2026-06-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Du försöker skjuta upp frågan genom att kräva total enighet om premissen men det är ju själva tvisten att vem som räknas som politiskt kollektiv och vem som har rätt att föra frågan och om du inte vill erkänna det, då undviker du bara huvudfrågan som är vem som ska avgöra Palestinas politiska framtid.

det ska ju palestienrna göra, och de gjorde de ju.

försök nu besvara din egen fråga, för din defintion av palestiner är ju fortfarande höljd i dunkel.
Citera
2026-06-26, 11:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det ska ju palestienrna göra, och de gjorde de ju.

försök nu besvara din egen fråga, för din defintion av palestiner är ju fortfarande höljd i dunkel.

Du säger att palestinierna ska avgöra det men vägrar definiera vilka palestinier du menar och det är inte ett svar, det är en rundgång och frågan är fortfarande vem ingår i kollektivet som ska avgöra Palestinas politiska framtid?
Citera
2026-06-26, 12:19
Medlem
Citat:
Du säger att palestinierna ska avgöra det men vägrar definiera vilka palestinier du menar och det är inte ett svar, det är en rundgång och frågan är fortfarande vem ingår i kollektivet som ska avgöra Palestinas politiska framtid?

inte för mig, för det gjorde jag ju,
vid mandates upplösning så bildades israel (palestinernas politiska vilja) och de som motsattes sig den förlorade (dvs de övriga palestinerna).

hur kan det vara något annat än kolektivets segrande poltiiska vilja?
Citera
2026-06-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Att civila dör i krig är svårt att undvika. Internationell humanitär rätt säger inte att det är förbjudet med krig om civila riskerar att dödas.

Det låter väldigt mycket som att du förespråkar att man likt Hamas skall kunna begå folkmord mot judar under immunitet. Det är nämligen omöjligt att föra krig mot assymetrisk motståndare i urban miljö utan att civila drabbas.

Att Hamas tar en handfull gisslan som festar på stulen mark är en sak.

Att Israel skjuter ihjäl småbarn och är uppe i 80 000 civila döda är en annan.
Citera
2026-06-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Att Hamas tar en handfull gisslan som festar på stulen mark är en sak.

Att Israel skjuter ihjäl småbarn och är uppe i 80 000 civila döda är en annan.

Hamas invaderade Israel med många tusen terrorister, mördade 1200 israeler, tog flera hundra gisslan samt våldtog ett stort antal kvinnor och barn. Oberoende kommision har konstaterat att Hamas begick folkmordshandlingar under attacken.

Enligt Hamas egna uppgifter har det totalt dött cirka 73000 i Gazakriget. Den siffran inkluderar terrorister. Israel har dödat cirka 30-35 tusen terrorister och 12 tusen av de 73 tusen döda har dött av naturliga orsaker. Av detta följer att ration döda militärer/civila är väldigt låg, närmast extremt låg i Gazakriget jämfört med andra assymetriska krig i urban miljö.

Om man är en okunnig fitta med IQ under 70 och lyckas fylla hela sitt inlägg med enbart faktafel är det lätt hänt att man ställer sig på Hamas sida. Det är du beviset för.
Citera
2026-06-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
14 åriga Ahmed blev mördad av drönare när han lekte nära den Gula Linjen.

”Alla kan bli dödade” säger IDF som svar till att dom mördar barn med drönare.

Israel har hamnat snett. Riktigt snett.

Så länge USA backar dem hamnar de inte snett. Den dagen USA dumpar dem lär dock många stå på kö för att få smälla dem åt helvete
Citera
2026-06-26, 13:54
Medlem
Citat:
Hamas invaderade Israel med många tusen terrorister, mördade 1200 israeler, tog flera hundra gisslan samt våldtog ett stort antal kvinnor och barn. Oberoende kommision har konstaterat att Hamas begick folkmordshandlingar under attacken.

Enligt Hamas egna uppgifter har det totalt dött cirka 73000 i Gazakriget. Den siffran inkluderar terrorister. Israel har dödat cirka 30-35 tusen terrorister och 12 tusen av de 73 tusen döda har dött av naturliga orsaker. Av detta följer att ration döda militärer/civila är väldigt låg, närmast extremt låg i Gazakriget jämfört med andra assymetriska krig i urban miljö.

Om man är en okunnig fitta med IQ under 70 och lyckas fylla hela sitt inlägg med enbart faktafel är det lätt hänt att man ställer sig på Hamas sida. Det är du beviset för.

Till skillnad från dig presenterade jag underlag och källor för mina påståenden.

Vilket du inte kan göra med dina lögner.

Israel har mördat över 80 000 civila bara dom senaste åren.

