2026-06-26, 21:20
  #25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Ni är säkert många som känner igen er i rubriken. Känslan av att de flesta trafikregler upphör att gälla när man susar fram på sin tvehjulade springare. Månne är det varför cyklister är så hatade av andra i trafiken.

Blir det rött ljus på vägen jag ligger på så glider jag upp på trottoaren och cyklar mot röd gubbe på övergångsstället. Det är som du säkert inser fiffigt ur flera perspektiv. Det är bara en lag i mängden man med gott samvete kan bryta mot om man sitter på jonne. Personligen tror jag det har med frihetskänslan att göra.

Värt att nämna att jag själv kört bil i några decennier, och förstås cyklat ännu längre.

Håller du med om att den känslan infinner sig?
Varför känner jag inte samma i bilen?

Nej, för jag är vuxen och inte ett litet barn.

Jag tycker inte att det verkar stämma på andra så bra heller. De flesta andra cyklist-medtrafikanter tycker jag sköter sig bra. Visst ser man någon enstaka idiot ibland, men de hör till undantagen.

Men däremot verkar den mentaliteten du pratar om stämma väldigt bra med vad som händer med folk (även vuxna) som åker elsparkcyklar. Där är, enligt min upplevelse, de skötsamma istället extremt ovanliga, och idioterna i absolut majoritet.

Det verkar som de flesta inte förstår eller bryr sig vilken sorts trafikant de är, eller vilka regler de ska följa. De kör trottoarer, svänger utan att signalera, kör övergångsställen, och blåser ofta mot rött rakt ut i bilvägen så de nästan blir påkörda, eller ja, ofta blir de ju påkörda också, men själv har jag aldrig sett just det hända.
2026-06-26, 22:28
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Historiskt har många växlar varit lika med lyx. Minns du inte som barn hur cool snubben med över 20 växlar var.
Ja tyckte det var helt fantastiskt med 10 växlar som ung pojk men nu
De räcker med två eller tre växlar vill inte höra på trasslet o rasslet därbak när man drar i spaken för att få i 27an
2026-06-26, 22:31
  #27
Medlem
Många gör säkert så och jag förstår inte hur de vågar om de ha ett körkort? Blir de tagna så rycker körkortet all världens väg.
2026-06-26, 22:54
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Många gör säkert så och jag förstår inte hur de vågar om de ha ett körkort? Blir de tagna så rycker körkortet all världens väg.
Bli tagen? Av vem då? Ska farbror blå springa efter och sticka in fjäderbatongen mellan ekrarna eller jaga efter med bil och preja en cyklist som kört mot rött? Kommer inte hända. Är ju bara cykla därifrån.
2026-06-26, 23:07
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Bli tagen? Av vem då? Ska farbror blå springa efter och sticka in fjäderbatongen mellan ekrarna eller jaga efter med bil och preja en cyklist som kört mot rött? Kommer inte hända. Är ju bara cykla därifrån.
Skulle det vara svårt att stoppa en cykel??
2026-06-26, 23:19
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Skulle det vara svårt att stoppa en cykel??
Cyklar man därifrån i full fart blir det ju lite svårt att stanna på ett säkert sätt. Inte fan kommer polisen riskera livet på en cyklist för att denne cyklat mot rött, det ska till lite allvarligare misstankar för det.
2026-06-26, 23:25
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Cyklar man därifrån i full fart blir det ju lite svårt att stanna på ett säkert sätt. Inte fan kommer polisen riskera livet på en cyklist för att denne cyklat mot rött, det ska till lite allvarligare misstankar för det.
Riskera livet gör cyklisten själv så det är ingen ursäkt. Straffet blir dessutom bara betydligt värre om det krävs en jakt. En mc-polis är naturligtvis ett bättre motmedel. Du får nog tänka en gång till om du tänker försöka sticka ifrån en polis!
2026-06-26, 23:39
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Riskera livet gör cyklisten själv så det är ingen ursäkt. Straffet blir dessutom bara betydligt värre om det krävs en jakt. En mc-polis är naturligtvis ett bättre motmedel. Du får nog tänka en gång till om du tänker försöka sticka ifrån en polis!
Du menar att polisen står och kontrollerar cykeltrafiken med mc redo? Du har nog sett lite för mycket actionfilmer…

För övrigt har jag både lyckats och misslyckats fly från snuten i bil. Gick bra båda gångerna. Så länge de inte har bevis är det bara att blåneka.
2026-06-26, 23:48
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Du menar att polisen står och kontrollerar cykeltrafiken med mc redo? Du har nog sett lite för mycket actionfilmer…

För övrigt har jag både lyckats och misslyckats fly från snuten i bil. Gick bra båda gångerna. Så länge de inte har bevis är det bara att blåneka.
Polismans ord väger högre än ditt. Är de dessutom flera ... Du har nog hört för många historier hur man blir friad.
Igår, 00:18
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Polismans ord väger högre än ditt. Är de dessutom flera ... Du har nog hört för många historier hur man blir friad.
Att polismans ord väger tyngre är inte detsamma som att de har både tid och ork att gå igenom processen med att åka in till station och skriva rapport för någon som nekar.

För ringa narkotikabrott finns det oändligt med resurser, när det kommer till trafikbrott låter de dig ofta gå med en varning om det kommer innebära för mycket jobb. Gör man sig svår får man i regel alltid gå om de inte har bevis, men visst det kommer ju inte funka om du är misstänkt för andra brott också.

Att de skulle prioritera resurser för trafikbrott på cykel är rena fantasier så tillvida du inte stannar och erkänner på studs, då är det ju enkla pengar.
Igår, 00:21
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
...om ifall...
Haha. Jag blir skoj-mobbad av min familj för att jag sa "omifall" när jag var liten. Kul att se att någon mer råkade säga det.
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Jag cyklar aldrig nykter någonstans
aldrig inte en chans att jag cyklar nykter
kalla't undanflykter om du vill
Utan minsta promill står jag still
Tänkte också i dessa banor när jag läste det. Bravo!

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Ni är säkert många som känner igen er i rubriken. Känslan av att de flesta trafikregler upphör att gälla när man susar fram på sin tvehjulade springare. Månne är det varför cyklister är så hatade av andra i trafiken.

Blir det rött ljus på vägen jag ligger på så glider jag upp på trottoaren och cyklar mot röd gubbe på övergångsstället. Det är som du säkert inser fiffigt ur flera perspektiv. Det är bara en lag i mängden man med gott samvete kan bryta mot om man sitter på jonne. Personligen tror jag det har med frihetskänslan att göra.

Värt att nämna att jag själv kört bil i några decennier, och förstås cyklat ännu längre.

Håller du med om att den känslan infinner sig?
Varför känner jag inte samma i bilen?
Är själv cyklist och håller mig till regler till 99%.
Det är så irriterande att se dessa byfånar susa förbi en vid trafikljusen, medan man själv snällt står och väntar på grön signal. Om de är "duktiga" vrider de åtminstone huvudet fram och tillbaka som om de tittade på en tennismatch. Annars har de bara tunnelsyn och cyklar rakt över ändå.
Jag tror ärligt talat att en stor massa av dem inte vet att det finns signaler för cyklister. Jag ser många som inte ens tittar åt signalens håll, eller ställer sig en halvmeter efter signalen och kollar gångtrafikanternas ljus när det skall cykla.
Pappskallar, helt enkelt.
Igår, 00:31
  #36
Medlem
Elsparkcyklar är de enda cyklar jag hatar i trafiken. De är en invasiv art i trafiken och borde inte få existera. Om de nu ska få ändå så max 20km/h och inga hyrcyklar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in