Citat:
I teorin kan ju SE ha stått på andra sidan gatan också. Om han blev brydd av ”scenen” och ville ta en omväg för att slippa bli inblandad.
Det är ju ganska naturligt att vilja undvika något man kanske uppfattar som ett fyllebråk eller liknande. Och TP menar väl att SE sagt till någon privat att han var över på andra sidan gatan?
Men ja, det är svårt att få rätsida på allt han gjorde.
I teorin kan ju SE ha stått på andra sidan gatan också. Om han blev brydd av ”scenen” och ville ta en omväg för att slippa bli inblandad.
Det är ju ganska naturligt att vilja undvika något man kanske uppfattar som ett fyllebråk eller liknande. Och TP menar väl att SE sagt till någon privat att han var över på andra sidan gatan?
Men ja, det är svårt att få rätsida på allt han gjorde.
Det stämmer. Uppgiften kommer, om mitt minne inte sviker mig, från Engströms granne. Han uppfattade det som att Stig hade stått på andra sidan Sveavägen och alltså inte alls varit särskilt inblandad på mordplatsen. Den tanken är självklart lockande, eftersom den skulle kunna förklara en hel del.
I den hypotesen kommer Engström ut från Skandia något tidigare, går söderut, korsar Sveavägen och hör sedan något. Han ser därefter att människor börjar ansluta, att något dramatiskt verkar ha hänt, men vågar sig inte fram förrän senare. Först då får han veta att det är Olof Palme som har blivit skjuten.
Det som skaver med den hypotesen är det rent optiska.
Än i dag debatteras det om det ens avståndsmässigt är möjligt att från korsningen göra en observation av LJ och samtidigt uppfatta både ungefärlig ålder och färg på kläderna. Jag har inget absolut ställningstagande där, framför allt eftersom de exakta ljusförhållandena inte går att återskapa i dag.
Och om man då dessutom flyttar Engström ännu längre bort, till andra sidan Sveavägen, blir problemet ännu större. Utan att uttrycka mig alltför absolut skulle jag ändå säga att det då nästan krävs Clark Kent-syn för att kunna avgöra att personen långt där inne i gränden är en tjugoåring med blå jacka.