Citat:
Ursprungligen postat av
Chokladmums
Folkomröstningen var rådgivande.
Och partierna tog resultatet på största allvar och följde i över 40 år denna omröstning.
Nu är majoriteten av dem som röstade den gången inte längre med oss och vi har ett helt annat världsläge.
Jag tycker inte den omröstningen är relevant längre.
Nja, man följde inte riktigt resultatet i 40 år. Alternativ 2 segrade med 39,16%. Det företräddes av S och L. Alternativ 3 som företräddes av KD, C och V, fick 38,65%. Båda alternativen innebar en avveckling inom snar framtid och 58% av svenskarna aktivt gick till valurnorna och röstade för detta. Det segrande alternativet 2 hade även denna denna formulering:
"Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning.".
Så det tog drygt 10 år innan man bröt mot den första delen då man privatiserade energin. Och den deadline man satte på 30 år, höll man sig inte till. Men folkomröstningen var som sagt rådgivande, beslutande folkomröstningar är inte en del av RF.
Jag säger inte att resultstet är relevant och jag är ingen hårdför kärnkraftsmotståndare. Kärnkraft har många fördelar. Men det finns risker jag inte tycker man ska blunda för.
I händelse av en härdsmälta pågår reaktionen under lång tid. Radioaktiviteten har lång nedbrytningstid. Det tar upp till 1000 år innan avverkat kärnbränsle slutar ha hälsofarlig effekt. Är det potent petrolium kan det ta upp till 300 000 år. Det finns ingen lösning för slutförvaring av kärnavfall.
Ett kärnkraftverk är en säkerhetsrisk. I händelse av krig tex, blir man sårbar genom ett kärnkraftverk. Vid en konflikt kan det användas som utpressning. Hotet att spränga ett kärnkraftverk motsvarar hot om kärnvapen.
Kärnkraft innebär uranbrytning vilket också medför stora risker för hälsa och natur. Just nu pågår prospekt och gruvplaner på flera ställen i Sverige sedan förbudet mot uranbrytning upphävdes i januari i år. Det oroar mig mer än en ful byggnad i Torsboda som för oväsen. Jag skulle föredra en effektivisering av vattenkraft, men böjer mig för majoriteten. Så länge den nu håller i sig.