2026-06-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Här en kvinna som hade sex med HIV. Utan att säga något, blev inte ens våldtäkt.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hemligholl-hiv-smitta-sexpartner-far-sankt-straff-i-hovratten-da-uppsat-att-smitta-saknats/

Så en man har alltså frivilligt oskyddat samlag med denna kvinna och så är det hon som döms. Inget ansvar för mannen med andra ord. Som det ju ska vara enligt er.
Citera
2026-06-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om jag inte vill det så säger jag ifrån och ser till att du inte använder dildon på mig. Annars är det frivilligt. Om du använder tvång eller våld eller drogar mig eller något sådant: då är det en våldtäkt.

Varför kan inte kvinnan här ta sitt ansvar om hon inte vill att mannen får utlösning i henne utan skydd och använda femidom?

https://www.rfsu.se/amnen/preventivmedel/femidom/
Gällande den manliga utlösningen har kvinnor sällan kontroll på när den ska inträffa. Det är liksom mannen som rimligen känner på sig när det närmar sig. Gällande femidom hade hon kanske valt det om hon varit synsk och kunnat förutse att mannen skulle bryta mot deras överenskommelse. Svårt att veta.
Citera
2026-06-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Klart att män borde kunna stämma kvinnor som ej tar P-medel om de säger sig ta det. Men lycka till att bevisa vare sig att de sagt detta eller att de ej tagit det.

Varför jag heller inte förstår hur han blir fälld för detta, han kunde bara ljugit om att de gått med på det och att hon inte slutade i första sekund när hon kände att det inte var gummi på. (som vissa påpekat i tråden?)

Varför ska dessa saker inte vara brott? Problemet är bara bevisbördan som vanligt.

Han skrev han kom, bad om ursäkt. Så en kvinna kan väl skria samma sak, att hon inte alls tagit piller på längre. Men "glömt" säga det....
Citera
2026-06-27, 12:09
Medlem
Citat:
Enligt domen (refereras via samnytt i tråden) så sa mannen att de haft oskyddat sex flera gånger.

Är det någon hon varit okej med eller något de haft för att han struntat i hennes vilja att använda kondom?
Citera
2026-06-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Så en man har alltså frivilligt oskyddat samlag med denna kvinna och så är det hon som döms. Inget ansvar för mannen med andra ord. Som det ju ska vara enligt er.

Hon tog inte upp att hon var smittad med HIV. Hade hon berättat det så hade det givetvis inte varit "samtycke".
Hur ska mannen ta ansvar för det tänker du?
Citera
2026-06-27, 12:11
Medlem
Citat:
Är det någon hon varit okej med eller något de haft för att han struntat i hennes vilja att använda kondom?

Hade det funnit spår av tex sms så hade det ju varit med i domen.

Klassiskt "missförstånd", säger en sak men gör en annan upprepade gånger - sen i efterhand går hon tillbaka och låtsas att det hela tiden handlat om det första hon sagt.
Citera
2026-06-27, 12:11
Medlem
Citat:
Hon tog inte upp att hon var smittad med HIV. Hade hon berättat det så hade det givetvis inte varit "samtycke".
Hur ska mannen ta ansvar för det tänker du?

Man utsätter sig alltså inte för risken att bli smittad av diverse sjukdomar vid oskyddat samlag enligt dig? Låt mig gissa, du fick IG i sexualkunskap?
Citera
2026-06-27, 12:12
Medlem
Citat:
Han skrev han kom, bad om ursäkt. Så en kvinna kan väl skria samma sak, att hon inte alls tagit piller på längre. Men "glömt" säga det....

Hela fallet och många som dessa verkar handla om ego och maktbalans mellan könen och att han minsann inte lytt henne och därför är det nu våldtäkt för att han inte kunde dra ut den i tid?

Men nej det är inte samma sak som att inte ta p-piller eller inte sätta på kondom. De båda verkar ju ha avvikit från det som står i TS.

Hon "Visste" att han inte hade kondom men fortsatte ändå, han misslyckades för att han var kåt att göra det han lovade henne, vilket var att dra ut den, inte att ha kondom. Att någon failar under sex är något man får räkna med.

Ingen våldtäkt eller annat brott, bara två idioter som bråkar med varandra.

Om hon var seriös så skulle hon ha gått därifrån sekunden som hon insåg att han inte hade för avsikt att ha kondom.
Citera
2026-06-27, 12:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja det tycker jag. Om mannen sen vill ha sex med kondom får han ju hitta någon som tycker att det är ok och inte gå mot en annan persons vilja. Varför anser du att män ska kunna spela fulspel och sätta egna regler?

Så om båda parter vill ha sex men kvinnan vill utan kondom men mannen känner att det är bäst att vara på den säkrare sidan och använder kondom som skydd mot eventuella sjukdomar och oönskad graviditet är han enligt dig ett svin som inte respekterar kvinnor och förtjänar 3 år i fängelse och 230.000 kr i skadestånd och stämplad som våldtäktsman och allt vad det innebär i hans fortsatta liv.
Amazing!!!!!

Anser du att kvinnan i det aktuella fallet borde ha sagt nej till den här mannen eftersom det inte var första gången det verkar ha skett att de haft sex utan kondom mot hennes vilja?
Citera
2026-06-27, 12:13
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Skitstövlar brukar förr eller senare komma inför rätta. Varför det är så viktigt att skydda skitstöveln i just detta fall vet du bara själv.

Som man bäddar får man ligga helt enkelt. Idiot
Citera
2026-06-27, 12:15
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Lite så. Framför allt har hon i detta fall valt att åka hem till en främmande man enbart FÖR ATT ha sex. En man hon inte känner. Det är hål i huvudet redan från början att åka hem till någon man inte känner för att ha sex. Enbart idioter håller på så, oavsett kön. Man kan inte ta den risken och sen börja grina över att allting inte blev som man hade tänkt sig. Jag hade skämts ögonen ur mig om jag polisanmälde en kvinna som tappade fattningen under samlaget så pass att hon i sin upphetsning fick för sig att bita mig och gjorde det så hårt att jag började blöda, eller gjorde något annat vi inte kommit överens om som gav mig starkt obehag under akten.

Jag inser ju mer jag tänker på det att detta är en fullkomligt horribel dom, direkt upprörande.

Ja exakt. Hoppas fan ludret får herpes på riktigt
Citera
2026-06-27, 12:19
Medlem
Erik Östs avatar
När det kommer till ekonomi för dagens "moderna" kvinnor är allt tillåtet.
Kvinnor kommer alltid söka en bred plånbok och män breda höfter.
Han hade förmodligen inte en tillräckligt bred plånbok!🫠
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in