2026-06-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Att Sverige har ekonomiskt vettig elförsörjning som gynnar landets befolkning och industrin.
Dårarna såg till att vi stängde sex reaktorer vilka vi behövt nu.

Jag vet att folkomröstningar bara är rådgivande vilket är tur när folket inte fattar bättre för annars hade vi fortsatt köra på vänster sida.
Dags att folk fattar vad man röstar på.
Snart val och då får vi en rödgrön sörja som kommer göra allt för att inte bygga ut kärnkraften.

Ja folkomröstningar kräver att folk sätter sig in i problematiken. Men stora beslut för framtiden om man bygger energislukande anläggningar utan det finns energi som kan användas.

Alla riksdagspartier var i samband med folkomröstningen överens om att avveckla kärnkraften på sikt. Miljöpartiet existerade inte då, så det fanns inget grönt som kunde bilda sörja med S och V. Såvida du inte menar C. Deras partiledare Torbjörn Fälldin var statsminister i den borgerliga samlingsregering som genomförde folkomröstningen om kärnkraftens avveckling.

Jag håller med om att man behöver sätta sig in i problematiken i sakfrågor och förstå vad man röstar på. Tar man inte det ansvaret kan man inte heller peka finger och skylla på andra när något går fel.
Citera
2026-06-26, 16:46
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Alla riksdagspartier var i samband med folkomröstningen överens om att avveckla kärnkraften på sikt.

Så nu är det inte Svenska folket som beslutade detta längre? Utan det är mer partier?

Citat:
Jag håller med om att man behöver sätta sig in i problematiken i sakfrågor och förstå vad man röstar på. Tar man inte det ansvaret kan man inte heller peka finger och skylla på andra när något går fel.

Den här meningen är lite extra rolig när man bara läser allt du själv skrivit.
Senast redigerad av buhbye 2026-06-26 kl. 16:51.
Citera
2026-06-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Vad snackar du om? Börjar det bli krångligt?

Du skrev: Sverige hade en folkomröstning om kärnkraft på 80-talet, där svenska folket röstade för en avveckling.

Som att de hade det som val....

Det enda de hade i den omröstningen var tre förslag för hur det skulle gå till vid denna avvecklingen..

Så varför ljuger du?

Vad är det sanna valresultatet i folkomröstningen om kärnkraft? Genomförandet av folkomröstningen beslutades av riksdagen och de folkvalda representanterna var överens om alternativen. Valdeltagandet var över 75%. Röstade de inte för en avveckling menar du? Menar du att den var ogiltig för att det inte fanns fler alternativ? Hur skulle alternativen ha fastställts?
Citera
2026-06-26, 17:03
Medlem
Citat:
Så nu är det inte Svenska folket som beslutade detta längre? Utan det är mer partier?

Den här meningen är lite extra rolig när man bara läser allt du själv skrivit.

Tack, alltid roligt att kunna underhålla!

Svenska folket fattade beslut i folkomröstningen, förutsättningarna och alternativen beslutades av riksdagen. Vad är det du funderar på? Vad är det för linje du driver? Hittills har du bara attackerat min, så vill du ha en diskussion behöver du leverera din ståndpunkt.
Citera
2026-06-26, 17:06
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Vad är det sanna valresultatet i folkomröstningen om kärnkraft? Genomförandet av folkomröstningen beslutades av riksdagen och de folkvalda representanterna var överens om alternativen. Valdeltagandet var över 75%. Röstade de inte för en avveckling menar du? Menar du att den var ogiltig för att det inte fanns fler alternativ? Hur skulle alternativen ha fastställts?

Du påstod i ditt huvudinlägg att det var det Svenska folket egna fel...

Samtidigt har Svenska folket aldrig någonsin fått röstat om något sånt i öht.. ?

Hur ska då det ens gå ihop?

Du bara hittar på något som aldrig hänt, och sen är det någon annans fel att det går sen som det går?

Den folkomröstning du nämnde i ditt huvudinlägg.. Var år 1980... Där det Svenska folket gavs 3 riktlinjer där de fick "välja fritt"...

Ingen av de linjerna förespråkade någon utbyggnad utav kärnkraften.
Alla tre linjer utgick då ifrån att kärnkraften på sikt skulle avvecklas, men i olika takt och med olika villkor.

Det "Svenska folket" du beskyller här har aldrig någonsin fått rösta om någonting utav det du säger här. Så varför ljuger du?
Senast redigerad av buhbye 2026-06-26 kl. 17:08.
Citera
2026-06-26, 17:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Alla riksdagspartier var i samband med folkomröstningen överens om att avveckla kärnkraften på sikt. Miljöpartiet existerade inte då, så det fanns inget grönt som kunde bilda sörja med S och V. Såvida du inte menar C. Deras partiledare Torbjörn Fälldin var statsminister i den borgerliga samlingsregering som genomförde folkomröstningen om kärnkraftens avveckling.

Kan ge mig den på att många av de som röstar inte en vet skillnaden på regering och riksdag.
Borde vara krav på någon form av kunskap innan man går och röstar.
Exempel dårarna som vill ha kvar vänstertrafik trots att våra grannländer körde på höger och svenska bilarna hade ratten som nu på vänster sida.

När jag var barn och min far körde (vänstertrafik) så fick min mor som satt på passagerarsidan ofta frågan från min far om det såg klart ut för omkörning.

Troligen är kunskapsnivån lite bättre idag men knappast tillräckligt.
Citera
2026-06-26, 17:33
Medlem
Citat:
Du påstod i ditt huvudinlägg att det var det Svenska folket egna fel...

