2026-06-23, 15:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Men vad i hela fridens namn är det med er och benämning på saker i tråden? Parisare är ju korv!
Googla parisare, så ser du den även görs i en variant med köttfärs.
Antar det är därför de sade så, och kanske någon som inte gillade korven som ändrade.

Personligen äter jag sällan ägg på burgare, men det är rätt gott ändå.
Citera
2026-06-23, 15:22
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
många som gillar på hamburgare även en tomatskiva.

Det ryktas ju om att dagens tomater är smaklösa, jämfört med de förr. Kanske smakade tomater på 60-talet ungefär hundra ggr mer än dagens vattniga smaklösa skit de säljer åt gemene man?
Citera
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Men vad i hela fridens namn är det med er och benämning på saker i tråden? Parisare är ju korv!

Nja det beror nog på var man kommer ifrån - i min barndom i en Stockholmsförort var det mer såhär som Google ai beskriver det:
Inom husmanskosten är en parisare en klassisk smörgås där kryddad färs (nöt- eller blandfärs) breds ut på en brödskiva (oftast formfranska). Smörgåsen steks sedan i en stekpanna med färssidan nedåt. Den serveras ofta toppad med ett nystekt ägg, kapris och inlagda rödbetor.
Citera
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Korv? Ha, ha! Parisare är ju en smörgås!

En Parisare (som kan variera) består klassiskt av vitt franskbröd, gärna rostat, en färsbiff av nötfärs, toppas med ett stekt ägg och kanske gurka, tomat och evenuellt riven pepparrot.

Där har du Tore Wretmans hamburgare. En Parisare!
Citera
2026-06-23, 15:23
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Samma här, övergav teflon långt innan man fick reda på "kol-8" och innan den skandalen blev känd att DuPont mörkade.

Dock har jag själv en stekgryta i liknande material, dock mer mot vitt.
Kom på att det kan vara en emaljbeläggning.

Titta lite på hur det såg ut i pannan, och såg inte ut som teflon i mitt tycke.

Det verkade vara en reklamfilm för margarin.

Amerikanarna kallar ofta burgare med ägg på för breakfast burgers.

Kommer ihåg morsan gjorde hamburgare som kallades för amerikansk hamburgare, och som man idag undrar vad in i helvete då för.
Det var en tekaka, sen majonnäs, senap, och hackad lök och hackad röd paprika och sen ketchup på.
Så egentligen var mer som en smörgås, men kan vara morsan som tog en genväg, själv gör jag samma burgare idag då och då, för du vet ju hur det är med nostalgin med mat.(Och sen är det rätt gott faktiskt.)
Men idag delar jag tekakan och gör den mer som en traditionell burgare med bröd på bägge sidor.

Mmmm. Vilken morsa!
Citera
2026-06-23, 15:24
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Smashburgare är ofta tjocka som pannbiffar https://norvida.se/produkt/smashburgare/
Hamburgare är ingen favoritmat för mig och jag är absolut inte någon expert på det, men jag vet att en smashburgare är färs som du med någonting på stekbordet har tryckt till jättehårt och som blir tunt och platt. Det som Tore Wretman gör i filmen är verkligen inte en smashburgare.

Många i tråden frågar mig om jag har smakat på Tore Wretmans hamburgare. Jag föddes 25 år efter att det här spelades in och har därför självklart inte smakat på det, men att den där hamburgaren som han gör i filmen inte är något mästerverk kan jag tydligt se. Snälla, kom igen, alla måste ju se att det som han gör här är ett skämt?
Senast redigerad av Offervilja 2026-06-23 kl. 15:51.
Citera
2026-06-23, 15:25
Medlem
Citat:
Smashburgare är ofta tjocka som pannbiffar https://norvida.se/produkt/smashburgare/

Nejnejnej, du har verkligen inte fattat, det står t.o.m. i länken du själv bifogade under tillagning att dessa ska SMASHAS, puckarna ska alltså INTE stekas som dom är, det är portionsförpackad köttfärs som ska smashas till tunna till tunna burgare i stekpannan.
Citera
2026-06-23, 15:32
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Tore Wretmans hamburgare i filmen var väl verkligen inte smashburgare? De ser ju jättetjocka ut.

Ser ut som de smashburgare som serveras i Roskilde.
Citera
2026-06-23, 15:42
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Jag har inte ätit någon smashburgare i Roskilde. De ser i alla fall inte ut som de smashburgare som jag har ätit hos Bonden & Burgaren på Väddö, Knifetown Burger i Knivsta, Bastard Burgers i Uppsala och The Border i Stockholm.
Citera
2026-06-23, 15:44
Medlem
Comitiums avatar
Jag vill bara tillägga att Tore Wretman var en helt formidabel kock och restaurangman. Han gjorde rent hus med väldigt mycken skit som restaurangerna fastnat i och han var en förnyare av rang. (Obs dock att nyheten pain riche inte uppfanns av honom på Restaurang Riche utan det fanns långt innan dess).

Om dagens unga hade samma drive som den unge Tore hade så skulle landet vara räddat. (En del har ju det men det borde vara många fler).

Han ville förkovra sig i yrket och vad gjorde han då? Han åkte över till New York och stegade in på Waldorf Astoria - och fick jobb. I disken, men jobbade upp sig under hugg och slag från elaka kockar. Han var som ung även på Maxim i Paris.

Tore Wretman betraktas som den moderna svenska gastronomins fader. Han kombinerade internationell lyx med traditionell svensk matkultur. Efter New York och Paris byggde han upp ett imperium av ikoniska krogar:Riche & Teatergrillen, Operakällaren och Stallmästaregården.

Det ni!
Citera
2026-06-23, 15:44
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Hamburgare är ingen favoritmat för mig och jag är absolut inte någon expert på det, men jag vet att en smashburgare är färs som du med någonting på stekbordet har tryckt till jättehårt

Du ska inte trycka jättehårt, bara lite grann. Kanske är du jättesvag men en normalstark person utan handikapp borde kunna göra detta utan ansträngning.
Citera
2026-06-23, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Du menar burgare som felaktigt marknadsförs som smashburgare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in