2026-06-27, 10:40
Medlem
Imnshos avatar
Jaha, femtioelfte tråden om samma ämne, att kvällspressen tar till clickbaitrubriker om världens populäraste samtalsämne: vädret.

På samma sätt lyfts det intressanta ämnet väder av aktivister och mediaprofiler inom politik och globalcentralistiska vänstersekter. Förhoppningen från deras sida är att en central världsregering ska kunna styra och sanktionsbelägga privatpersoners och företags agerande genom lagstiftning (och mer troligt repressiva åtgärder).

Vi stoiker tar det lugnt. Även om människan har påverkat klimatet genom sitt leverne, så kommer vi aldrig att kunna göra något aktivt åt klimatets dagliga resultat i skepnaden väder. Ta det bara lugnt, moder Jord har redan börjat läka genom minskat barnafödande, mer krig samt förstörande och eliminering av livsviktiga resurser.

Nu gäller det bara att ta det lugnt, göra ingenting, och vänta på reningsbadet i form av börskrasch, massvält och en välgörande decimering gällande numerären av arten Homo Telephonicus.

Sådär, nu släpper vi väder, va?
Citera
2026-06-27, 10:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Det har tagit 50 år innan rekordet slogs, dvs det har varit liknande temperaturer tidigare.

Liknande kanske men nu har det varit varmast någonsin vid den här tiden på året (så länge vi mätt temperaturer) i flera europeiska länder.
Senast redigerad av JeffDavis 2026-06-27 kl. 11:20.
Citera
2026-06-27, 11:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Klimatförändringar har blivit ett effektivt politiskt maktverktyg.

Är det varmt? Klimatförändringar.
Är det kallt? Klimatförändringar.
Temperaturskillnad mellan sommar och vinter, mellan sommar och sommar, mellan vinter och vinter. Klimatförändringar.

För du vill väl inte ha klimatförändringar? Givetvis inte.

”Rösta på mig, jag kan fixa det.”
Hälsningar, Miljöpartiet.

Exakt! Det är också just därför Miljöpartiet låter som en repig gammal LP-skiva och envist hänger fast vid detta. Det är hela deras livsnerv. Sverige - det enda landet i Europa med negativa utsläpp måste minska sina utsläpp därför att de beskriver en helt vanlig sommardag som ett "klimatnödläge" och media trummar på undergångsstämningen....
Citera
2026-06-27, 11:01
Medlem
Norrland märker mest av höjd temperatur.
När det infaller i vintertid märks den knappt om man har -24 istället för 27 det är bara jävligt kallt.
Man märker i fjällen när växtlighet och djurlivet ändrar sig, träd växer högre upp.
Rödräven flyttar uppåt.
Detta är ett stort problem för den svenska fjällräven, då rödräven är betydligt större och starkare. Som några ex

Tre senaste vårarna mer i detalj
Nya stationsrekord för vårmedeltemperaturen observerades både 2024 och 2025. För en station, Särna (startår 1892) i norra Dalarna, har de tre senaste vårarna alla i tur och ordning varit rekordvarma. Att en station med mer än 130 års temperaturmätningar noterar en rekordvarm årstid tre år i rad hör definitivt till kategorin ovanlig händelse. Vi vet dock att det har inträffat minst en gång tidigare, nämligen 2014-2016. Haparanda i Norrbotten tangerade både 2014 och 2015 sitt gamla rekordvärde från 1989 innan rekordet sedan slogs 2016.

Under 2024 var rekorden främst lokaliserade till Västsverige, exempelvis i Göteborg, Borås och Halmstad. Under 2025 var rekorden mer lokala från i huvudsak norra Dalarna upp till mellersta Norrland. I år, 2026, var det istället norra och östra Norrland som hade den högsta koncentrationen av nya stationsrekord.
Citera
2026-06-27, 11:04
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?

Att då och då ha närmare 30°C enstaka dagar var inget jättekonstigt, även om 28°C var det "höga" på 80- 90-talet. Den stora skillnaden är att det var i början av augusti när allt var uppvärmt.

