2026-06-26, 13:32
Medlem
fittfrossas avatar
Det sjuka är att det hade garanterat inte blivit en våldtäcksdom om en kvinna ljög om att hon går på p-piller. Ska vi räkna det så så får det ju gälla åt båda hållen.
Citera
2026-06-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborste-AI
Trådstartaren länkar till en fake news oseriös sossepropaganda-sida. Nu gör jag er alla en tjänst, genom att länka till en seriös sida istället:

Samnytt: 3 år på kåken och kvarts miljon i skadestånd – för missad kondom
Enligt domen från Södertörns tingsrätt ifrågasatte mannen dock kondomkravet. Han uppfattade det som att anledningen till att kvinnan ville använda kondom var för hans skull, då hon haft sex med en annan man i närtid.

Frågan är om kvinnan visste att han körde utan kondom, och att det var själva sprutet som hon reagerade på? Så om han inte hade sprutat och ändå kört utan kondom så skulle det vara ok för kvinnan?

Har någon FUP / dom?

Annars funkar kanske denna länken

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/anvande-inte-kondom-doms-till-tre-ars-fangelse
Citera
2026-06-26, 13:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Alltså lagar om sexuella brott är "skyddslagar" de finns till för att försöka och förhindra brott som kan skada andra det är därför dessa paragrafer finns i brottsbalken. Du fokuserar på fallet som om det handlar om ett avtalsbrott det är det naturligtvis inte även om samtycke kan uppfattas som ett avtal.
Det är ointressant om han är frisk från könssjukdomar eller steril även om jag kan förstå ditt argument att skyddsperspektivet tappar sitt syfte, men det handlar ju även om att samtycke saknas.

Men det är ju det ja säger, om ni argumenterar för att samtycke saknas i det aktuella fallet så måste ju även samtycke saknas i mitt exempel och därför bedöms likadant.

Alltså kan jag inte komma till någon annan slutsats än att du även tycker det skulle vara en våldtäkt om en kvinna samtyckt till samlag utan kondom men mannen utfört samlag med kondom. Något kvinnan inte samtyckt till. Även i detta fall ska mannen dömas till 3 års fängelse och över 200 k i skadestånd.
Citera
2026-06-26, 13:42
Medlem
Citat:
Utifrån det som framkommit i tråden känns missförstånd mindre troligt. Det har ju hänt flera gånger. Men visst tre år är lite för hårt straff för detta

Men hade det hänt tidigare så talar det ju mot henne.

Det blir ju lite mixade signaler, det var ett "krav" men sen har hon sex igen... och igen utan kondom.
Hur allvarligt var kravet om hon släpper på det?

Nu tror jag väl inte att det var så? Han hade haft kondom tidigare ändå eller?
Citera
2026-06-26, 13:44
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74

Det blir ju lite mixade signaler, det var ett "krav" men sen har hon sex igen... och igen utan kondom.

Möjligen, men han hade också x antal gånger knullat henne utan kondom och ändå fortsätter hon träffa honom och idka samkväm... Verkar vara ett riktigt sprutluder, detta!
Citera
2026-06-26, 13:45
Medlem
Citat:
Nu diskuterar vi domen som meddelades vid tingsrätten så jag hänger inte riktigt med i ditt argument.
Du skrev: Nu är det så att domstolen anser att det är våldtäkt så vad du tycker är fullständigt ointressant. Att kalla henne för slynhora är korkat och omoget

Och jag svarade: Tingsrätten anser att det är våldtäkt, domstolar omfattar jävligt mycket mer än bara tingsrätten. Om du nu är så jävla bildad å insatt så borde du veta skillnaden?

Hänger du med på att din domstolsformulering är missvisande då du även innefattar hovrätten i ditt domstolspåstående? Din expertis bleknar när du försöker rikta fokus från en tabbe som en expert inte bör göra, om du nu verkligen är expert
Citera
2026-06-26, 13:47
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfrossa
Det sjuka är att det hade garanterat inte blivit en våldtäcksdom om en kvinna ljög om att hon går på p-piller. Ska vi räkna det så så får det ju gälla åt båda hållen.

