Citat:
Ni är säkert många som känner igen er i rubriken. Känslan av att de flesta trafikregler upphör att gälla när man susar fram på sin tvehjulade springare. Månne är det varför cyklister är så hatade av andra i trafiken.
Blir det rött ljus på vägen jag ligger på så glider jag upp på trottoaren och cyklar mot röd gubbe på övergångsstället. Det är som du säkert inser fiffigt ur flera perspektiv. Det är bara en lag i mängden man med gott samvete kan bryta mot om man sitter på jonne. Personligen tror jag det har med frihetskänslan att göra.
Värt att nämna att jag själv kört bil i några decennier, och förstås cyklat ännu längre.
Håller du med om att den känslan infinner sig?
Varför känner jag inte samma i bilen?
Blir det rött ljus på vägen jag ligger på så glider jag upp på trottoaren och cyklar mot röd gubbe på övergångsstället. Det är som du säkert inser fiffigt ur flera perspektiv. Det är bara en lag i mängden man med gott samvete kan bryta mot om man sitter på jonne. Personligen tror jag det har med frihetskänslan att göra.
Värt att nämna att jag själv kört bil i några decennier, och förstås cyklat ännu längre.
Håller du med om att den känslan infinner sig?
Varför känner jag inte samma i bilen?
Nej, för jag är vuxen och inte ett litet barn.
Jag tycker inte att det verkar stämma på andra så bra heller. De flesta andra cyklist-medtrafikanter tycker jag sköter sig bra. Visst ser man någon enstaka idiot ibland, men de hör till undantagen.
Men däremot verkar den mentaliteten du pratar om stämma väldigt bra med vad som händer med folk (även vuxna) som åker elsparkcyklar. Där är, enligt min upplevelse, de skötsamma istället extremt ovanliga, och idioterna i absolut majoritet.
Det verkar som de flesta inte förstår eller bryr sig vilken sorts trafikant de är, eller vilka regler de ska följa. De kör trottoarer, svänger utan att signalera, kör övergångsställen, och blåser ofta mot rött rakt ut i bilvägen så de nästan blir påkörda, eller ja, ofta blir de ju påkörda också, men själv har jag aldrig sett just det hända.