Igår, 08:59
  #13
Medlem
Tågsurfaren hade tur att klara livhanken och bör nog tacka sin lyckliga stjärna.
Citera
Igår, 15:07
  #14
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur kunde han överleva en elstöt på järnvägen? Det är 15.000 volt i kontaktledningen och det leker man verkligen inte med.

På samma sätt som människor ibland överlever blixtnedslag. Men det är inte bara antalet volt som avgör. Det är strömmen genom kroppen, hur länge den varar och hur den passerar kroppen.

Det är strömmen (ampere) genom kroppen som orsakar skadan, men det är spänningen (volt) som driver fram den strömmen. Hur farligt det blir beror också på bland annat kroppens resistans, kontaktväg och hur länge strömmen går genom kroppen.
Citera
Igår, 15:40
  #15
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur kunde han överleva en elstöt på järnvägen? Det är 15.000 volt i kontaktledningen och det leker man verkligen inte med.


Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
På samma sätt som människor ibland överlever blixtnedslag. Men det är inte bara antalet volt som avgör. Det är strömmen genom kroppen, hur länge den varar och hur den passerar kroppen.

Det är strömmen (ampere) genom kroppen som orsakar skadan, men det är spänningen (volt) som driver fram den strömmen. Hur farligt det blir beror också på bland annat kroppens resistans, kontaktväg och hur länge strömmen går genom kroppen.

Kan det tänkas att han fick stöten från något annat än ledningen? Jag vet inte hur det fungerar, men det kanske finns någon del på själva tåget som också är strömförande men med lägre spänning.
Citera
Igår, 15:42
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur kunde han överleva en elstöt på järnvägen? Det är 15.000 volt i kontaktledningen och det leker man verkligen inte med.
Det var säkerligen ingen direktkontakt utan ett överslag. Han kom helt enkelt för nära.
Citera
Igår, 17:05
  #17
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det hände ju för en månad sen. Det blev nog dyrare att åka på tåget än i det. Dessutom fick han sig en läxa.
Mitt fel!
Ska naturligtvis vara 26-06-25!
Rapportera gärna så att admin kan ändra!
Citera
Igår, 17:09
  #18
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När denna typ av idioter skadas eller ibland dör så har jag faktiskt svårt att tycka synd om dem.
Denna gång hade killen tur då han fick lindriga skador men nästa unge kommer säkerligen inte ha samma tur.
Unge?
Han var för fan myndig!
Citera
Igår, 17:12
  #19
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Mitt fel!
Ska naturligtvis vara 26-06-25!
Rapportera gärna så att admin kan ändra!
Fixat.

/Mod
Citera
Igår, 17:16
  #20
Medlem
Pinoputchins avatar
IQ fiskmås?
Citera
Igår, 18:43
  #21
Medlem
Hur någon vara då jävla dum!

Surfa på taket till ett eltåg, det är väl bara någon meter mellan taket och kontaktleningen.

Dessutom är väl risken stor att det blir överslag även om man inte berör ledningen.

I min ungdom var det en kille som klättrade upp i en högspänningsstolpe, det blev överslag utan att han rörde elledningen.
Han brände av armen och blev hängande medvetslös i stolpen.

Men han överlevde konstigt nog, ja utan arm då förstås...
Citera
Igår, 18:44
  #22
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Sant. Samma med bilförare som är skyldiga till en trafikolycka och alla rökare som får lungcancer. Helt rätt!

Knarkare, prostituerade, gängkriminella? Många som får betala sin egen sjukhusräkning.
Citera
Igår, 18:48
  #23
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Hur någon vara då jävla dum!

Surfa på taket till ett eltåg, det är väl bara någon meter mellan taket och kontaktleningen.

Dessutom är väl risken stor att det blir överslag även om man inte berör ledningen.

I min ungdom var det en kille som klättrade upp i en högspänningsstolpe, det blev överslag utan att han rörde elledningen.
Han brände av armen och blev hängande medvetslös i stolpen.

Men han överlevde konstigt nog, ja utan arm då förstås...

Ja, man behöver inte röra i ledningen för att grillas. Finns även ungdomar som har pinkat på ledningen från en bro, vilket blev deras död.
Citera
Igår, 19:07
  #24
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur kunde han överleva en elstöt på järnvägen? Det är 15.000 volt i kontaktledningen och det leker man verkligen inte med.


Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
På samma sätt som människor ibland överlever blixtnedslag. Men det är inte bara antalet volt som avgör. Det är strömmen genom kroppen, hur länge den varar och hur den passerar kroppen.

Det är strömmen (ampere) genom kroppen som orsakar skadan, men det är spänningen (volt) som driver fram den strömmen. Hur farligt det blir beror också på bland annat kroppens resistans, kontaktväg och hur länge strömmen går genom kroppen.

Jag träffade en ggr en person som hade jobbat på ett elverk under 1970 talet och varit med om en högspänning olycka och trots detta levde , men han blev av med armen kan man säga.
Han skulle göra ett jobb i ett ställverk på 6Kv (6000 volt) och fick strömgenomgång från handen ut i armen och sedan gick det ut till metall höljet i ställverket via överarmen dvs inte genom hjärta eller liknande.
Överlevde men all muskler och nerver blev skadade i den armen för all framtid så den var oanvändbar.
fick aldrig någon förklaring till varför läkarna inte amputerade armen dock.

gissar utan veta på det är något liknande i denna "tågsurfare" olycka dvs ej ström genom vital delar utan armar eller ben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in