Citat:
Ursprungligen postat av
förman
Jag förstår inte varför myndigheterna inte agerar mot dessa två. Även om varje enskild tjänsteman tänjer på regler och bestämmelser för att Jimmie Åkessons "hedervärda" medborgare ska få fortsätta, så vad det är det som gör att myndigheterna delar SD:s positiva bild av Sara och Patrik. Jag tror inte myndighterna varit lika flata om något liknande projekt riktats mot gängkriminella. Kan det bevisas att ingen av de två arbetat förstår jag inte varför de ses som föredömen.
Du letar efter partipolitiska förklaringar när svaret i själva verket handlar om ren juridisk formalia. Svenska myndigheter agerar inte utifrån om de gillar eller ogillar Sara och Patrik; de agerar utifrån vilka lagliga verktyg de har i verktygslådan.
Det som har gjort att Dumpen har kunnat rulla på handlar om exakt samma kryphål som vi diskuterar i den här tråden:
utgivningsbeviset. När Dumpen skaffade ett frivilligt utgivningsbevis klev de juridiskt sett in under Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).
Myndigheter (som Polisen eller IMY) får enligt svensk grundlag aldrig gå in och förhandsgranska eller stänga ner en sajt med utgivningsbevis. Det spelar ingen roll om de hänger ut misstänkta pedofiler eller gängkriminella - grundlagsskyddet är lika starkt oavsett.
Eftersom de har en ansvarig utgivare kan myndigheterna inte bara
stänga ner sidan. Varje enskild uthängning måste prövas retrospektivt i domstol som ett tryckfrihetsbrott (förtal) av Justitiekanslern (JK) eller genom privata åtal.
Så myndigheterna har inte varit "flata" på grund av dolda SD-sympatier. De har varit tvungna att följa den svenska grundlagen.
Det är precis därför den kommande EU-domen i juli är så monumental. Det är inte de svenska myndigheterna som kommer att stoppa detta genom att tänja på regler - det är EU-domstolen som kommer att slå fast att det svenska systemet med utgivningsbevis för den här typen av sajter bryter mot GDPR. Först då får svenska myndigheter som IMY de verktyg som krävs för att faktiskt kunna agera och dela ut miljonviten. Rättsstaten är trög, men den arbetar med lagboken, inte med politiska åsikter.