2026-06-26, 23:22
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
500 jobb lovade politikerna. Men enligt professor kan det bli färre.

"Google vill etablera sig i Torsboda, Timrå kommun. Något som enligt Torsbodabolaget kan ge upp till 500 direkta jobbtillfällen.

Men enligt Martin Nybom, forskare och professor vid arbetsmarknadsinstitutet IFAU är datacenter sällan särskilt personalkrävande, och jobben kan bli färre än vad som utlovas.

Han pekar också på att många jobb under byggfasen ofta går till arbetskraft utifrån."

https://www.sverigesradio.se/artikel/google-satsning-i-timra-risk-for-farre-jobb

Ja det som lär krävas lokalt är ett personal för drift kan inte va så många.

Citat:
Ursprungligen postat av ryckmigipungen2
De ska bygga datorhallar. Där sitter inga forskare med spjutspetskompetens.

Arbetstillfällena kommer bestå av servicepersonal som sköter om byggnaderna och infrasstrukturen.
Ja. Krävs inte allt för många för driften
Citera
2026-06-26, 23:50
Medlem
Made.to.suffers avatar
Elen i Elområde 2 räcker iallafall då det är överskott på flera GWh dagligen. Däremot kommer Elområde 3 bli drabbad då inte lika mycket el kommer kunna exporteras.

Sen när de bygger ett datacenter uppe i Skellefteå med liknande effekt. Sen kan man riva auroraline till Finland då datacentret kommer sluka all el som skulle kunna exporteras till Finland.

Så är inte något problem alls för Elområde 2 att stora datorcenter byggs eftersom tillräckligt med effekt finns tillgängligt varje dag förutom nån enstaka dag vintertid när vattenkraften står stilla.
Citera
2026-06-27, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Tack, alltid roligt att kunna underhålla!

Svenska folket fattade beslut i folkomröstningen, förutsättningarna och alternativen beslutades av riksdagen. Vad är det du funderar på? Vad är det för linje du driver? Hittills har du bara attackerat min, så vill du ha en diskussion behöver du leverera din ståndpunkt.

Folkomröstningen var rådgivande.

Och partierna tog resultatet på största allvar och följde i över 40 år denna omröstning.

Nu är majoriteten av dem som röstade den gången inte längre med oss och vi har ett helt annat världsläge.

Jag tycker inte den omröstningen är relevant längre.
Citera
2026-06-27, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Folkomröstningen var rådgivande.

Och partierna tog resultatet på största allvar och följde i över 40 år denna omröstning.

Nu är majoriteten av dem som röstade den gången inte längre med oss och vi har ett helt annat världsläge.

Jag tycker inte den omröstningen är relevant längre.

Nja, man följde inte riktigt resultatet i 40 år. Alternativ 2 segrade med 39,16%. Det företräddes av S och L. Alternativ 3 som företräddes av KD, C och V, fick 38,65%. Båda alternativen innebar en avveckling inom snar framtid och 58% av svenskarna aktivt gick till valurnorna och röstade för detta. Det segrande alternativet 2 hade även denna denna formulering:

"Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning.".

Så det tog drygt 10 år innan man bröt mot den första delen då man privatiserade energin. Och den deadline man satte på 30 år, höll man sig inte till. Men folkomröstningen var som sagt rådgivande, beslutande folkomröstningar är inte en del av RF.

Jag säger inte att resultstet är relevant och jag är ingen hårdför kärnkraftsmotståndare. Kärnkraft har många fördelar. Men det finns risker jag inte tycker man ska blunda för.

I händelse av en härdsmälta pågår reaktionen under lång tid. Radioaktiviteten har lång nedbrytningstid. Det tar upp till 1000 år innan avverkat kärnbränsle slutar ha hälsofarlig effekt. Är det potent petrolium kan det ta upp till 300 000 år. Det finns ingen lösning för slutförvaring av kärnavfall.

Ett kärnkraftverk är en säkerhetsrisk. I händelse av krig tex, blir man sårbar genom ett kärnkraftverk. Vid en konflikt kan det användas som utpressning. Hotet att spränga ett kärnkraftverk motsvarar hot om kärnvapen.

Kärnkraft innebär uranbrytning vilket också medför stora risker för hälsa och natur. Just nu pågår prospekt och gruvplaner på flera ställen i Sverige sedan förbudet mot uranbrytning upphävdes i januari i år. Det oroar mig mer än en ful byggnad i Torsboda som för oväsen. Jag skulle föredra en effektivisering av vattenkraft, men böjer mig för majoriteten. Så länge den nu håller i sig.
Citera
2026-06-27, 05:10
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryckmigipungen2
De ska bygga datorhallar. Där sitter inga forskare med spjutspetskompetens.

Arbetstillfällena kommer bestå av servicepersonal som sköter om byggnaderna och infrasstrukturen.
Jag skulle dock gissa att man inte bygger ett av världens största AI-datacenter och befolkar det med individer som knappt besitter grundskoleutbildning.
Datacentret kommer högst sannolikt befolkas med de experter man kan få tag på för att kunna skapa den 'bästa' AI:n. Visst alla behöver inte sitta på datacentret, men det kommer ofelbart behövas experter som faktiskt befinner sig på datacentret. Jag inbillar mig även att man kommer tvingas att bygga den faktiska strukturen för hand för att optimera AI:n.

