2026-06-26, 21:42
  #33121
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
- - - fast man var för trött på helgerna för att ha någon större glädje av det.
- - -

Det blev aldrig vi...

Fan! Borde inte släppt denna, har ju lite koll på Kongo. Du har nailat den Venator! (odds 1,17)
Citera
2026-06-26, 21:44
  #33122
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Där har vi honom! En studieresa till Demokratiska republiken Kongo och frågan till dig!


Bilden finns bland annat här:

https://wpu.nu/wiki/Eric_Bonde

Tackar så mycket! Känner faktiskt inte igen bilden men har förmodligen sett den; den jag hade i åtanke var en man i FN-basker, pilotglasögon och skottsäker väst som såg onödigt glad ut i något trist sammanhang. Hittar den inte på nätet så finns nog i någon bok och sannolikt engelsman eller fransman. De är inte heller så ängsliga.

Återkommer strax med ny fråga!
__________________
Senast redigerad av Venator 2026-06-26 kl. 22:10.
Citera
2026-06-26, 22:03
  #33123
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Där har vi honom! En studieresa till Demokratiska republiken Kongo och frågan till dig!


Bilden finns bland annat här:

https://wpu.nu/wiki/Eric_Bonde


Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det blev aldrig vi...

Fan! Borde inte släppt denna, har ju lite koll på Kongo. Du har nailat den Venator! (odds 1,17)

Du får hänga på nästa istället, den här tjommen har du hört talas om.

1. Omgiven av rök och damm och då inte bara krutrök.

2. Ovanligt många krigsskådeplatser för en svensk vid denna tid.

3. Ett hedersutnämnande, som som i alla fall idag inte är så hedersamt.

Låt oss börja så, även om det är fredag.
Citera
2026-06-26, 22:04
  #33124
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Lite... "krokig"(dialektalt? Leif GW uttryck) för att genast släppt denna. Snyggt tagen dock!

Hoppas Venators nya fråga tar oss till... 1700-talets koloniala Afrika!!! Bara ett våldsamt försök till "forcerad telemani"...
Citera
2026-06-26, 22:09
  #33125
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Lite... "krokig"(dialektalt? Leif GW uttryck) för att genast släppt denna. Snyggt tagen dock!

Hoppas Venators nya fråga tar oss till... 1700-talets koloniala Afrika!!! Bara ett våldsamt försök till "forcerad telemani"...

Nej, men den vi söker hade nog frodats där om han levt vid den tiden. Försökte komma till Afrika men fick nej.
Citera
2026-06-26, 22:17
  #33126
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Du får hänga på nästa istället, den här tjommen har du hört talas om.

1. Omgiven av rök och damm och då inte bara krutrök.

2. Ovanligt många krigsskådeplatser för en svensk vid denna tid.

3. Ett hedersutnämnande, som som i alla fall idag inte är så hedersamt.

Låt oss börja så, även om det är fredag.

Drar till med Sven Hedin, men tidpunkten känns inte helt rätt
Citera
2026-06-26, 22:57
  #33127
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Drar till med Sven Hedin, men tidpunkten känns inte helt rätt

Vi söker en samtida, på några år när och det finns helt klart likheter.

4. Utmärkelser från åtta länder, inklusive Sverige.

5. Indirekt kändis i Sverige, men inte så mycket för det han fick utmärkelser för.

6. Delar vapenslag med Eric Bonde, vilket framgår av det mest kända porträttet.

7. I likhet med Eric Bonde hade han en vapensköld i Riddarhuset som var avsevärt äldre än Hedins.
Citera
2026-06-26, 23:07
  #33128
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Vi söker en samtida, på några år när och det finns helt klart likheter.

4. Utmärkelser från åtta länder, inklusive Sverige.

5. Indirekt kändis i Sverige, men inte så mycket för det han fick utmärkelser för.

6. Delar vapenslag med Eric Bonde, vilket framgår av det mest kända porträttet.

7. I likhet med Eric Bonde hade han en vapensköld i Riddarhuset som var avsevärt äldre än Hedins.

Du gillar ju att röka pipa, undrar om det inte kan vara Gilbert Hamilton? Intressant hedersutmärkelse iaf, generalmajor i Wehrmacht
Citera
2026-06-26, 23:19
  #33129
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Du gillar ju att röka pipa, undrar om det inte kan vara Gilbert Hamilton? Intressant hedersutmärkelse iaf, generalmajor i Wehrmacht

Visst är det Gilbert Hamilton, snyggt! Ledtråd ett "inte bara krutrök" är ju just piptobaken.

Ja, utsedd till hedersgeneral i reserven av Hitler personligen, 1939. Dessutom:
Vid sidan av sin militära verksamhet i Sverige var han några veckor varje år mellan 1929 och 1941 adjutant hos den abdikerade tyske kejsaren i hans exil i Doorn.
Tråden vidare till dig med några veckor som adjutant hos valfri abdikerad monark eller kejsare och en kavalleriuniform modell ä.
Citera
2026-06-26, 23:25
  #33130
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Visst är det Gilbert Hamilton, snyggt! Ledtråd ett "inte bara krutrök" är ju just piptobaken.

Ja, utsedd till hedersgeneral i reserven av Hitler personligen, 1939. Dessutom:
Vid sidan av sin militära verksamhet i Sverige var han några veckor varje år mellan 1929 och 1941 adjutant hos den abdikerade tyske kejsaren i hans exil i Doorn.
Tråden vidare till dig med några veckor som adjutant hos valfri abdikerad monark eller kejsare och en kavalleriuniform modell ä.

Man tackar, kan bli kul! Var just röken från piptobak som fick polletten att trilla ned

Vi kan väl ta ett historiskt yrke..

1) Finns kvar idag.

2) Bytte namn i början på 1700-talet.

3) Kungliga Hovstaterna.
Citera
2026-06-26, 23:29
  #33131
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Man tackar, kan bli kul! Var just röken från piptobak som fick polletten att trilla ned

Vi kan väl ta ett historiskt yrke..

1) Finns kvar idag.

2) Bytte namn i början på 1700-talet.

3) Kungliga Hovstaterna.

Fatbursjungfru?
Citera
2026-06-26, 23:29
  #33132
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Man tackar, kan bli kul! Var just röken från piptobak som fick polletten att trilla ned

Vi kan väl ta ett historiskt yrke..

1) Finns kvar idag.

2) Bytte namn i början på 1700-talet.

3) Kungliga Hovstaterna.

Då börjar vi väl uppifrån i hierarkin, med Riksmarskalken...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in