Nu sker det oftare, tidigare på året och under längre tid. För som barn kan jag inte minnas att vi behövde lägga isklampar i akvariet för att hålla fiskarna vid liv, vilket vi behövde förra året.
Citera
2026-06-27, 11:20
Medlem
De överdriver medvetet varje dag. Idag stod det i tidningen ”rekordvärme kommer idag, man får ”flämta” i skuggan”. Patetiskt!
Citera
2026-06-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Norrland märker mest av höjd temperatur.
När det infaller i vintertid märks den knappt om man har -24 istället för 27 det är bara jävligt kallt.
Man märker i fjällen när växtlighet och djurlivet ändrar sig, träd växer högre upp.
Rödräven flyttar uppåt.
Detta är ett stort problem för den svenska fjällräven, då rödräven är betydligt större och starkare. Som några ex

Tre senaste vårarna mer i detalj
Nya stationsrekord för vårmedeltemperaturen observerades både 2024 och 2025. För en station, Särna (startår 1892) i norra Dalarna, har de tre senaste vårarna alla i tur och ordning varit rekordvarma. Att en station med mer än 130 års temperaturmätningar noterar en rekordvarm årstid tre år i rad hör definitivt till kategorin ovanlig händelse. Vi vet dock att det har inträffat minst en gång tidigare, nämligen 2014-2016. Haparanda i Norrbotten tangerade både 2014 och 2015 sitt gamla rekordvärde från 1989 innan rekordet sedan slogs 2016.

Under 2024 var rekorden främst lokaliserade till Västsverige, exempelvis i Göteborg, Borås och Halmstad. Under 2025 var rekorden mer lokala från i huvudsak norra Dalarna upp till mellersta Norrland. I år, 2026, var det istället norra och östra Norrland som hade den högsta koncentrationen av nya stationsrekord.
Klimatalarmism! Fake News. Osv .. nej bara skoja men är ju så majoriteten verkar resonera. Verkar som att värmerekord slås var och vartannat år men är ju bara någon slags hittepå av mp menar typiska männpå Flashback.
Citera
2026-06-27, 11:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
De överdriver medvetet varje dag. Idag stod det i tidningen ”rekordvärme kommer idag, man får ”flämta” i skuggan”. Patetiskt!
Den där göken som skriver I nyheterna har jobbat ett tag I vintras hette det döds kyla, köld smocka och nu är det värme smocka, döds värme det var ju vanlig vinter vanlig sommar den där smockan till nyhets skrivare borde sluta vända papper på kontor och arbeta med annat vettigare
Citera
2026-06-27, 11:39
Medlem
Ni som bor lite norrut, Stockholm och uppåt har det nog ganska najs, men folk som bor söderut kan nog ganska lugnt hålla med om att det är inte behagligt alls när de kryper upp mot 30 flera dygn i sträck. Småbarn och äldre lider i värmen den är riktigt farlig
Citera
2026-06-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?
Ja nåt land hade varit det varmaste på 80 år. Jo för 81 år sen var det säkert korna som tog dieselpråmen på väg till chartern till Thailand
EXTRA, SUPER, REKORD, MONSTER, EXTREM står det om värmen så snart man surfar in på en nyhetssajt
MEN och det här är viktigt; Jordbävningen i Venezuela då sätter rubrikssättarna "Dubbel" jordbävning
Citera
2026-06-27, 11:52
Medlem
heliotrops avatar
Jag är ingen klimatförnekare alls. Tvärtom nästan. Jag oroar mig för människans avtryck på vår jord, våra barns framtid och speciellt oroar jag mig för Kina som är värst i ligan. Sverige ligger i lä. Kan bli lång utläggning här så jag skippar det.

Men över till värmen. För 2 veckor sen regnade det i Malmö. Någon dag mulet och kvavt. Någon dag med molnighet. DET ÄR HELT NORMALT SOMMARKLIMAT
sommarn 94 och 2018-stekhett.
Sommaren 86 var riktigt svettig också. Ingen pratade om katastrof eller EXTREMVÄDER.

Andra somrar i närtid och dåtid blandade. Idag ska det bli 31 grader här nere. Katastrof, lmaof. Det är högsommarväder och det är inte 20 april utan snart juli.
Den EXTREMA kylan lyste också med sin frånvaro i vintras. Riktigs iskallt i Sthlm visst och i Malmö klagade vi lite patetiskt på nio minus eller vad det var men vi är är i norr. Det är BRA med riktigt kalla vintrar.
Jag vill säga LUGN I STORMEN.

Än så länge märks det i Sverige inte så mycket på vädret. Däremot dör arter ut i hav och skog.

I södra Europa har det alltid varit riktigt jäkla varmt. Throwback Familjesemester på åttiotalet på Kreta. Det var så varmt att vi barn inte ens badade eftersom havet var ljummet. Vi öste kallt vatten på varann ur hinkar i hotellets torrlagda trädgård och åt krossad is blandad med fanta
Citera
2026-06-27, 11:53
Medlem
aquaman1s avatar
Extremvärmen det pratas om är den som ligger på 40 i Sydeuropa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in