2026-06-26, 11:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Läste precis den här artikeln på Aftonbladet och det måste ju vara något lurt med hur lagen tolkas idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrn83L/skippade-kondomkravet-doms-for-valdtakt

En kille har alltså blivit dömd till 3 års fängelse för våldtäkt (genom så kallad "stealthing"), enbart för att han struntade i att använda kondom trots att tjejen hade ställt det som krav.

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022. Han får i princip samma straff som om han hade hoppat på någon i en mörk gränd med våld, enbart för att ett skydd saknades.

Visst, man ska inte bryta en överenskommelse, men går inte hela den här problematiken att lösa med ett vanligt p-piller? Om syftet är att undvika en oönskad graviditet så känns det helt orimligt att staten ska kliva in och dela ut tre års fängelse för ett samlag som båda från början var med på. Rätten pratar om "villkorat samtycke", men det känns som att lagen slår väldigt snett när ett saknat gummi jämställs med de grövsta övergreppen.

Diskussionsunderlag:

Tycker ni att 3 års fängelse är ett proportionerligt straff för att strunta i kondomen, speciellt om man jämför med "klassiska" överfallsvåldtäkter?

Om tjejen äter p-piller (och graviditetsrisken därmed är borta), borde det spela in i domstolens bedömning?

Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?
Var det inte samma typ av våldtäkt som gjorde Edward Snowden internationellt efterlyst?
Citera
2026-06-26, 11:22
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Det blir ju en stor skillnad sett från rättens håll, i ena fallet utsätter du en person för potentiell fara genom att bryta överenskommelsen, i det andra fallet ingen fara alls.
Då är det väl den potentiella faran man utsatt någon för som man ska bli anmäld för och eventuellt dömd och inte våldtäkt.
Som jag skrivit och frågat dig tidigare. Om en person som vet att den har en könssjukdom har oskyddat sex med en annan person, tror du att den personen kommer att bli dömd för våldtäkt om den blir anmäld?
Citera
2026-06-26, 11:28
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Var det inte samma typ av våldtäkt som gjorde Edward Snowden internationellt efterlyst?

Det var Julian Assange. Förvisso även han en whistle blower.
Citera
2026-06-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men vet du inte vad ärendet handlar om?
Hon hade uttryckligen sagt att hon ville ha kondom vid sex med den här 40+ mannen = hon ville inte ha sex utan kondom. Han hade sex med henne ändå, utan kondom, något hon inte har samtyckt till. Och säger det till henne precis efter att han har fått utlösning. Detta är våldtäkt.
Ja?
Hon ville ha sex.
Vaginalt sex är INTE den enda formen av sex
Citera
2026-06-26, 11:32
Medlem
Kronas avatar
Våldtäkt är ju när någon kroppsöppning har penetrerats på ett sätt och av ett föremål som ena parten inte önskar. Det behöver inte vara könsorgan eller ens en kroppsdel.

I det här fallet tycker jag att straffet är överdrivet eftersom båda i grunden var med på sex. Det var ju för övrigt samma sak som Julian Assange blev anklagad för (av Ardin?)

I princip är det ju jämförbart med att jag har blivit utsatt för våldtäkt av restaurangpersonalen när jag serverats kebabsås istället för vitlökssås eftersom en av mina kroppsöppningar, munnen, blivit penetrerad av ett oönskat föremål.
Citera
2026-06-26, 11:32
Medlem
barkeepers avatar
Rätt enkelt. Man får inte göra något som den andra sagt nej till. Punkt
Citera
2026-06-26, 11:38
Medlem
Låter väl rimligt. I princip alla straff har ökat de senaste åren och ska öka mer enligt Tidö.
Citera
2026-06-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Kommer kanske som en chock för dig som levt i kloster hela livet, men det finns människor som gillar sex och har flera partners när man är singel. Du kommer att bli chockad när du lämnar klostret.
Kan hålla med om att tre år är högt straff men samtidigt lärde han sig förhoppningsvis att man ska inte ljuga

Du verkar intresserad av hur sexlivet ser ut för några av oss här i tråden. Då har du hamnat fel.
Det finns trådar för alla möjliga ämnen på FB, ta bara och kolla litet så kanske du finner någonting mer lämpligt.
Citera
2026-06-26, 11:50
Medlem
En kvinna for med osanning för mig om att hon åt p-piller inför ett samlag för ett antal år sedan.

Bör jag anmäla?
Citera
2026-06-26, 11:51
Medlem
För det första är inte p-piller ett 100% - igt skydd mot graviditet, plus att p-piller ger noll skydd mot sjukdomar. Dessutom finns det gott om kvinnor som inte kan eller vill använda hormonella preparat.

Konkret har hon explicit INTE gett samtycke till oskyddat sex, vilket gör att han begått en våldtäkt. Han har fått lägsta möjliga straff. Vad gnäller du om?
Citera
2026-06-26, 11:59
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det var Julian Assange. Förvisso även han en whistle blower.
Just det. Assange var det.
Citera
2026-06-26, 12:07
Medlem
Hahahaha så jävla skitnödiga vissa män är i tråden. Tips: erat kvinnoförakt syns och det är pinsamt.

Solklar våldtäkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in