2026-06-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Askan i asklund, har en känsla att få små barn får den typen av gravplats

Kan möjligen stämma om det handlar om ett barn som dör i magen i typ vecka 25 men absolut inte när det gäller femåringar.

Citat:
Ursprungligen postat av bo0om
Att moralisera över hur andra människor väljer typ av gravplats tycker jag är att gå för långt. Hur man sörjer eller inte sörjer, och hur man minns eller inte minns, har verkligen ingenting med fina stenar att göra.

Visst. Det kan finnas olika skäl att inte ha en gravplats. Men faktum kvarstår. Att man inte ids ta hand om en gravplats eller tycker att den anhöriga förtjänar en är två skäl.

Lite OT så har det här fallet fått mig att tänka annorlunda kring barn och orosanmälningar.

Jag har vid ett par tillfällen fått höra oroväckande saker om familjer. Inte så extremt som i det här fallet men helt klart saker som borde komma till socialtjänstens kännedom.

Jag har uppmanat de som vetat saker first hand att anmäla och sedan tänkt att det är upp till dem. Att jag inte har någon rätt att agera på rykten. Och att säkert skulle de allra närmaste runt familjen agera om det verkligen var allvarligt läge.

Nu kommer jag inte tänka så mer. Jag kommer anmäla när jag ser skäl till oro. Punkt. Jag kommer inte att lita på att förskolan eller nära anhöriga agerar eller ens vet tillräckligt för att agera.

Danaya fick aldrig hjälp. Men andra barn har fortfarande den chansen. För mig blir det ett sätt att hedra hennes minne.
Citera
2026-06-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanneniBjorkhagen
Kan möjligen stämma om det handlar om ett barn som dör i magen i typ vecka 25 men absolut inte när det gäller femåringar.

Visst. Det kan finnas olika skäl att inte ha en gravplats. Men faktum kvarstår. Att man inte ids ta hand om en gravplats eller tycker att den anhöriga förtjänar en är två skäl.

Lite OT så har det här fallet fått mig att tänka annorlunda kring barn och orosanmälningar.

Jag har vid ett par tillfällen fått höra oroväckande saker om familjer. Inte så extremt som i det här fallet men helt klart saker som borde komma till socialtjänstens kännedom.

Jag har uppmanat de som vetat saker first hand att anmäla och sedan tänkt att det är upp till dem. Att jag inte har någon rätt att agera på rykten. Och att säkert skulle de allra närmaste runt familjen agera om det verkligen var allvarligt läge.

Nu kommer jag inte tänka så mer. Jag kommer anmäla när jag ser skäl till oro. Punkt. Jag kommer inte att lita på att förskolan eller nära anhöriga agerar eller ens vet tillräckligt för att agera.

Danaya fick aldrig hjälp. Men andra barn har fortfarande den chansen. För mig blir det ett sätt att hedra hennes minne.

Menade så klart att det är mycket ovanligt att en femåring inte får en gravplats.
Citera
2026-06-27, 20:03
Medlem
Citat:
Med det resonemanget tycker jag du skuldbelägger alla oss som "inte ids ta hand om en grav" och istället valt en minneslund till våra anhöriga.

Om det hade varit så att familjen valt en gravplats med en fin sten istället, vad hade blivit bättre av det? Jag tror inte att någon hade skrivit att det var ju fint att flickan fick det åtminstone. Snarare hade det tolkats som en falskhet.

Jag tycker brotten som begåtts är ofattbart hemska, men vi måste kanske inte leta fel överallt för det?
Citera
2026-06-27, 20:34
Medlem
Citat:
Med det resonemanget tycker jag du skuldbelägger alla oss som "inte ids ta hand om en grav" och istället valt en minneslund till våra anhöriga.

Om det hade varit så att familjen valt en gravplats med en fin sten istället, vad hade blivit bättre av det? Jag tror inte att någon hade skrivit att det var ju fint att flickan fick det åtminstone. Snarare hade det tolkats som en falskhet.

Jag tycker brotten som begåtts är ofattbart hemska, men vi måste kanske inte leta fel överallt för det?

Nej, jag skrev ju tvärtom att det kan finnas många skäl till att välja en annan lösning.

Men att en förälder inte vill ha en gravsten till sin femåring får nog ses som en avvikelse mot normen. Ingen skulle skrivit att det var falskt eller att det var fint att Danaya fick en sten i alla fall. För det hade varit det normala och förväntade.

