2026-06-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Errrror
Jag har samma erfarenhet. Soc gör ingenting. Oklart varför de ens existerar.
Jag har tur som har bra erfarenheter. Vet att det skiter sig ibland genom andra. Fruktansvärt det här.
Citera
2026-06-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Nu svarade jag en person som försöker utmåla gärningsmannen som oskyldig.

Sedan så har jag stor erfarenhet av socialtjänsten och kan garantera att de extremt sällan ingriper när barn far illa. Jag anmälde t.ex att en nära anhörig missbrukade narkotika utan att de brydde sig om att ens kontrollera hemmet och då hade min närstående utan att jag hade kännedom om det, vräkts och som hemlös tagit med sig sitt barn till en knarkkvart där barnet låsts in i ett rum för dess säkerhet bland annat. Jag fick helt på egen hand leta reda på bostaden och hämta barnet personligen.

Det är bara ett exempel på otroligt många erfarenheter jag har. Människor som påstår att socialtjänsten lättvindigt omhändertar barn ljuger för att de har saker att dölja men givetvis så beror alla fel som sedan sker under omhändertaganden på att det är samma jävla idioter som också skiter i att placera barn tryggt, som inte ger barnen korrekta uppföljningar, vård eller behandlingar.

Socialtjänsten är en myndighet med människor som arbetar för den. Det är inte en offerinstans utan har till skyldighet att arbeta för barns bästa. Att de för systematiska fel i allt från att inte omhänderta barn, inte kontrollera barns hemförhållanden, låta ytterst farliga människor få vårdnaden eller placerar dem i olämpliga hem har med hur de brister att göra. Ingenting annat.

Ingen tvingar någon att bli socionom. Det är ett val precis som alla andra yrken med människor där man har en tid man börjar, och en tid då arbetsdagen slutar. För barn eller utsatta människor finns det inte ett klockslag då det hela som utgör deras liv, slutar. De kan inte checka ut och göra något annat istället och de är inte i den livssituation de är för att de kände ett "intresse" inför de frågor som är deras vardag.

Man ska inte klaga när man har möjligheten att gå hem varje dag efter klockan fyra. Det är ett privilegium den som är utsatt saknar då utsatthet pågår oavbrutet och hänger över den som utsätts som ett ständigt närvarande, hotfullt moln.

Att du inte kan sluta tänka på något är knappast jämförbart med att människor inte kan sluta leva i något. En sanning som aldrig förs fram.

Jag kan bekräfta liknande saker.

Ett annat fall:

Ytterligare ett fall i annan kommun

Visselblåsaren på soc i Alvesta som så upp sig ger ju en bild av att situationen i kommunen är lika illa som i våra exempel.
Citera
2026-06-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag kan bekräfta liknande saker.

Ett annat fall:

Ytterligare ett fall i annan kommun

Visselblåsaren på soc i Alvesta som så upp sig ger ju en bild av att situationen i kommunen är lika illa som i våra exempel.
I mitt fall fick jag ta hand om ett barn utan att socialtjänsten ingrep. Först när jag ifrågasatte deras agerande blev jag, utan min vetskap, jourhem. Trots det hade jag ingen kontroll över barnets situation eller över vart den andra föräldern tog barnet. Barnet vistades i en olämplig miljö och berättade själv om sådant som styrkte detta. Det fanns även flera andra varningssignaler.

När jag till slut mejlade socialtjänsten och skrev att barnet behövde LVM samt berättade vad barnet hade sagt, blev det i stället jag som ansågs olämplig. Om jag verkligen varit olämplig borde den bedömningen ha gjorts från början.

Jag blev dessutom attackerad och slagen av personen som stod för den olämpliga miljön, inför barnen, eftersom personen ansåg att jag hade kontaktat socialtjänsten.

När jag senare begärde ut mina handlingar framgick att uppgifterna om den olämpliga miljön var väl dokumenterade. Samtidigt upptäckte jag att stora delar av mina handlingar, bland annat från tonåren, hade rensats bort.

Det innebär att en person kan vara anmäld under fyra decennier och ändå få ha ett barnbarn hos sig samt få information om den som barnet är placerat hos genom "förtroliga samtal". Jag var den enda som försökte skydda barnet, medan övriga vuxna kände till situationen utan att agera.

Det mest anmärkningsvärda var att socialsekreteraren, såvitt jag vet, var förälder till en person som mobbade mig under uppväxten. Om det stämmer väcker det frågor om opartiskhet och rättssäkerhet.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-06-26 kl. 12:48.
Citera
2026-06-26, 12:48
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Ja i mitt fall så fick jag även stå med ett barn utan att socialtjänsten brydde sig först när jag ifrågasatte agerandet och utan min vetskap blev jag jourhem. Därefter hade jag noll kontroll över något varpå barnet vistades i olämplig miljö och sa saker som styrker det jag menar gör miljön olämplig, därefter fanns andra varningssignaler men när jag slutligen skickade mail om att barnet behövde ett LVM och kring vad det sagt, straffades jag genom att anses som den olämpliga vilket jag isåfall borde ha varit från fädag ett. Dessutom blev jag attackerad och slagen av personen med olämplig miljö, i barnens närhet då jag enligt vederbörande skulle ha talat om den till socialtjänsten. Jag var med andra ord hem, men utan att ha minsta kontroll eller möjlighet att överhuvudtaget styra min egen tid eller vart den andra föräldern tog barnet. Sedan blev jag misshandlad/slagen för att jag haft kontakt med socialtjänsten.

