2026-06-26, 11:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Fast åklagaren behöver inte en formell delgivning utan det räcker att man säger med ord att du är misstänkt för narkotikabrott därför tar vi hårprov också.

Så åklagaren far inte med någon osanning. Oavsett vilket är Katja rökt. Hon blir bara mer pinsam för varje gång hon yttrar sig i media.
När polisen tar kissprov på misstänkta knarkare så delger de väl alltid misstanke med diarieförd blankett underskriven av den misstänkta?

Skulle de missa det borde väl polismännen JO-anmälas? Deras tidslinje går ju inte ihop alls då. Är det inte det som är Pundarkatjas poäng med sin anmälan? (Jag jämför här kissprov med att ta ett hårprov, utan att först googla på Lawline.)
Citera
2026-06-26, 17:27
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
När polisen tar kissprov på misstänkta knarkare så delger de väl alltid misstanke med diarieförd blankett underskriven av den misstänkta?

Skulle de missa det borde väl polismännen JO-anmälas? Deras tidslinje går ju inte ihop alls då. Är det inte det som är Pundarkatjas poäng med sin anmälan? (Jag jämför här kissprov med att ta ett hårprov, utan att först googla på Lawline.)
Det går till lite hur som helst. Folk blir ibland bältade och tvingade till att lämna blodprov.
Och detta alltså vid misstanke, dvs även narkotikavägrare kan drabbas.

Om detta gällande Katjas JO-anmälan ens handläggs så är det pga vem hon är, och den mediala uppmärksamheten.
Citera
2026-06-26, 17:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det går till lite hur som helst. Folk blir ibland bältade och tvingade till att lämna blodprov.
Och detta alltså vid misstanke, dvs även narkotikavägrare kan drabbas.

Om detta gällande Katjas JO-anmälan ens handläggs så är det pga vem hon är, och den mediala uppmärksamheten.
JO kan säker skriva något drypande ironiskt avslag på Pundarkatjas anmälan på torraste kanslisvenska.

Ett avslag Katja säkert inte kommer att känna igen sig i.
Citera
2026-06-26, 18:31
Medlem
Finns fup?
Citera
2026-06-26, 18:33
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Det kan sitta några hjärnslöa nämndemän från SD i tingsrätten och då blir Pundarkatja så klart friad.

Vi vet redan att:
- Det preliminära snabbtestet som togs på polisstationen kan ha visat fel, vilket talar till Katjas fördel.

- Katja har lämnat sin väska obevakad i hallen på en vild knarkfest där knarkarna kom och gick innan hon blev gripen. Det knark som inte har hamnat i Katjas hår eller blodomlopp känner hon inte till något om. Även detta talar till Katjas fördel.

- Åklagaren är långsam och inkompetent, vilket talar för att åtalet är illa underbyggt enligt kunniga skribenter här i tråden. Även här är det till Katjas fördel.

- Katja var tvungen att flytta på bilen då det var städgata inne i parkeringshuset. Hade Expressens irriterande reporter inte varit där hade ingen vetat om att bilen flyttades. Även detta talar till Katjas fördal.

- Åklagarens tidslinje när Katja blev formellt misstänkt håller inte och gör att Katja inte kan ha begått det brott som tingsrätten ska pröva. Även här har Katja en hårfin fördel.

- De narkotikaklassade metaboliterna i Katjas blod kan bero på lagliga substanser enligt Katjas stolpskott till försvarsadvokat. Även detta talar till Katjas fördel.

- Katja har berättat på X att det är synd om hennes vuxna barn att ha en mamma som beter sig som Katja gör. Är nämndemännen empatiska friar de Katja bara på denna grund.
Det är mycket som talar för att Katja blir helt frikänd i tingsrätten.

Snyggt där!😂
Citera
2026-06-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jo, det behöver åklagaren göra, och det sker som regel vid ett förhör och via ett delgivningskvitto. Detta eftersom det följer med vissa rättigheter för den som är delgiven misstanke om brott. Men det är egalt i det jag kommenterade, eftersom det är åklagaren som direkt motsäger sin egen utsaga.

I januari och i februari sa åklagaren att Katja inte delgivits misstanke ännu.
I juni säger han att hon delgavs misstanke i december.

Antingen for han med osanning han i januari och februari eller så far han med osanning nu. Det är inte en åsikt, det är ett obestridligt faktum vilket framgår med all önskvärd tydlighet av de länkar jag postat.

Men ja, Katja är rökt och som jag skrev så är det bara rent självplågeri från hennes sida. Nästan lite rättshaveristiska tendenser.

