Igår, 15:28
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Varför denna "snällhet" - varför utvisar man honom inte? Sånt här gör mig alltid lika irriterad, det här daltandet!

För att Sverige och de som bor och styr det här landet tyvärr är så flata och initiativlösa att de inte kan stå
Upp för rätt och fel…. Vi har gått vilse i den rödgröna wokevärlden… 🤮
Citera
Igår, 15:38
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Varför denna "snällhet" - varför utvisar man honom inte? Sånt här gör mig alltid lika irriterad, det här daltandet!

Det handlar inte om "snällhet" eller "daltande". Det handlar EKMR och Utlänningslagen, samt praxis från EU-domstolen, Högsta Domstolen och Migrationsöverdomstolen som stadgar att det skyddsgrundade skälet i form av att ha flyktingstatus innebär ett väldigt starkt skydd mot utvisning. För att kunna utvisa en person med flyktingstatus så krävs att man döms för ett synnerligen grovt brott. Med detta innebär att brottet skall motivera en särskilt sträng påföljd samt att den enskilde skall utgöra ett verkligt, faktiskt och tillräckligt allvarligt hot mot ett grundläggande samhällsintressen. Utöver detta skall det även göras en proportionalitetsbedömning där samhällsfaran vägs mot de rättigheter som utlänningen får med anledning av flyktingskapet.

I detta målet har även anknytningen spelat roll. Även detta regleras i EKMR (artikel 8 - rätten till privat och familjeliv) och Utlänningslagen, men även i Barnkonventionen (artikel 9). Här säger praxis från Europadomstolen och Högsta Domstolen att man i bedömningen om anknytning skall beakta frågor som:
-Brottslighetens allvar och karaktär.
-Den tid som brottslingen har varit i landet.
-Den tid som förflutit sedan brottet och personens uppförande under den perioden.
-Familjesituationen.
-Nationaliteterna för de berörda.
-Omfattningen av sociala, kulturella och familjära band till det land personen bor i och det land denne riskerar att utvisas till.
Citera
Igår, 15:40
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMoonshine
För att Sverige och de som bor och styr det här landet tyvärr är så flata och initiativlösa att de inte kan stå
Upp för rätt och fel…. Vi har gått vilse i den rödgröna wokevärlden… 🤮

Nej. Läs: (FB) Våldtog kollega på arbetstid samma dag som han fick permanent uppehållstillstånd
Citera
Igår, 15:58
  #112
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det handlar inte om "snällhet" eller "daltande". Det handlar EKMR och Utlänningslagen, samt praxis från EU-domstolen, Högsta Domstolen och Migrationsöverdomstolen som stadgar att det skyddsgrundade skälet i form av att ha flyktingstatus innebär ett väldigt starkt skydd mot utvisning. För att kunna utvisa en person med flyktingstatus så krävs att man döms för ett synnerligen grovt brott. Med detta innebär att brottet skall motivera en särskilt sträng påföljd samt att den enskilde skall utgöra ett verkligt, faktiskt och tillräckligt allvarligt hot mot ett grundläggande samhällsintressen. Utöver detta skall det även göras en proportionalitetsbedömning där samhällsfaran vägs mot de rättigheter som utlänningen får med anledning av flyktingskapet.