Det märkliga är att jag då tog ut alla papper på mig själv och det jag säger om olämplig miljö är väl dokumenterat. Men än konstigare är att de hade rensat bort mängder med papper och exakt allt från mina tonår.

Någon kan alltså bli anmäld i 4 decennier och sedan ändå tillåtas ha ett barnbarn och få information om personen som har barnet placerat hos sig i "förtroliga samtal" när personen inte talat om något annat än vad som rör barnet. Sedan bli av med det på pappret som straff men då fortsätta ha barnet eftersom det trots allt fanns skäl till att endast personen (jag) var den som ingrep. De andra hade full kännedom om allt och utgjorde en skadlig miljö även de. Jag var den enda som försökte skydda barnet från omständigheter som kunde bli farliga.

Det bästa av allt var att jag tror socialsekreteraren var förälder åt min gamla mobbare. Det skapar en viss utsatthet om socialsekreterare har barn som uppträder illa, och deras offer utsätts av socialtjänsten i sin tur.
Har sett liknande saker i en viss stad, ganska märkligt.
Som att någras problem inte läker om det inte sopas bort alt. "glöms" bort.
Tack för att ni delar med er.
Citera
2026-06-26, 13:04
Medlem
K.Blomkvists avatar
Efter kritiken – högsta chefen för socialen i Alvesta lämnar
Uppdaterad idag 13:01 Publicerad idag 12:53

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hogsta-chefen-for-socialen-i-alvesta-kommun-slutar
Citera
2026-06-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Har sett liknande saker i en viss stad, ganska märkligt.
Som att någras problem inte läker om det inte sopas bort alt. "glöms" bort.
Tack för att ni delar med er.
Gallringar är egentligen fel mot individen då det kan ta lång tid innan man faktiskt har den ordning som krävs för att gå igenom det förflutna.

Jag tror att gallringar helt enkelt syftar till att dölja tjänstefel. Trots allt bör arkivering vara det säkra och individer som har kontakt med en instans har en rätt att själv få ta del av sådant som påverkat deras liv.

Många myndigheter nu, struntar i att spara mailkontakter. Vilket de gör för att det är bevismaterial de inte kan kontrollera genom att varan den enda part som skriver in information vilket annars är fallet med journaler och annan dokumentation. Att vägra spara mail mm handlar om att ha ryggen fri, vilket även innebär att deras ensidiga dokumentation blir förtal.
Citera
2026-06-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Efter kritiken – högsta chefen för socialen i Alvesta lämnar
Uppdaterad idag 13:01 Publicerad idag 12:53

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hogsta-chefen-for-socialen-i-alvesta-kommun-slutar

Nu börjar det likna något.

Citat:
Är beslutet ett resultat av kritiken som framkommit efter mordförsöken?

– Nej. Vi avslutar den här anställningen enligt regleringen i Ulrikas anställningsavtal, så det är inga konstigheter, säger Jessica Karlsson.

Vi tror dig...
Senast redigerad av Angeliqa 2026-06-26 kl. 14:08.
Citera
2026-06-26, 14:51
Avslutad
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fore-detta-medarbetare-riktar-allvarlig-kritik-mot-socialtjansten-i-alvesta-efter-misstankta-mordfor soken

Galet att en chef sätter krav på polisanmälan för skyddat boende. Det är grovt tjänstefel och visar på stor inkompetens kring sakfrågan. Ingenstans i socialtjänstlagen finns det kravet.

IVO har också granskat bristerna inom socialtjänsterna.

https://www.ivo.se/aktuellt/publikationer/rapporter/granskning-av-kommuners-och-regioners-atgarder-vid-valdsutsatthet-och-vald/
Senast redigerad av Imorgonkanske 2026-06-26 kl. 15:32.
Citera
2026-06-26, 15:50
Medlem
Skulden ska läggas på förövaren och inte offren

Citat:
Ursprungligen postat av gregerochbengt
Nej jag håller med men man vet ju inte tänk om hon drev han till detta? Jag försvarar absolut inte handlingen eller gärningsmannen.
Citera
2026-06-26, 17:37
Medlem
Det skulle inte vara så dumt att även utreda Lavinia Strömberg (S i Alvesta kommun)
Hon har en del problem inom det hon sysslar med så att även hon skulle kunna få sparken är ju inte omöjligt.
Inte så värst populär varken i Alvesta eller Växjö.
Citera
2026-06-26, 20:37
Medlem
Hur mår döttrarna 😢❤️‍🩹
Citera
2026-06-26, 23:45
Medlem
Jag tror att det blir en rutten "kultur" på vissa socialkontor, man backar varandra inom verksamheten och det fortsätter likadant år efter år. Skulle verkligen behöva granskas mer.

Nu avgår högsta chefen för socialen i Alvesta, men man menar att det inte har att göra med denna händelsen. Hmm..

Citat:
Ursprungligen postat av Tuffand
Jag har tur som har bra erfarenheter. Vet att det skiter sig ibland genom andra. Fruktansvärt det här.
Senast redigerad av Errrror 2026-06-26 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in