För egen del tycker jag det var helt rätt att ta hårprov, vilket jag också tog upp i tråden långt innan det framkom att det skett. Huruvida åklagaren hade fog för det kan säkert diskuteras, givet den praxis som finns kring hårprov, men jag är övertygad om att ingen domstol, eller JO, skulle underkänna åklagarens motivering på den punkten i detta fallet. Vad gäller JO kommer vi ju få veta det. Huruvida åklagaren behövde hårprovet för att säkra bevisning mot Katja kan också det diskuteras. Jag anser dock att så är fallet, just eftersom Katja inte samarbetade vid förhören och åklagaren därför inte kunde veta vad hon skulle kunna tänkas hitta på som eventuellt bortförklaring för att väcka rimligt tvivel. Med provresultaten från hårprovet finns inga rimliga bortförklaringar, som du skriver, Katja är rökt. På den punkten har utredarna gjort helt rätt. Det var säkert någon utredare mer intelligent än åklagaren som föreslog den åtgärden.

Uppenbarligen blev hon delgiven misstanke i mellandagarna eftersom hon fick göra pissprov och blev visiterad på sin narkotika.
Citera
2026-06-26, 21:23
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Uppenbarligen blev hon delgiven misstanke i mellandagarna eftersom hon fick göra pissprov och blev visiterad på sin narkotika.

Det är ingen självklarhet att man blir delgiven misstanke ändå
Citera
2026-06-26, 22:52
Medlem
Citat:
Jag tror åklagaren läste dina inlägg här i tråden och tyckte som du att det var bra om man tog ett hårprov på Katja.

Där kan du ha bidragit med att Katjas illegala blandmissbruk blir lagfört. (Det är bara åklagaren som kan åtala.)

Man kan också tycka att Katja kunde ha låtit bli att dra kokain på polisstationen, men det var hennes eget val och inget du bidrog med.

ja, det hade ju inte varit första gången jag påverkade en åklagare, men nej, han behövde nog inte läsa mina inlägg här. Det fanns som sagt säkert andra intelligenta utredare i hans team som såg till att det blev gjort.

Man kan, med all rätt, tycka att Katja kunde låtit bli drogerna helt och hållet till att börja med.
Som jag sa redan från början, är hon skyldig kan de för min del låsa in henne och kasta bort nyckeln.
Till skillnad från trollen i tråden gav jag henne dock, som sig bör, the benefit of a doubt så länge åklagaren inte presenterat några bevis för anklagelserna mot henne. Men det har han ju nu gjort och de ser tämligen vattentäta ut.
Citera
2026-06-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk

Vad är det för okunnigt trams du kommer dragande med!? Du får läsa på lite. Ingen behöver bli delgiven misstanke för att polisen kontrollerar OM man kan tänkas ha begått brott, precis lika lite som du blir delgiven misstanke om brott bara för att du får blåsa vid vägkanten.

Men oavsett när hon blev delgiven misstanke, så har åklagaren vid flera tillfällen, både i januari och i februari uttalat att Katja då ännu inte blivit delgiven misstanke. Så visst, om det nu skulle vara som du säger, då for åklagaren med osanning vid de tillfällena i januari och februari.
Citera
2026-06-27, 02:51
Medlem
Sanslöst hur man kan påstå total ovetskap när man har det i kroppen, på kroppen, i håret, i påsen, i bilen. Över tid. Ändå vet hon inget om det.
Citera
2026-06-27, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Vad är det för okunnigt trams du kommer dragande med!? Du får läsa på lite. Ingen behöver bli delgiven misstanke för att polisen kontrollerar OM man kan tänkas ha begått brott, precis lika lite som du blir delgiven misstanke om brott bara för att du får blåsa vid vägkanten.

Men oavsett när hon blev delgiven misstanke, så har åklagaren vid flera tillfällen, både i januari och i februari uttalat att Katja då ännu inte blivit delgiven misstanke. Så visst, om det nu skulle vara som du säger, då for åklagaren med osanning vid de tillfällena i januari och februari.

Om hon blir tagen med narkotika och påverkad på bar gärning så blir hon givetvis förhörd om det direkt. Det finns ingen anledning att skjuta på ett sådant förhör.

Nu verkar det inte finnas en länk kvar till förundersökningsprotokollet dessvärre. Men jag vill minnas att hon blev förhörd redan i mellandagarna.

Katja har ljugit om allt annat så hon kan säkert ha ljugit om att hon inte skulle ha blivit förhörd också.
Senast redigerad av Schmackk 2026-06-27 kl. 08:00.
Citera
2026-06-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Sanslöst hur man kan påstå total ovetskap när man har det i kroppen, på kroppen, i håret, i påsen, i bilen. Över tid. Ändå vet hon inget om det.
Äsch då. Hårproverna visade ju knappast på något missbruk utan lite sporadiskt festknarkande. Kokain 4 gånger, ecstasy 3 och amfetamin en gång på ett år. Framgår inte om ecstasyn och tjacket är olika gånger än laddet. Kanske har hon en drängfylla en gång i kvartalet då hon tappar både minne och omdöme?

Hon har förvisso ett klassiskt tjackis/kolatorsk utseende som man brukar få efter ett långvarigt missbruk men hårproverna talar ju emot att hon skulle ha ett pågående missbruk i alla fall. Hur skulle världen se ut om man man inte ens får festknarka längre?

Det behövs mer knark hos våra beslutsfattare, inte mindre. Katja är ett föredöme.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-06-27 kl. 09:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in