Ta skillnaden om en kvinna tar en man på kuken respektive en man tar en kvinna på fittan. I det senare fallet kan det bli 3 års fängelse och ett saftigt skadestånd. I det första fallet så läggs det troligtvis ner, alternativ sexuellt ofredande och några tusenlappar i böter.
Citera
2026-06-26, 13:51
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74

Så irrelevant fråga.
Herregud, människor har rätt att ändra uppfattning utefter dagsform eller vad fan som helst. Bara för att min flickvän ville ha analsex igår och i fredags kan jag inte ta det för givet imorgon och bara köra på.
Ni som försvarar mannen i detta saknar uppenbarligen all form av respekt för andra människor.

Gällande straffsatsen är det för övrigt exakt denna skärpning av lagstiftningen som 98% i den politiska debatten (och förmodligen än fler här på FB) har gormat efter de senaste 15 åren.
Citera
2026-06-26, 13:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Jag ser egentligen inga större konstigheter med domen. Tjejen hade samtyckt till sexuellt umgänge med kondom, och eftersom mannen inte använde kondom så fanns det inget samtycke längre.

Däremot undrar jag vad som hade hänt ifall det motsatta skedde.
Om tjejen samtyckt till sexuellt umgänge utan kondom, men mannen använder kondom.
Hade han fått tre års fängelse i det fallet också?
Rimligtvis 3 års fängelse. Ett avtal är ett avtal, eller?

Citera
2026-06-26, 14:00
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
Så irrelevant fråga.
Herregud, människor har rätt att ändra uppfattning utefter dagsform eller vad fan som helst. Bara för att min flickvän ville ha analsex igår och i fredags kan jag inte ta det för givet imorgon och bara köra på.
Ni som försvarar mannen i detta saknar uppenbarligen all form av respekt för andra människor.

Gällande straffsatsen är det för övrigt exakt denna skärpning av lagstiftningen som 98% i den politiska debatten (och förmodligen än fler här på FB) har gormat efter de senaste 15 åren.

Enligt en person som arbetat med rehabilitering av sexbrottslingar så anses det att 20-30% är feldömda. Det innebär ju inte att alla är oskyldiga men de har fått våldtäkt där det borde varit misshandel, sexuellt ofredande och dylikt.

Tänk dig själv om 20-30% av alla morddömda satt på felaktiga grunder.

Nej statsfeminismen i Sverige har förstört hela landet. Kvinnor gynnas helt felaktigt när det kommer till betyg, de krävs mindre av dem när de säker till polis och brandman, de får lättare och högre starta eget bidrag, de får lägre straff, de får lättare sjukskrivningar och förtidspensioner och ja. Listan kan göras lång.
Citera
2026-06-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det som är lite skumt med detta är ju att tjejen på något vis hade kunnat säga nej till samlaget långt innan. Man är väl knappast så distraherat att man inte märker att penisen inte har kondom på sig innan samlaget ? Det tar lätt 30 sekunder att sätta på sig en kondom så den sitter ordentlig ??? Och HON tycker jag måste väl för fan ha noterat det redan innan de hoppade i sängen ?

Har hon ens verkligen krävt det innan samlaget, tänker jag . Är det på riktigt. Har killen haft en RIKTIG dålig försvarare. 3 År och böter WTF . Är det mer i domen vi inte får veta . Helt galet
Precis det jag reagerade på också.
Citera
2026-06-26, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Han valde också att ha samlag UTAN kondom trots en kvinnas krav på den detaljen. Andra samlaget samma natt vill jag minnas. Jaså, är oskyddad sex politisk. Samma definition av våldtäkt återkommer i trådens dom. Begreppet våldtäkt är sedan ganska länge juridiskt utvidgat.

Okej men det hade aldrig klassats som våldtäkt innan 2018, då det faktiskt krävdes våld eller hot om våld för att dömas för våldtäkt.

Självklart är inte det här heller någon våldtäkt, och det skulle bli ett väldigt farligt prejudikat om hovrätten inte river upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in