Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
Om du och IHRA tycker att jag är ”antisemit” för att jag tycker det är problematiskt att Israel mördar barn i Gaza så tänker jag: ”jaha, då får ni väl tycka det då”
Det visar bara att Israel vill undslippa ansvar för sitt omoraliska och förkastliga beteende.
IHRA och många andra gör inte skillnad mellan judiskhet och sionism. Man vill inte argumentera öppet för detta, men intar positioner som utgår från premissen att de inte går att skilja från varandra.
Det är en balansgång för judar som både ser de två som till stor del synonyma och samtidigt vill kunna dra en skiljelinje när det är gynnsamt för dem. IHRA säger t.ex. också att det är antisemitism att inte skilja mellan judar och Israel - trots att det är vad man själv inte gör när man kallar antisionism för antisemitism.
"Balansgången" sker inte så mycket genom avvägningar som genom svävande hot emot den som lyfter frågan på ett kritiskt sätt. När man petar i ordvrängandet blir svaret inte argument utan hat och karaktärsmord, men det är sedan gammalt.
Bortom ohederligt semantiskt tricksande är det dock svårt att komma ifrån att stöd till Israel har blivit en viktig del i väldigt många judars identitet, oavsett hur stödet kommer till uttryck. De själva identifierar sig med Israel, och ser kritik mot Israel som kritik mot en viktig del av den egna identiteten.
Opinionsmätningar visar att ju mer religiösa judar är, desto mer sionistiska tenderar de att vara. Men kopplingen finns även hos judar som varken är religiösa eller direkt aktiva lansdragare för entiteten. De identifierar sig med Israel ändå, utifrån premissen att de är judar, och att de själva inte gör en gränsdragning mellan judar och Israel. Och identifieringen tenderar att intensifieras när det sker händelser som hotar Israels och den globala sionismens ställning. Nu talar man t.ex. om en våg av judar som plötsligt blev aktivt sionistiska pga Hamas' motoffensiv 2023 - och jämför med judar som upplevde en pro-sionistisk väckelse i samband med sexdagarskriget 1967. Många av dessa kallades sig inte sionister tidigare, så är det svårt att dra en skarp gräns i och med att de ju aktiverades så fort det blev allvar.