Citat:
Kan möjligen stämma om det handlar om ett barn som dör i magen i typ vecka 25 men absolut inte när det gäller femåringar.
Citat:
Visst. Det kan finnas olika skäl att inte ha en gravplats. Men faktum kvarstår. Att man inte ids ta hand om en gravplats eller tycker att den anhöriga förtjänar en är två skäl.
Lite OT så har det här fallet fått mig att tänka annorlunda kring barn och orosanmälningar.
Jag har vid ett par tillfällen fått höra oroväckande saker om familjer. Inte så extremt som i det här fallet men helt klart saker som borde komma till socialtjänstens kännedom.
Jag har uppmanat de som vetat saker first hand att anmäla och sedan tänkt att det är upp till dem. Att jag inte har någon rätt att agera på rykten. Och att säkert skulle de allra närmaste runt familjen agera om det verkligen var allvarligt läge.
Nu kommer jag inte tänka så mer. Jag kommer anmäla när jag ser skäl till oro. Punkt. Jag kommer inte att lita på att förskolan eller nära anhöriga agerar eller ens vet tillräckligt för att agera.
Danaya fick aldrig hjälp. Men andra barn har fortfarande den chansen. För mig blir det ett sätt att hedra hennes minne.