2026-06-27, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Neee inte utanför EES länderna , det har sittande regering därför framtagit denna nya vandelslagen som gör dessa icke EES länders befolkning till brottslingar om de röstar. Svensk framtid är genom detta säkrad från att ens lyssna på dessas ideologi, därför räknas inte ens röster från icke EES länder. Inflytandet dessa haft förut tas ifrån dem.

Så står det på ren svenska i den nya vandelslagen - förstår ni inte ren svenska ?
Det finns ett fåtal i denna forumsdel som förstår vad som talas om.

Vandelsförslagen handlar om uppehållstillstånd och bristande vandel, inte om rösträtt. Personer från länder utanför EU/EES som uppfyller reglerna för kommun- och regionval har fortfarande rösträtt, och det är inte brottsligt för dem att rösta. Rösträtten regleras av vallagen och grundlagarna, inte av vandelslagstiftningen.
2026-06-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Vandelsförslagen handlar om uppehållstillstånd och bristande vandel, inte om rösträtt. Personer från länder utanför EU/EES som uppfyller reglerna för kommun- och regionval har fortfarande rösträtt, och det är inte brottsligt för dem att rösta. Rösträtten regleras av vallagen och grundlagarna, inte av vandelslagstiftningen.
Vandelslagen = Utlänningslagen
Ingen idé du försöker få utlänningar till rösträtt i svensk politik.
Senast redigerad av Snylt-off 2026-06-27 kl. 14:26.
2026-06-27, 14:26
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Neee inte utanför EES länderna , det har sittande regering därför framtagit denna nya vandelslagen som gör dessa icke EES länders befolkning till brottslingar om de röstar. Svensk framtid är genom detta säkrad från att ens lyssna på dessas ideologi, därför räknas inte ens röster från icke EES länder. Inflytandet dessa haft förut tas ifrån dem.

Så står det på ren svenska i den nya vandelslagen - förstår ni inte ren svenska ?
Det finns ett fåtal i denna forumsdel som förstår vad som talas om.

Undrar vem som inte förstår svenska! Läs här: https://www.val.se/det-svenska-valsystemet/sa-funkar-rostning-i-svenska-val/rostratten-i-svenska-val
2026-06-27, 14:30
Medlem
Citat:
Vandelslagen = Utlänningslagen
Ingen idé du försöker få utlänningar till rösträtt i svensk politik.

?? Vad menar du, är du nykter?
Vart i Vandelslagen/Utlänningslagen står det att icke EES medborgare blir brottslingar om de röstar i ett val de fått rösträtt och valsedlar till i Sverige?
2026-06-27, 14:32
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
?? Vad menar du, är du nykter?
Vart i Vandelslagen/Utlänningslagen står det att icke EES medborgare blir brottslingar om de röstar i ett val de fått rösträtt och valsedlar till i Sverige?

En person som på ren svenska kan kallas för dumskalle!
2026-06-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
En person som på ren svenska kan kallas för dumskalle!

Ja verkligen!
Visst kanske jag skulle tycka en sån sak kan vara bra då många bevisligen lever på vår välfärd men vistas i annat land.
Om jag själv fick bidrag från ett annat land men kan leva här i Sverige så skulle jag nog rösta på det största bidragspartiet i det land som betalar bidragen till mig, likt vissa folkgrupper i Sverige som röstar på Sossarna.
Men TS verkar vara ett riktigt troll eller extremt onykter 🍻
Edit: kan ju vara värmeslag också 😂
Senast redigerad av Sthlm007 2026-06-27 kl. 14:41.
2026-06-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ja verkligen!
Visst kanske jag skulle tycka en sån sak kan vara bra då många bevisligen lever på vår välfärd men vistas i annat land.
Om jag själv fick bidrag från ett annat land men kan leva här i Sverige så skulle jag nog rösta på det största bidragspartiet i det land som betalar bidragen till mig, likt vissa folkgrupper i Sverige som röstar på Sossarna.
Men TS verkar vara ett riktigt troll eller extremt onykter 🍻
Edit: kan ju vara värmeslag också 😂
Bra 🙂 - nu verkar du förstå djupet i den kommande Vandelslagen.
2026-06-27, 15:07
Medlem
Citat:
Bra 🙂 - nu verkar du förstå djupet i den kommande Vandelslagen.

??
Svara på frågan!
-Vart i Vandelslagen/Utlänningslagen står det att icke EES medborgare blir brottslingar om de röstar i ett val de fått rösträtt och valsedlar till i Sverige?
2026-06-27, 15:33
Medlem
Citat:
??
Svara på frågan!
-Vart i Vandelslagen/Utlänningslagen står det att icke EES medborgare blir brottslingar om de röstar i ett val de fått rösträtt och valsedlar till i Sverige?
Det står att de som begår brott i olika sammanhang , ekonomisk brottslighet blir av med sina svenska medborgarskap - du tycks ha fattat vidden av att dessa utnyttjat bidragen de senaste 30 - 40 åren ...
Då blir dessa i och med den nya vandelslagen som träder in 13 juli (innan röstningsdagen) automatiskt brottslingar om de fortsätter rösta. Det är inte svårt att förstå , när man ser hur Sverige förföll tills för ett antal år sedan.
2026-06-27, 16:01
Medlem
Citat:
Det står att de som begår brott i olika sammanhang , ekonomisk brottslighet blir av med sina svenska medborgarskap - du tycks ha fattat vidden av att dessa utnyttjat bidragen de senaste 30 - 40 åren ...
Då blir dessa i och med den nya vandelslagen som träder in 13 juli (innan röstningsdagen) automatiskt brottslingar om de fortsätter rösta. Det är inte svårt att förstå , när man ser hur Sverige förföll tills för ett antal år sedan.

Ber om ursäkt men jag har svårt att förstå dig!
Förklara hur de automatiskt blir brottslingar om de fortsätter rösta?
Ge en förklaring så ett dagisbarn skulle förstå
2026-06-27, 16:03
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:

Du skrev att folk med dubbelt medborgarskap inte får rösta i Sverige, även rubriken säger detta. Vad hade lagen om vandel med rösträtten att göra? Det är två olika saker men det har du kanske inte begripit?
2026-06-27, 16:11
Medlem
Citat:

Vidare:
Du skrev:
” Neee inte utanför EES länderna , det har sittande regering därför framtagit denna nya vandelslagen som gör dessa icke EES länders befolkning till brottslingar om de röstar. Svensk framtid är genom detta säkrad från att ens lyssna på dessas ideologi, därför räknas inte ens röster från icke EES länder. Inflytandet dessa haft förut tas ifrån dem.”

Så visa mig lagen där någon ur dessa länders befolkningen som röstar blir brottslingar av sin handling!
Du verkar vara ett tråkigt lördagstroll bara🍻

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in