2026-06-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Klart han skret i hennes krav till tonerna av 3 års fängelse och en rejäl bot!

Men då kan man undra varför andra grova våldtäktsmän och gruppvåldtäktsmän kommer undan med inget eller ett mycket mindre straff för att rätten/nämdemännen t. ex. inte förstår vad "snippa" betyder.

Någon form av norm måste väl gälla. Hur ska man kunna jämställa avsaknad av kondom med överfallsvåldtäkt, där ett offer blir vanhelgat, eventuellt gravid och får hela sin tro på män förstörd?
Ja jo. Men eftersom du verkar vara en självutnämnd expert på juridik kan du ju svara på vilka andra uttalade gränser man kan överskrida och om dessa bör få likvärdiga, lägre eller högre straff än detta:
Kvinna har sagt ja till sex men nej till analsex. Vad ska straffet bli när mannen ändå kör in kuken i röven?
Kvinna sagt ja till sex men nej till oralsex. Vad ska straffet bli när mannen ändå kört in kuken i munnen på kvinnan. Vad ska straffet bli?
Kvinnan har sagt ja till sex men nej till strypsex. Vad ska straffet bli när mannen ändå stryper ut kvinnan. Vad ska straffet bli?

Det handlar om samtycke. Har man inte samtycke och och ändå kör på är det straffbart. Bara lär dig det.

Dessutom hade kvinnan i detta fall även kunnat bli gravid och "vanhelgad", vad det nu är.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-06-26 kl. 17:11.
Citera
2026-06-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Nej faktiskt inte då p-piller inte skyddar mot könssjukdomar mm. Vill du komma i någon gör du ett val. Vill du inte att någon har oskyddat sex med dig, är det en stor skillnad.

Att du inte är rädd för sjukdomar innebär inte att du isåfall inte ska vara rädd för en graviditet. Det bästa är att du inte har sex överhuvudtaget så slipper du känna dig som ett potentiellt offer så fort något handlar om kvinnor.

Förövrigt så bör det då även vara ett brott att lura kvinnor att man söker en relation för att få sex eller att man vill ha barn men sedan inte är intresserad av det då man var ute efter sex.

Vad sägs om att vi isåfall också straffar alla män som "bara vill ligga" ? Så får vi se vilka som är mest bedrägliga.

Personligen ser jag gärna att män som lurar till sig sex när de vet att kvinnor söker en relation, straffas åtminstone till böter för det. Saken är dock att vi alltid ska kunna lämna en person som vi inte vill vara med.
Det gör inte kondom heller till 100%.
Vidare så är fortfarande den viktigaste aspekter kvar, graviditet som innebär mycket mer påfrestningar om det är ofrivilligt.

Återigen man kan få sjukdomar och kvinnor kan bli gravida oavsett skydd.
Med skydd så sjunker dock sannolikheten enormt.
Hur du än vänder och vrider på det så är det bedrägligt beteende att ljuga om man använder preventivmedel oavsett kön.
Om det hade varit piller för män istället och männen ljuger så att kvinnor blir ofrivilligt gravida trotts att de sagt att de använder manliga preventivmedel, är det då våldtäkt?
För den framtiden är här när som helst.

Med samma logik kan man straffa kvinnor som ligger med män som söker seriösa relationer..
Citera
2026-06-26, 17:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ska det inte räcka med att kvinnan tydligt säger att kondom är ett krav? Var mannen döv eller sket han bara i hennes krav?

Om kvinnans krav för sex är utan kondom och sedan visar det sig att han haft kondom.
Är det då enligt dig sex utan samtycke = våldtäkt?
Citera
2026-06-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om kvinnans krav för sex är utan kondom och sedan visar det sig att han haft kondom.
Är det då enligt dig sex utan samtycke = våldtäkt?
Undrar fortfarande om vi har med en döv eller hörande person att göra?
Citera
2026-06-26, 17:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Undrar fortfarande om vi har med en döv eller hörande person att göra?

Varför inte bara svara på om det är en solklar våldtäkt om mannen använt kondom trots att kvinnan sagt att du måste vara utan kondom ifall vi ska ha sex. Mannen har sagt att han ska låta bli kondomen men använder den ändå?
Citera
2026-06-26, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det gör inte kondom heller till 100%.
Vidare så är fortfarande den viktigaste aspekter kvar, graviditet som innebär mycket mer påfrestningar om det är ofrivilligt.

Återigen man kan få sjukdomar och kvinnor kan bli gravida oavsett skydd.
Med skydd så sjunker dock sannolikheten enormt.
Hur du än vänder och vrider på det så är det bedrägligt beteende att ljuga om man använder preventivmedel oavsett kön.
Om det hade varit piller för män istället och männen ljuger så att kvinnor blir ofrivilligt gravida trotts att de sagt att de använder manliga preventivmedel, är det då våldtäkt?
För den framtiden är här när som helst.

Med samma logik kan man straffa kvinnor som ligger med män som söker seriösa relationer..
Nej det är givetvis inte våldtäkt om en man ljuger om att han äter p-piler för män. Kvinnan tar där risken själv.

Saken är att det finns män som förösker göra oss kvinnor gravida mot vår vilja också. Jag har själv faktiskt råkat ut för det och då var det en narcissist som jag aldrig mer träffade efter det. Av allt jag utsatts för gick gränsen rätt ordentligt kring att ha barn som kan utsättas. Valet där var att vägra träffa honom igen. Givetvis var det inte våldtäkt att han mot min vilja kom då vi inte använde kondom och aldrig gjort. Hade han haft HIV utan att säga något, hadet det varit en annan sak.

Båda könen kan ljuga för att få barn. Man bör vara medveten om det. Skillnaden är att kondomen faktiskt är ett bra skydd mot mycket.