Det är inget Northvolt 2 som skall byggas...
Jag skulle gissa att man har hårdvaran 'klar', men man kommer mycket snabbt upptäcka att det finns bättre lösningar, vilket då kommer kräva att man har skarpa hjärnor på stället.
Senast redigerad av vanartad 2026-06-27 kl. 05:18.
Citera
2026-06-27, 06:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Visste ni att en stor del av Texas har aktivt elavbrott sen början av juni? Det talas det oerhört tyst om. Två miljoner människor minst saknar el och detta i en värmebölja.

När elbolagets sajt överbelastades för att alltför många försökte se avbrottskartan plockade de helt sonika bort kartan från hemsidan (tillbaka nu dock) så folk i jakt på AC-kylda områden för gamla, barn och svaga fick använda en sitemap för burgarstället Whataburger istället - där dessa höll öppet visste man att det fanns el.

Jag vet inte om det här hör ihop med datacenters, men jag skulle inte vara förvånad.

Tillägg: idag anses endast 6000 hushåll sakna el utav Texas' 15 miljoner. Igår var det betydligt fler, tiotusentals.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-06-27 kl. 06:17.
Citera
2026-06-27, 07:21
Medlem
Glödskals avatar
Svenska intäkter från detta datacenter, om det blir av, blir i praktiken intäkter från försäljning av naturresurser: Vattenkraft.

Lejonparten av förädlingsvärdet genereras av andra. Sverige kommer bara fungera bara som ett U-land här. Annan produktion med högre förädlingsvärden trängs undan.

1000 Megawatt i genomsnittlig effekt är ca 9 TWh, vilket motsvarar den årliga elproduktionen från samtliga vattenkraftverk i Indalsälven. En hel jävla älv.
Citera
2026-06-27, 07:28
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Visste ni att en stor del av Texas har aktivt elavbrott sen början av juni? Det talas det oerhört tyst om. Två miljoner människor minst saknar el och detta i en värmebölja.

När elbolagets sajt överbelastades för att alltför många försökte se avbrottskartan plockade de helt sonika bort kartan från hemsidan (tillbaka nu dock) så folk i jakt på AC-kylda områden för gamla, barn och svaga fick använda en sitemap för burgarstället Whataburger istället - där dessa höll öppet visste man att det fanns el.

Jag vet inte om det här hör ihop med datacenters, men jag skulle inte vara förvånad.

Tillägg: idag anses endast 6000 hushåll sakna el utav Texas' 15 miljoner. Igår var det betydligt fler, tiotusentals.

... Och gissa vad som hände med elräkningen
Citera
2026-06-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag skulle dock gissa att man inte bygger ett av världens största AI-datacenter och befolkar det med individer som knappt besitter grundskoleutbildning.
Datacentret kommer högst sannolikt befolkas med de experter man kan få tag på för att kunna skapa den 'bästa' AI:n. Visst alla behöver inte sitta på datacentret, men det kommer ofelbart behövas experter som faktiskt befinner sig på datacentret. Jag inbillar mig även att man kommer tvingas att bygga den faktiska strukturen för hand för att optimera AI:n.

Det är inget Northvolt 2 som skall byggas...
Jag skulle gissa att man har hårdvaran 'klar', men man kommer mycket snabbt upptäcka att det finns bättre lösningar, vilket då kommer kräva att man har skarpa hjärnor på stället.

Vad är det du tror att dessa människor som ska "skapa den bästa AIn" ska göra i ett datorcenter? Det som ska byggas är en glorifierad serverhall, inte nåt forskningscentrum.
Citera
2026-06-27, 12:14
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Made.to.suffer
Elen i Elområde 2 räcker iallafall då det är överskott på flera GWh dagligen. Däremot kommer Elområde 3 bli drabbad då inte lika mycket el kommer kunna exporteras.

Sen när de bygger ett datacenter uppe i Skellefteå med liknande effekt. Sen kan man riva auroraline till Finland då datacentret kommer sluka all el som skulle kunna exporteras till Finland.

Så är inte något problem alls för Elområde 2 att stora datorcenter byggs eftersom tillräckligt med effekt finns tillgängligt varje dag förutom nån enstaka dag vintertid när vattenkraften står stilla.

Så är det. Men för varje kWh vattenkraft det här AI centret slukar måste en kWh produceras någon annan stans i Europa. Oftast inte så miljövänligt.

Och dessutom: eftersom vi redan nu låter hushållen lida igenom höga elpriser till följd av hög efterfrågan kan man ju förutspå en ökning då efterfrågan ökar
Citera
2026-06-27, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Det beror nog snarare på den energikris som drabbat USA pga kriget i Iran och stängningen av Strait of Hormuz.
Citera
2026-06-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Främsta anledningen till att Google intresserat sig för en etablering i Torsboda är ju att resurserna redan finns där. Skulle det kräva att de bygger ett kärnkraftverk intill så skulle de nog välja lokaliseringsort utifrån andra kriterier, som billig arbetskraft tex.
Dettaär ju i norrland är det finns ström och gott o kör bemkyl på vintern = win -win så kör bara på !!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in