2026-06-27, 20:59
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Om 10 år kommer vi själva ha 40-50 grader på sommaren. Det här är bara början. Vintern med snö och kyla fasas ut och skidresorna till fjällen är slut och barnbarnsbarn får se hur det var genom att titta på fotografier.
Skrämmande nog är det förmodligen så det kommer bli om 15-20 år, då är 40 grader det nya 30.

34 grader där jag bor idag, 6 stora fönster i lägenheten som såklart är riktade ut mot solen, det är svårt att existera vid detta lagret, går man ut är det ännu mer kvävande värme, tar min sjätte dusch för dagen och försöker somna.
Citera
2026-06-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Problemet är att det är där alla SVTs certifierade klimatreportrar har sina vingårdar, de semestrar liksom inte i Bulgarien eller Turkiet eller Norge där det inte är lika varmt. Det är rätt biased.
Vad har Bulgarien, Turkiet eller Norge att göra med att det är värmerekord i Västeuropa? Konspiratorisk much? Du menar att den påstådda värmeböljan har att göra med att SVT reportrar semestrar i Frankrike? Okej…
Citera
2026-06-27, 21:00
Medlem
Masingas avatar
Det passar klimatagendan såklart
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Grejen är att det blir så snabbt varmt i Sverige. Från 19 till 31 på ett dygn.

Vi har nästan aldrig 24 grader.

Resten av året 4 grader och snålblåst (känns som 0).

Götelaborg.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Har du någon källa på det? det va varmare på jorden bakåt i tiden också.

Det har inte varit så här mycket koldioxid i atmosfären under vår arts historia nej. Du får gå tillbaka mer än 200 miljoner år för att hitta något liknande: https://www.youtube.com/watch?v=mKIgg-0ilao
Citera
2026-06-27, 21:01
Medlem
Tycker inte att det är ett ”jävla” tjat om extremvärme, däremot verkar många extremt butthurt och triggered när ämnet kommer på tal. Allt har att göra med SVT, mp, Gretas mamma mfl. Herregud
Citera
2026-06-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det har inte varit så här mycket koldioxid i atmosfären under vår arts historia nej. Du får gå tillbaka mer än 200 miljoner år för att hitta något liknande: https://www.youtube.com/watch?v=mKIgg-0ilao

Så gå tillbaka mer än 200 miljoner år kan ju inte ha något med dagens utsläpp att göra då vi hade minimalt med utsläpp från våran sida.

Jorden är en levande planet, tro inte att vi bakterier (Människor) på ynka 10 000 år ska ställa till det så mycket.

Plast i havet är en sak jag håller med om ska städas upp. men kom igen
Citera
2026-06-27, 21:07
Medlem
GanskaRoligts avatar
Nu är den här, knivhugg-i-magen-värmen, den historiskt mest brutala rekordtemperaturen någonsin.

Eller en helt vanlig sommar.
Senast redigerad av GanskaRoligt 2026-06-27 kl. 21:17.
Citera
2026-06-27, 21:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Så gå tillbaka mer än 200 miljoner år kan ju inte ha något med dagens utsläpp att göra då vi hade minimalt med utsläpp från våran sida.

Herregud, skrev jag att jag anklagade dinosaurierna för koldioxidutsläpp? Förstår du ens vad det är vi diskuterar? Vår art är inte anpassad för att överleva i en atmosfär med hög koldioxid. Vi blir dumma i huvudet av hög koldioxidhalt. Gör du ett IQ-test så får du ett proportionellt sämre resultat ju högre koldioxidhalt det är i luften du andas.

"What could possibly go wrong?"
Citera
2026-06-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Herregud, skrev jag att jag anklagade dinosaurierna för koldioxidutsläpp? Förstår du ens vad det är vi diskuterar? Vår art är inte anpassad för att överleva i en atmosfär med hög koldioxid. Vi blir dumma i huvudet av hög koldioxidhalt. Gör du ett IQ-test så får du ett proportionellt sämre resultat ju högre koldioxidhalt det är i luften du andas.

"What could possibly go wrong?"

"Extrem" värme enligt rubriken. vart fan fick du Dinosaurier ifrån?
Citera
2026-06-27, 21:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen2000
Men du kämpar för sakens skull eller?

Hursa?
Citera
2026-06-27, 21:17
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Skrämmande nog är det förmodligen så det kommer bli om 15-20 år, då är 40 grader det nya 30.

34 grader där jag bor idag, 6 stora fönster i lägenheten som såklart är riktade ut mot solen, det är svårt att existera vid detta lagret, går man ut är det ännu mer kvävande värme, tar min sjätte dusch för dagen och försöker somna.
Samma här, stora fönster i söderläge som gör solen påträngande. Man kommer inte undan men det är ändå bättre att vara inne än ute. Sitta still och dricka vatten är det som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in