Citat:
Ursprungligen postat av
Orm Onde
Har du fått en annan och sämre klocka än den som beskrivs i värderingsintyget så skall du självklart häva affären. Detta låter som en mycket oseriös säljare.
En annan sak är om klockan var väldigt billig, har du inte betalat mer än vad den dåliga klockan är värd så får du svårare att hävda att du blivit lurad.
Därmed inte sagt att det i och med detta blir lätt att få pengarna tillbaka om det är en skurk du handlat av. Ta med dig dina tre största kompisar med basebollträn till säljaren när du gör din reklamation.
Det var ett byte. En guldrolex mot två i stål.
Den värderades på intyget till 125 och beskrevs som sagt som sparsamt använd med normalt slitage. Jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av vintage klockor. Men den klockan jag fick med mig hem var iaf väldigt fult polerad fick jag veta av en bekant.
Jag påpekade detta till säljaren då jag fått veta att det var en helt annan klocka på värderingsintyget än som jag fått med mig hem. Då sa han att det var värderingsmannen som förväxlat bilderna.
För på värderingsintyget jag fick se stämde allt som tex serienummer och ungefärligt år. Utom just skicket på klockan. Varken bilden eller beskrivning stämde, jag fick senare ett "nytt" värderingsintyg med "min klocka på bild. Den är dock fotograferad lite snett framifrån, troligen för att dölja poleringen. Till skillnad från den första bilden som visade en klocka fotograferad rakt framifrån.
Men är det någon som vet om jag har några faktiska rättigheter att häva affären. Dels så var det ji en face to face affär. Det enda kag kan hävda är att jag inte vet hur en 25år gammal klocka såg ut som ny.
Jag har gjort en affär med denna kille en gång innan och han verkade vara helt ok.
Men nu börjar jag undra. De filmer jag fått har varit gryniga.
Jag har all kommunikation sparad.
Jag skulle vara nöjd om han erbjöd sig att ta tillbaka klockan mot en av samma värde eller gav mig kontanter.
Men å andra sidan så skrevs ju inga papper på byte/försäljning så den senaste aom har ett kvitto på klockan jag bytte bort är ju jag.
Men ja. Jag undrar wfter detta om han är särskilt seriös. Detta är kanske nåt han satt i system?
Karln är från GBG området och kör en BMW elbil om nån kanske sprungit på honom och har någon liknande erfarenhet.
Mvh Markisen