Jag menade egentligen tvärt emot men varför inte? Har du sett någon film av Uwe Boll? Man vill inte ha Bollen på sin sida om man ska bli tagen seriöst.
Nej det har jag inte men jag tror jag fattar vad du menar ändå. Förhoppningsvis är den sevärd ändå. Bara att få se en film som inte är marinerad i vänsterfascistpropaganda från 2016 gör den sevärd!
Såg en trailer för den här filmen (på existenz för någon vecka sen) och den såg ut som ren skit, men sen pratade min favorit podcast (Hate watch with Devan Costa) om den och den lät rätt kul, så jag gav den en chans.
Här är min recension, innehåller spoilers;
Datum: 2026-06-24
Min Rating: 5.1/10
För att börja med är det här en riktigt märklig och ojämn film. Den är så pass svag att den ibland tippar över i att bli underhållande på ett nästan absurdistiskt sätt. Huvudrollsinnehavaren Hammer bär delar av filmen, men hans prestation är stel och karaktären känns aldrig helt trovärdig. Mycket i berättelsen faller platt eller saknar logik.
Filmens ultravåld kommer dessutom plötsligt och utan någon egentlig uppbyggnad, vilket gör det hela ännu mer desorienterande. Klippningen är genomgående svag och saboterar flera potentiellt effektiva scener.
Samtidigt kan jag inte säga att filmen är helt utan poänger. Det finns en tydlig ambition, men utförandet brister. Tempot är tillräckligt stabilt för att hålla filmen flytande, även om avslutningen känns hastig och abrupt.
Det mest iögonfallande är skiftet i tredje akten, där filmens tematik glider från någon form av rättvisetänk till något som upplevs som både överdrivet och smaklöst i sin framställning. Vissa idéer fungerar, men helheten blir ojämn och stundtals obehaglig på fel sätt. Det går säkert fyrtio minuter utan att migranter eller rasism nämns över huvud taget, men sedan börjar Hammer plötsligt avrätta hela invandrarfamiljer eftersom deras söner är våldtäktsmän. Det är så osmakligt och bisarrt att jag bara kunde skratta mig igenom resten av filmen.
Sammanfattningsvis är det en kaotisk film som ibland underhåller just på grund av sina brister. Den är värd en titt om man är nyfiken på något udda och osammanhängande, men det är knappast en film jag kommer att se igen.
Scenen där han får en helt oskyldig bil att köra av vägen, varpå den välter ut på en äng och spontant fattar eld och exploderar med vad som ser ut som Windows Movie Maker-effekter, är ren och skär glädje.
Regissören Uwe Boll tigger nu pengar på sociala medier för att finansiera filmen.
Paypal me 10$ to help me refinance my film Citizen Vigilante . I paid the film myself and took all the Risk. Paypal is uboll40163@aol.com
1:12 PM · Jun 23, 2026
Han har 240 miljoner följare och 3,5 miljoner har redan sett inlägget. Det finns nog en del europeiska ledare som svettas inför detta och att det börjar gå upp för folk vad de har ställt till med.
De klipp jag sett av filmen pekar mot att cinematografin är usel och dialogen yxig. Så jag ska nog inte se den, då jag inte är intresserad av underhållningsvåld.
Men den politiska effekten av den är … intressant.
"Citizen Vigilante is a new 2026 action thriller from director Uwe Boll starring Armie Hammer as Sanders, a former U.S. Army officer who becomes a vigilante after witnessing violent crime in Europe. Inspired by real criminal cases, the film follows Sanders as he targets criminals and what he sees as a justice system that has failed victims, turning him into a controversial folk hero.
The movie, which also stars Costas Mandylor, has sparked major debate over immigration, crime, vigilantism, free speech, and censorship. After being denied an official rating by Germany's FSK, Citizen Vigilante was effectively blocked from theatrical distribution in the country, with Uwe Boll accusing authorities of political censorship. Critics have condemned the film, while supporters argue it raises issues many Europeans feel are ignored. The controversy surrounding Armie Hammer's return, the Germany ban, immigration, violent crime, and free speech has helped turn Citizen Vigilante into one of the most talked about and divisive movies of 2026."
Har inte sett den ännu, men ni som gnäller över att den är stel, dåliga skådespelare, B-film osv. Det låter ju som den håller samma kvalitet som våra svenska storfilmer? Tittar inte på svenskt alls just pga detta, det kanske inte ni heller gör. Ska ge den en chans i helgen iallafall.