I detta målet har även anknytningen spelat roll. Även detta regleras i EKMR (artikel 8 - rätten till privat och familjeliv) och Utlänningslagen, men även i Barnkonventionen (artikel 9). Här säger praxis från Europadomstolen och Högsta Domstolen att man i bedömningen om anknytning skall beakta frågor som:
-Brottslighetens allvar och karaktär.
-Den tid som brottslingen har varit i landet.
-Den tid som förflutit sedan brottet och personens uppförande under den perioden.
-Familjesituationen.
-Nationaliteterna för de berörda.
-Omfattningen av sociala, kulturella och familjära band till det land personen bor i och det land denne riskerar att utvisas till.
Jag vet att det handlar om sånt du skriver men jag tycker det är fel att man tar så stor hänsyn till gärningsmannen när han befunnits skyldig till ett grovt brott. Vem bryr sig hur han uppfört sig sedan han våldtog henne? Eller hur lång tid han varit i landet? Han är trots allt invandrad från början och ska kunna skickas tillbaks om han begår ett grovt brott. Men det är såklart bara min egen personliga åsikt. Det var därför jag skrev "snällhet" och "daltande" - för att man tar alldeles för stor hänsyn till gärningsmannen.
Citera
Igår, 16:15
  #113
Medlem
Låter som ett generiskt fall av berikning. Såna som flashar förbi i flertal dagligen, sedan decennier.
Citera
Igår, 17:08
  #114
Medlem
ThePaleHorses avatar
Lars Ekborg hade ju lösningen på problemet i sin monolog "Bunta ihop dom"
Citera
Igår, 20:07
  #115
Medlem
Tingsrätten anser att han är så etablerad på
arbetsmarknaden, jag är säker att det upphör att gälla då du blir dömd för att ha våldtagit en kollega under arbetstid.

Är det så avancerat tänkande för dessa akademiker som dömer, att ingen arbetsgivare i Sverige kommer att anställa honom någonsin.
Sverige kommer att betala socialbidrag för den
här våldtäktsmannen tills han dör
Citera
Igår, 20:16
  #116
Medlem
Det känns lite som att han firade segern med en våldtäkt..
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMoonshine
För att Sverige och de som bor och styr det här landet tyvärr är så flata och initiativlösa att de inte kan stå
Upp för rätt och fel…. Vi har gått vilse i den rödgröna wokevärlden… 🤮

I Sverige räcker det tydligen med frågan ”vill du utvisa mig?” för att folksjälen ska falla sönder och ge med sig. Tänker på hon i KD..
Citera
Igår, 21:17
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan
Det känns lite som att han firade segern med en våldtäkt..


I Sverige räcker det tydligen med frågan ”vill du utvisa mig?” för att folksjälen ska falla sönder och ge med sig. Tänker på hon i KD..
Ja jag ska prova det som svensk. ( Nej, ska inte. &#128591.
Men ja, nu när han är säkrad dä våldtar han från dag ett. Fy fan. Han får stanna kvar så att vi inte verkar rasistiska. Idiotjävla Sverige. 🤷
Citera
Igår, 22:24
  #118
Medlem
Blir riktigt förbannad när man läser sånt här.

Varför är det så extremt svårt att utvisa någon? Den här snubben hade absolut inga skäl alls att vara i landet.

Varför tar vi hit folk från andra sidan jordklotet för att köra truck? Det dräller redan av arbetslösa människor i det här landet. Nästan vem som helst kan man lära att köra truck.

Varför bli det bara tre års fängelse för en överfallsvåldtäkt? Den här snubben fick samma straff (FB) Dömd till 3 år för våldtäkt pga skippad kondom. Borde inte p-piller räcka?
Borde vara mycket högre straff för sånt, men politikerna vill säkert att den nya adeln ska ta för sig av kvinnorna, så de trivs.

Jag är riktigt besviken på SD. De har inte fått mycket gjort på de här fyra åren.
Citera
Idag, 00:07
  #119
Medlem
HassanVonEssens avatar
Våldta en kollega på jobbet... Ja, den var ju rätt ny. Så mycket för arbetsmoral!
Citera
Idag, 00:10
  #120
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMoonshine
Googlade och hittade en artikel och pixlad bild på gärningsmannen.. Den vill man inte ha som svärson om man hade en dotter… 🤮

https://riks.se/amp/story/nyheter/valdtog-kollega-pa-jobbet
Samma bild finns ju avpixlad. Från hans fotbollslag.

https://photos.svenskalag.se/f0c1f3ee-6434-40b8-bf7f-44ceae9ec186/f0c1f3ee-6434-40b8-bf7f-44ceae9ec186_1080.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in