judar sympatier för sionistexperimentet "Israel" såsom det aer ut idag.
Sverige vänner inom SD och andra gräsrötter i om nationalism sympatiserar inte med sionismen.
Och i en färsk undersökning så visar det sig att vanligt folk i de flesta delar av världen inte delar extremistsionismens synsätt.

Vilka är det då som får sionismen få sådant orättfärdigt utrymme.
Delvis genom lobbyism , ekonomiska överenskommelser som med Alice TM.
Och sen de sedvanlig 5-10 trollen som är aktiverade på forum för påverkans kampanjer.

Förutom att helt öppet försöka manipulera en sån fjantig grej som melodifestivalen.
Så utövar "Israel" påverkankampanjer mott flertalet valrörelser i Europa samt runt om i världen.

France accuses Israeli firm of interfering in Scottish elections and targeting SNP

https://www.theguardian.com/uk-news/2026/jun/12/france-accuses-israeli-firm-interfering-scottish-elections-john-swinney-snp

Apropå syntax-error, vi tar det igen:

Att det finns judar som kritiserar Israel är irrelevant för min poäng, frågan är om personen motsätter sig Israels politik _eller_ Israels existens som judisk stat –> det är två helt olika saker.
Citera
2026-06-27, 20:07
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Om Israel och judar är så intimt sammankopplade som du skriver så är det legitimt att göra den kopplingen även när man ställer Israel till svars för dess brott.

Om det är fel att anklaga judar som grupp för Israels brott så är det också fel att koppla samman antisionism med antisemitism.

Det är inkonsekvensen jag ställer mig emot. Inte iakttagelsen att Israel styrs av judar, vilket jag också har lagt märke till, trots tidvisa försök från sionister att framställa det som en grundlös konspirationsteori.

Ditt argument bygger fortfarande på ett falskt dilemma: antingen är Israel och judar helt separata, eller så är alla judar kollektivt ansvariga för Israels handlingar. Två lägen: total separation eller kollektiv skuld. Detta har jag redan bemött, ser inte poängen med att upprepa mig.
Citera
2026-06-27, 20:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Varför behöver judar fly? Om det verkligen är så illa kanske de borde ta tag i grundproblemet i stället för att försäkra sig från konsekvenser med tillflyktsorter.

Grundproblemet är att judar inte blir skyddade av personer som hatar judar utanför Israel. Behöver vi verkligen ha en diskussion om det när folk åker runt på gator och torg i Sverige och firar att judar blir massakerade?
Citera
2026-06-27, 20:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jämförelsen med Sverige fungerar inte eftersom Israels existens hänger på att korrumpera andra länder, till exempel Sverige. Att säga att Israel har rätt att existera är i praktiken också att säga att svenskarna inte har rätt till ett eget land.

Vad är det för jävla trams?
Citera
2026-06-27, 20:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Att det finns judar som kritiserar Israel är irrelevant för min poäng, frågan är om personen motsätter sig Israels politik _eller_ Israels existens som judisk stat –> det är två helt olika saker.
Min erfarenhet är att judar av idag ifrågasätter båda
Det är som att låta ISIS står för narrativet för alla muslimer runt om i världen.

Jag känner en del "israeliska" avhoppare sedan decennier tillbaks.
De har råkat blivit födda där tack vare naiva hjärntvättade föräldra, men lyckats bryta sig loss.
De har i vissa fall blivit jagade och trakasserade av sina "egna, på andra platser runt om på jorden.
Senast redigerad av Giant Squid 2026-06-27 kl. 20:18.
Citera
2026-06-27, 20:16
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:

Viktig poäng. Judiska "israelkritiker" som lyfts fram brukar ändå vara sionister. De anser att någonting som Israel gör är kontraproduktivt och försöker att komma med konstruktiv kritik.

Citat:
Ditt argument bygger fortfarande på ett falskt dilemma: antingen är Israel och judar helt separata, eller så är alla judar kollektivt ansvariga för Israels handlingar. Två lägen: total separation eller kollektiv skuld. Detta har jag redan bemött, ser inte poängen med att upprepa mig.
Du har inte bemött det, bara upprepat samma utsaga med dubbla måttstockar. Om judar och Israel hänger samman så intimt som du skriver så gör ju de araber du kritiserar helt rätt när de gör samma koppling som du.

Du är för att man gör kopplingen när man försvarar Israel genom att använda antisemitismkortet. Du är emot att man gör kopplingen när man kritiserar Israel - och avfärdar alla antisemitismkort som yr.

Citat:
Grundproblemet är att judar inte blir skyddade av personer som hatar judar utanför Israel. Behöver vi verkligen ha en diskussion om det när folk åker runt på gator och torg i Sverige och firar att judar blir massakerade?
Varför är judar i behov av skydd till att börja med?

Citat:
Vad är det för jävla trams?
Israel skulle inte finnas kvar en vecka om de sionistiska maktbaserna utanför Israel försvann. Detta är ren korruption som gör enorm skada i länder över hela världen.

Om Sverige blev svenskarnas land igen, Frankrike fransmännens land igen, Storbritannien britternas land igen, och så vidare, skulle stödet till Israel helt upphöra. Och då finns inte Israel längre. Ergo, Israels existens förutsätter att svenskarna inte har ett eget land.
Senast redigerad av Nix-registret 2026-06-27 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in