Kan tillägga i diskussionen att jag är aningen skeptisk till om det ska klassas som våldtäkt men män gör saker utan samtycke under sex som gör att frivilligt sex blir våldtäkt också. Att många män vägrar kondom är ett känt faktum.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-06-26 kl. 18:02.
Citera
2026-06-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ja jo. Men eftersom du verkar vara en självutnämnd expert på juridik kan du ju svara på vilka andra uttalade gränser man kan överskrida och om dessa bör få likvärdiga, lägre eller högre straff än detta:
Kvinna har sagt ja till sex men nej till analsex. Vad ska straffet bli när mannen ändå kör in kuken i röven?
Kvinna sagt ja till sex men nej till oralsex. Vad ska straffet bli när mannen ändå kört in kuken i munnen på kvinnan. Vad ska straffet bli?
Kvinnan har sagt ja till sex men nej till strypsex. Vad ska straffet bli när mannen ändå stryper ut kvinnan. Vad ska straffet bli?

Det handlar om samtycke. Har man inte samtycke och och ändå kör på är det straffbart. Bara lär dig det.

Dessutom hade kvinnan i detta fall även kunnat bli gravid och "vanhelgad", vad det nu är.
Skulle faktiskt vara lite intressant att höra om det finns några löften som du inte skulle tycka ska räknas i en domstol.

Säg exempelvis att en man sagt ja till sex, med villkoret att kvinnan käkar p-piller. Hur ser du på det? Eller om mannen sagt ja till sex, men bara om kvinnan inte har haft sex med någon mörkhyad. Kvinnan, som har haft sex med en mörkhyad, ljuger om detta. Bör kvinnan dömas? För vad, och vilket straff?

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Men då kan man undra varför andra grova våldtäktsmän och gruppvåldtäktsmän kommer undan med inget eller ett mycket mindre straff för att rätten/nämdemännen t. ex. inte förstår vad "snippa" betyder.
Finns en stor tråd om det fallet, men för att sammanfatta lite kort så handlade det inte om att de inte förstod vad snippa betyder, utan att det förelåg oklarheter kring om fingret hade varit inne i slidan eller bara mellan blygdläpparna. Och anledningen till att det blev friande dom var en teknikalitet där åklagaren hade klantat sig och glömt åtala även för sexuellt ofredande. Så eftersom kraven för våldtäkt inte var uppfyllda och det inte fanns någon alternativ rubricering så blev det friande dom. Tråkigt, men så kan det bli.

I många andra våldtäktsfall så beror det lindrigare straffet på åldersrabatt, så därför är straffen inte riktigt jämförbara.

Men jag håller med om att det verkligen var onödigt hårt här. Man hade kunnat döma för ringa våldtäkt, där minimistraffet är sex månader.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-26 kl. 18:28.
Citera
2026-06-26, 18:28
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
vet du hur många våldtäktsmän det går omkring i samhället.. ungefära alla jag känner har haft oskyddat sex vid nått tillfälle.
Men problemet är att det saknades samtycke till oskyddat sex i detta fall. Kvinnan var tydlig med kondomkravet.
Citera
2026-06-26, 18:30
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ekonomiskt ansvar är... en skada.
Vadå för ekonomiskt ansvar? Potentiella barnet? Graviditet är alltid en risk vid sex mellan två fertila CIS-individer av motsatt kön så har man sex så får man acceptera att det kan bli barn också.
Citera
2026-06-26, 18:41
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Intressant blir det om en kvinna säger att ett krav för sex är att mannen är helrakad därnere. När de kör igång är det frid och fröjd. men under samlaget hinner ju killens hår växa en mikroskopisk del, inte mycket men något.

Är det våldtäkt enligt samtyckeslagen?
Citera
2026-06-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Inte jämförbart då du inte riskerar skada av att hon inte tar p-piller.
Låt oss säga att mannen vet med säkerhet att han inte har några könssjukdomar. Hur skulle du se på det då? Bör mannen straffas?

Och jag undrar också om vi tar scenariot att mannen vill ha kondom, men kvinnan vill hellre utan. Mannen oroar sig för könssjukdomar och frågar då om hon har testat sig och fått negativt svar sedan senaste sexpartnern. Kvinnan har inte testat sig, men ljuger om det. Bör kvinnan fällas?

Och jag blir lite fundersam på vilka kriterier du har. Tycker du verkligen att enbart de villkor där, om de bryts, finns en risk för faktisk skada ska räknas?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-26 kl. 18:50.
Citera
2026-06-26, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Du kan ju försöka tänka lite, samtycke är inte helt borta uppenbarligen ville ju ha sex eller hur?
Sedan hur exakt bevisas sk stealthing, kondomer åker av pga olycka hela tiden.
Ingen använder dom perfekt, nära nog noll procent använder ens nära rätt storlek

Hmm, hur funkar det då?
Var är det magiska samtycke då?

Är asexuell själv, och du vet noll om jag man eller inte. Så behöver inte komma med massa påhopp om mitt liv. Mina anekdoter har noll bäring för det första, om jag nu hade haft sådana. För det andra?
Inget intresse av sexuellt från början

Det enda du skrev som var korrekt är att jag felaktigt antog att du var man. Det ber jag om ursäkt för.

Resterande punkter får du gärna tänka till lite innan du svarar för där är det klart bristfälliga punkter dels från att inte ha läst artikeln och dels för antaganden och hypotetiska exempel som inte har med saken att göra. Sist men inte minst; samtycke är inte någon ljummen kopp te du tänker "äh, kan väl dricka det ändå". Antingen finns det eller inte. I det här fallet fanns det inte så jo, det var "helt borta" som du uttryckte det lite lättvindigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in