Om det rört sig om normala föräldrar i övrigt hade jag ändå tänkt "alla gör på sitt sätt" osv, men nu har jag svårt att uppfatta avsaknaden av gravplats på något annat sätt än ytterligare en försummelse. Det var inte så viktigt helt enkelt.
Citera
2026-06-27, 20:51
Medlem
Jag antar att vi helt enkelt får agree to disagree i den här frågan.
Citat:
Nej, jag skrev ju tvärtom att det kan finnas många skäl till att välja en annan lösning.

Men att en förälder inte vill ha en gravsten till sin femåring får nog ses som en avvikelse mot normen. Ingen skulle skrivit att det var falskt eller att det var fint att Danaya fick en sten i alla fall. För det hade varit det normala och förväntade.

Om det rört sig om normala föräldrar i övrigt hade jag ändå tänkt "alla gör på sitt sätt" osv, men nu har jag svårt att uppfatta avsaknaden av gravplats på något annat sätt än ytterligare en försummelse. Det var inte så viktigt helt enkelt.
Citera
2026-06-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Med tanke på hur mamman agerat så är jag villig att hålla med i just denna situation.
Mamman verkligen ogillade sin dotter!

Men åter igen så har ingen försökt tala mamman till rätta! Tycker Mormor borde sagt ett och annat angående val av gravplats faktiskt!

Håller med! Känns oerhört opersonligt! Det minsta mormorn å morfarn kunnat göra är att ordna med en riktigt fin gravplats åtminstone
Citera
2026-06-27, 21:47
Medlem
Hoppas morföräldrarna ser insamling hos @brunothesuperstar som just nu är uppe i 20500 kr för lilla Danaya. Hur alla vi som inte kände flickan ändå bidrar och känner medmänsklighet
Citera
2026-06-27, 22:18
Medlem
Citat:
Jag antar att vi helt enkelt får agree to disagree i den här frågan.

Ja det får vi nog. Men som sagt: jag tror inte att alla som väljer liknande lösningar gör det för att de inte bryr sig om sina anhöriga.
Citera
2026-06-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvbea
Jag tror inte Daya hade någon diagnos alls. Hennes beteende och agerande berodde på att hon blivit uppfostrad av en iPad. Det sa ju även expertvittnet i FUPen. Så som hon reagerade på saker och ting var helt normalt när man vuxit upp så som hon tyvärr gjort. Så fruktansvärt hemskt! Usch. Mår illa. Stackars lilla flicka!

Det var samma med Ystad barnen de hade också autistiska drag pga att de varit instängda
Citera
Igår, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delart
Hoppas morföräldrarna ser insamling hos @brunothesuperstar som just nu är uppe i 20500 kr för lilla Danaya. Hur alla vi som inte kände flickan ändå bidrar och känner medmänsklighet

Till vad/vem går pengarna från denna insamling?
Citera
Igår, 00:33
Medlem
Citat:

+1

Citat:
Ursprungligen postat av starfive
Håller med! Känns oerhört opersonligt! Det minsta mormorn å morfarn kunnat göra är att ordna med en riktigt fin gravplats åtminstone

+1

Citat:
Ursprungligen postat av delart

Jag undrar också vad pengarna går till? Vill gärna bidra om det går till ett bra syfte. Hur bidrar man isf? Följer inte Bruno på insta..
Citera
Igår, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Britta.Spjut
Till vad/vem går pengarna från denna insamling?

Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Jag undrar också vad pengarna går till? Vill gärna bidra om det går till ett bra syfte. Hur bidrar man isf? Följer inte Bruno på insta..

Den startades för att ge Danaya en minnesstund. Minnesstunden är 4:e juli klockan 11 på Fässberg kyrkogård i Mölnlycke och är öppen för alla. Pengar över skänks till en barnorganisation.

”Den här insamlingen görs för att hedra Danayas minne genom en vacker minnesstund med blommor, gosedjur och ljus. Alla inköp kommer att redovisas öppet med kvitton. Om det blir pengar över kommer vi tillsammans att besluta vilken barnorganisation de ska skänkas till, så att Danayas minne också kan få hjälpa andra barn.”
https://gofund.me/b7d8f7b28
Mod får plocka bort om det inte är okej med länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in