Samtidigt har Svenska folket aldrig någonsin fått röstat om något sånt i öht.. ?

Hur ska då det ens gå ihop?

Du bara hittar på något som aldrig hänt, och sen är det någon annans fel att det går sen som det går?

Den folkomröstning du nämnde i ditt huvudinlägg.. Var år 1980... Där det Svenska folket gavs 3 riktlinjer där de fick "välja fritt"...

Ingen av de linjerna förespråkade någon utbyggnad utav kärnkraften.
Alla tre linjer utgick då ifrån att kärnkraften på sikt skulle avvecklas, men i olika takt och med olika villkor.

Det "Svenska folket" du beskyller här har aldrig någonsin fått rösta om någonting utav det du säger här. Så varför ljuger du?

Tråden handlar om Googles etablering I Torsboda, som jag är för. Och du är emot den för att du tycker att folkomröstningen 1980 var felaktigt genomförd? Och därför ska vi inte satsa på industri och tillverkning som kräver energiförbrukning? Eller hade du några andra argument?

Läs på och bilda dig en uppfattning om du vill bli tagen på allvar. Jag fattar att det är kul att trolla, men det kan bli svårt framöver när det inte finns någon tekniklösning för det.
Citera
2026-06-26, 17:35
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Läs på och bilda dig en uppfattning om du vill bli tagen på allvar. Jag fattar att det är kul att trolla, men det kan bli svårt framöver när det inte finns någon tekniklösning för det.

Hörru. Jag tar inte livstips från någon som inte ens kan vara ärlig.

Eller är det trolla som du gör nu?
Citera
2026-06-26, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Okej, tack!

Fast 500 jobb, eller möjligen lite färre, är ju väldigt positivt det också, i synnerhet för en liten kommun med bara 17 000 invånare så kan det göra en enorm skillnad.

Att AIn kommer att ta 5000x fler jobb än det skapar skiter dock alla i verkar det som eftersom "det kan man inte kontrollera", visst?

Därför som hela snacket om vad som ger jobber eller inte är lönlöst idag överlag.
Vad vi borde veta är hur mycket vi kan skatta google och de företag (iofs inkl statliga) som blir underleverantörer av energi och varor till datacentret.

Det är det enda intressanta. Man kanske får höja momsen på el ev och sedan ge vanligt folk och små företag lättnader. Huruvida det skapar 500 eller 400 jobb är liksom egentligen inte ens på radarn här och bara själviskt för en kommun att citera när något sånt här har en så mycket större påverkan på miljön och energiförsörjningen.
Citera
2026-06-26, 19:27
Medlem
SmartSkalles avatar
Förbannat idiotiskt, Svenskarna får svindyra elräkningar pga den elbrist som dessa datacenters orsakar medans de multinationella bolagen tjänar miljarder på vår bekostnad.
Spräng skiten.
Senast redigerad av SmartSkalle 2026-06-26 kl. 19:30.
Citera
2026-06-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Förbannat idiotiskt, Svenskarna får svindyra elräkningar pga den elbrist som dessa datacenters orsakar medans de multinationella bolagen tjänar miljarder på vår bekostnad.
Spräng skiten.

Jag tolkar det hela som att du inte använder någon produkt som har med Google att göra?

Om inte så är det faktiskt bl.a du som ser till att Google bygger en serverhall. Vems problem skulle det annars vara?
Citera
2026-06-26, 22:16
Medlem
Sverige är uppdelat i 4 elzoner. Torsboda ligger i elzon 2, där man producerar ca 150 000 mwh per dygn, vissa dygn 200 000 mwh. Förbrukningen ligger på ca 20%, resten exporteras.

Google's anläggning kommer förbruka ca 24 000 mwh per dygn, vilket skulle betyda att SE2's egna förbrukning skulle landa på en tredjedel av den egna produktionen och 2/3 kan exporteras.

Sverige har en privatiserad, avreglerad elmarknad sen 90-talet. Energibolagen drivs med vinstintresse. Detta är det som påverkar energipriset. Den största ägaren i SE2 är Vattenfall, ett statligt bolag. Pga de höga priserna har de gjort en vinst på 500 miljarder de senaste 5 åren. Vinsten går utan öronmärkning in i statskassan och är bla en del av finansieringen av statens utgifter, som offentlig verksamhet och bistånd. En del delas ut i privata bomusar. Förra året delade man ut 1 miljard i bonus.

Hur mycket av vinsten har använts till att pressa ner priserna för privathushållen? Hur mycket har återinvesterats i SE2 regionen? Noll. Västernorrland och Västerbotten är de län där invånarna betalar den högsta skatten i Sverige. Ändå har man varit tvungna att lägga ner skolor, sjukhus och BB på löpande band. Många måste flytta för att få jobb, bostäder står tomma, marken är värd en spottstyver jämfört med södra Sverige.

Torsboda industripark ägs av Sundsvall och Timrå kommun. Den ligger bredvid en flygplats och en motorväg med tung trafik, och är pga buller inte tjänlig för bostäder. Skogen är avverkad och marken påverkad av industriverksamheten. Idag genererar den en förlust för kommunerna. Säkert kommer Google få en bra deal. Och? Energiavtalet och dess vinst landar på Vattenfalls bord, samt de tyska, norska och finska delägarna.

Tycker man att svenska befolkningen ska få ta del av landets naturresurser genom lägre priser, avgifter och återinvesteringar, får man rösta för att förstatliga naturresurserna, reglera marknaden och/eller vinstfördelningen. Detsamma gäller påverkan över energipolitiken. Inget av detta förändras av den här etableringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in