Stulit 90 % av Palestiniernas land.

Invaderat Jordanien och Libanon, samt flera gånger attackerat Iran och ett flertal andra länder i närområdet.

Det är uppenbart för alla att det är Israel som är terroristerna.
Citera
2026-06-26, 14:49
Avstängd
Citat:
inte för mig, för det gjorde jag ju,
vid mandates upplösning så bildades israel (palestinernas politiska vilja) och de som motsattes sig den förlorade (dvs de övriga palestinerna).

hur kan det vara något annat än kolektivets segrande poltiiska vilja?

Det där är inte ett svar, det är en retorisk undanmanöver och du säger ‘palestinierna’ som om det vore ett enhetligt block, men vägrar precisera vilka du menar. Västbanken, Gaza, diasporan, palestinier i Israel eller bara de som råkar stödja din poäng?
Citera
2026-06-26, 14:54
Avstängd
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Till skillnad från dig presenterade jag underlag och källor för mina påståenden.

Vilket du inte kan göra med dina lögner.

Israel har mördat över 80 000 civila bara dom senaste åren.

Stulit 90 % av Palestiniernas land.

Invaderat Jordanien och Libanon, samt flera gånger attackerat Iran och ett flertal andra länder i närområdet.

Det är uppenbart för alla att det är Israel som är terroristerna.

Petronius, det där är inte ett argument utan en hög med påståenden du hoppas ska låta övertygande och du blandar fakta, tolkningar och rena slutsatser utan att skilja dem åt och sedan låtsas du att det bevisar något och det gör det inte och om du vill tas på allvar får du börja med korrekta siffror, tydliga källor och ett resonemang som håller ihop.
Citera
2026-06-26, 14:58
Medlem
Citat:
Det där är inte ett svar, det är en retorisk undanmanöver och du säger ‘palestinierna’ som om det vore ett enhetligt block, men vägrar precisera vilka du menar.

det har jag redan skrivit, samtliga individer som levde i det britiska palestinamandatet 1 augusti 1925- 14 maj 1948.

vilket ytterligare preciserande saknar du? du bör ganska enkelt kunna identifera varende en ner på individ nivå?

Citat:

Västbanken, Gaza, diasporan, palestinier i Israel eller bara de som råkar stödja din poäng?
det finns nog enstaka palestiner vid liv i alla de områdena. inte särskillt många men endå.

så självklart stödjer det min... "poäng"

altså jag köper att du får tillt för att din fantasi aldrig kan manifesteras, men så komplicerat är det inte.
Citera
2026-06-26, 15:04
Medlem
Citat:
Petronius, det där är inte ett argument utan en hög med påståenden du hoppas ska låta övertygande och du blandar fakta, tolkningar och rena slutsatser utan att skilja dem åt och sedan låtsas du att det bevisar något och det gör det inte och om du vill tas på allvar får du börja med korrekta siffror, tydliga källor och ett resonemang som håller ihop.

nja. han har en poäng.

Robokopf presenterar "fakta" som direkt motsäger det han argumenterar för (antigen för att han inte reder ut engelska på mellanstadie nivå, eller för att han är för efterbliven för att köra artikeln han klistrar in, genom translate till sitt hemspråk, och sen tillbaks till svenska.

Du verkar lida av ett liknande problem?
Citera
2026-06-26, 15:12
Avstängd
Citat:
det har jag redan skrivit, samtliga individer som levde i det britiska palestinamandatet 1 augusti 1925- 14 maj 1948.

vilket ytterligare preciserande saknar du? du bör ganska enkelt kunna identifera varende en ner på individ nivå?

det finns nog enstaka palestiner vid liv i alla de områdena. inte särskillt många men endå.

så självklart stödjer det min... "poäng"

altså jag köper att du får tillt för att din fantasi aldrig kan manifesteras, men så komplicerat är det inte.

Citat:
nja. han har en poäng.

Robokopf presenterar "fakta" som direkt motsäger det han argumenterar för (antigen för att han inte reder ut engelska på mellanstadie nivå, eller för att han är för efterbliven för att köra artikeln han klistrar in, genom translate till sitt hemspråk, och sen tillbaks till svenska.

Du verkar lida av ett liknande problem?

Det där är inte en definition, det är ett sätt att slippa definiera och "Alla som levde i mandatet 1925–1948" är inte ett seriöst svar på vem som faktiskt ingår i det politiska kollektiv du pratar om och det är en efterhandskonstruktion som gör din poäng omöjlig att pröva och om du menar att "palestinierna" utgör ett kollektiv som kan avgöra frågan, vilka exakt ingår då i det kollektivet i dag och varför är just din historiska avgränsning relevant för en nutida politisk rättighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in