2026-06-27, 12:24
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Hur upplever ni er arbetsplats? Är ni eniga i arbetslaget, eller upplever du, liksom jag, att du är omgiven av kompletta idioter? Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska. Vore det endast frågan om idioti och dårskap så vore det till viss del hanterbart, men nu handlar det även om intellektuell slapphet, lathet och låg arbetsmoral. Det finns kanske tre kollegor som har mitt fullständiga förtroende, resten betraktar jag som en tydlig belastning. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.

Topic:

Vad anser ni om detta?

Det är ett vanligt fenomen. Jag har ett personligt högt driv både på arbetsplatsen och privat. Mina kollegor är arbetsskygga nästan allihop. Det tar evigheter för dom att slutföra enkla uppgifter och de får därmed hela avdelningen att se dålig ut inför verksamheten. Det är otroligt stressande för en högpresterande person.

Jag har arbetat på flera bolag, det är likadant överallt.

Det finns förstås flera förklaringar till beteendet, vi är olika som individer, vissa latare än andra. Men en annan teori är väl att kommunismen nästlat sig in överallt i samhället. Bara se hur halva sverige röstar. Många är antikapitalister och gör allt för att inte bidra till företagsframgångar.
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-06-27 kl. 12:32.
Citera
2026-06-27, 12:24
Medlem
Donaldstrumpets avatar
De kommer väl på "köpet" om man arbetar på lite större företag.
Grupperingar av olika sorters människor.
Idioter, skvallertackor, besserwissrar, offerkoftor o.s.v

Det är iallafall min erfarenhet av att ha jobbat i helt olika branscher på både företag och myndigheter.
Och som någon skrev.
Du och jag anses antagligen vara idioten på firman av andra anställda
Citera
2026-06-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu har jag skrivit detta citat fyra gånger på FB på kort tid. Charlie Munger, en av världens rikaste personer:

Whenever you think something or some person is ruining your life, it's you. A victimization mentality is so debilitating.

Men visst, svenskar lever för att finna fel i olika saker, vi har någon slagt ingenjörs-öga för allt som pågår och vill förbättra allt även våra kollegor. Så jag antar att det är en bra sak. För jag gillar Sverige. Och hatar idioter.

He he, ja fritt översatt till Svenska. Träffar du på fler än en idiot per dag, bör du fundera på vem den riktiga idioten är……
Citera
2026-06-27, 12:39
Medlem
Citat:
Hur upplever ni er arbetsplats? Är ni eniga i arbetslaget, eller upplever du, liksom jag, att du är omgiven av kompletta idioter? Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska. Vore det endast frågan om idioti och dårskap så vore det till viss del hanterbart, men nu handlar det även om intellektuell slapphet, lathet och låg arbetsmoral. Det finns kanske tre kollegor som har mitt fullständiga förtroende, resten betraktar jag som en tydlig belastning. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.

Topic:

Vad anser ni om detta?
Min erfarenhet av detta är att människor som upplever att alla deras kollegor är idioter har som oftast själva uppblåsta egon och är inte i närheten så duktiga som de själva tror utan kan en del och killgissar resten.

Dessa personer har också extremt svårt att se sina egna brister och erkänna sina egna fel.
Citera
2026-06-27, 12:41
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu har jag skrivit detta citat fyra gånger på FB på kort tid. Charlie Munger, en av världens rikaste personer:

Whenever you think something or some person is ruining your life, it's you. A victimization mentality is so debilitating.

Men visst, svenskar lever för att finna fel i olika saker, vi har någon slagt ingenjörs-öga för allt som pågår och vill förbättra allt även våra kollegor. Så jag antar att det är en bra sak. För jag gillar Sverige. Och hatar idioter.

Kan du snälla säga de här orden högt...:

...samtidigt som någon rånar, våldar och knivhugger dig?

Förstår du poängen? Jag försöker bara säga att uttrycket är skit, inte applicerbart här, och att det inte är, som uttrycket påstår, ditt fel när andra är misslyckade.

Hur kan arbetsskygga kollegor som inte levererar, eller levererar till slut efter mycket om och men, och det visar sig vara en skräpleverans, vara ditt fel?
Citera
2026-06-27, 12:47
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Jag har varit verksam inom yrkeslivet i över 30 år. Vad kan jag lära och vad kan andra lära av mig?
Har du inte kommit längre på 30 år än att fortfarande jobba med idioter kan jag inte hjälpa dig kompis.

Känns som att en med IQ 80 klagar på kollegor med IQ 70.
Citera
2026-06-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Upplever samma. Dock är jag yngst av alla mina kollegor. Gen Z. Men alltid jag som tar tag i allt, löser allt, fixar allt, cover their ass….. så jävla less på att jobba för typ 5 bara för ja bryr mig om vårt resultat. Är inte en sån person som bara kan slappna av och tänka att nån annan löser det. Fattar inte hur man kan va det. Usch kokar i mig bara jag skriver om det….

Märker att många yngre har denna upplevelse.

Men från seniort perspektiv fokuserar de yngre ofta på sådant som är mindre viktigt eller t.o.m helt oväsentligt ur ett helikopterperspektiv.

Det är särskilt tydligt inom offentlig sektor. Inom företag är det mer självsanering.

Men enligt mig dyker det ofta upp nåfon ung person som bara har allmänkunskaper inom yrket och börjar tokfokusera på någon detalj som deras lärare sagt ärviktigt pga det kanske är deras forskningsområde.

Så blir det enormt fokus på exvis GDPR och den nyss ankomna helt okunniga novisen drar igång någon bissarr karusell kring den paragraf hon råkat förläsa sig på.

Hon känner sig snart motarbetad, utbränd och får psykiska problem, sjukskrivning, skilmäss och börja sedan medicinera barnen med psykofarmaka. Upptäcker att hon själv har samma diagnos, kräver rättigheter osv.

Börjar vara ett återkommande scenario...
Citera
2026-06-27, 13:45
Medlem
HEGGEbois avatar
Jobbar inom vården, här är de en del slapparslen. Men skulle säga att majoriteten vill arbeta och brinner för sitt arbete. Men absolut när de kommer vikarier på sommaren så brukar man kunna se att deras arbetsmoral inte är så hög
Citera
2026-06-27, 15:04
Medlem
De värsta är dom som får jobb via chefen och dennes vänner. Hur inkompetenta dom än är så vågar ingen säga åt dom.
Citera
2026-06-27, 16:12
Medlem
Citat:
Jag har varit verksam inom yrkeslivet i över 30 år. Vad kan jag lära och vad kan andra lära av mig?
Idioter blir också gamla. Om du upplever att alla är idioter hela tiden så låter det kanske som att du måste blicka inåt för att finna den gemensamma nämnaren..
Citera
2026-06-27, 17:04
Medlem
Har du inte gått nån av de svårare utbildningarna så kommer du att omges av idioter jag. Medelsvensson är fruktansvärt dumma varelser.
Citera
2026-06-27, 17:29
Medlem
Har både gamla och unga kollegor, och det är ingen skillnad mellan generationerna vad jag märker. Nog mer skillnad mellan individer.
Jobbar med SW-utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in