Citat:
Ursprungligen postat av
cutepsycho
Upplever samma. Dock är jag yngst av alla mina kollegor. Gen Z. Men alltid jag som tar tag i allt, löser allt, fixar allt, cover their ass….. så jävla less på att jobba för typ 5 bara för ja bryr mig om vårt resultat. Är inte en sån person som bara kan slappna av och tänka att nån annan löser det. Fattar inte hur man kan va det. Usch kokar i mig bara jag skriver om det….
Märker att många yngre har denna upplevelse.
Men från seniort perspektiv fokuserar de yngre ofta på sådant som är mindre viktigt eller t.o.m helt oväsentligt ur ett helikopterperspektiv.
Det är särskilt tydligt inom offentlig sektor. Inom företag är det mer självsanering.
Men enligt mig dyker det ofta upp nåfon ung person som bara har allmänkunskaper inom yrket och börjar tokfokusera på någon detalj som deras lärare sagt ärviktigt pga det kanske är deras forskningsområde.
Så blir det enormt fokus på exvis GDPR och den nyss ankomna helt okunniga novisen drar igång någon bissarr karusell kring den paragraf hon råkat förläsa sig på.
Hon känner sig snart motarbetad, utbränd och får psykiska problem, sjukskrivning, skilmäss och börja sedan medicinera barnen med psykofarmaka. Upptäcker att hon själv har samma diagnos, kräver rättigheter osv.
Börjar vara ett återkommande scenario...