2026-06-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Man får bedöma själv, islamister och islamkritisk är näsan samma sak, enligt mig. Inte riktigt samma, men nästan i alla fall, samma härad..

Jag antar att du råkade skriva fel, men oavsett så kan ju filmens huvudperson vara kritisk mot islam eller till och med hata islam, det är ju ändå inte orsaken till varför den inte fått någon FRK-klassificering. Iaf inte vad det verkar.
Citera
2026-06-24, 00:51
Medlem
Onanikrems avatar
Tackar ödmjukast för filmtipset. Filmer som bannas är alltid intressanta även om de inte alltid är bra. Uwe Boll bäddar inte för kvalitetsfilm så knappast en ny "Death Wish (1974)" men den skall kollas in!
Citera
2026-06-24, 00:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag antar att du råkade skriva fel, men oavsett så kan ju filmens huvudperson vara kritisk mot islam eller till och med hata islam, det är ju ändå inte orsaken till varför den inte fått någon FRK-klassificering. Iaf inte vad det verkar.

Det är samma sak men tvärt om. (Islamkritisk vs. islamextrem)
Tack för påpekandet!

När det gäller filmen i övrigt, verkar den vara inspelad i Slovenien eller Kroatien.
(Flera namn som verkar vara "jugoslaviska" i trailern.)
Citera
2026-06-24, 01:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Vad jag förstått så ska den utspela sig i Tyskland, men ja jag vet inte

Verkar utspelas i Tyskland, men BRD har ingen PM, bara Bundeskansler.
Som jag nämnde så tror jag att filmen är troligen inspelad i Slovenien eller Kroatien.
(Slovenien tror jag, liknar nästan Tyskland, har inte "östeuropa" över sig..)
Citera
2026-06-24, 01:27
Medlem
PyjamasXLs avatar
Fan vad coolt. Äntligen en film som verkar ha någonting vettigt att säga. Den skall ses
Citera
2026-06-24, 01:28
Medlem
Så här sugen på att se en film har många nog inte varit sedan Sound of Freedom (2023) kom. Den skrev ju fake news-media och dom globalist-kontrollerade recensenterna ner utan dess like, resultatet var att den drog in 2.5 miljarder och gick rakt in på top 10 för mest framgångsrika indie-filmerna någonsin.

Citat:
Som sagt bannad i UK och Tyskland så här långt kommer den att bli bannad i Sverige också?
Verkar inte spela så stor roll, mot en uppskattad budget på klart mindre än $5M, sannolikt runt $3M, har den redan dragit in runt $70 miljoner på 5 dagar.

Edit: Jag undrar om den siffran verkligen stämmer, kommer härifrån(en URL jag fick från en sökning):

https://www.the-numbers.com/movie/Citizen-Vigilante-(2026-Croatia)

Håller den samma knappt acceptabla kvalitet som Postal, Rampage, Wall Street(bara sett första) och Darfurduger den nog, och den är då alltså redan Boll's mest inkomstbringande film någonsin. På fem dagar. Och då har inte Musk, Trump, AfD, Putin, Tucker eller James Woods rekommenderat den än.

Citat:
Uwe Boll är väl känd för att vara provokativ och inte för att göra de allra bästa filmerna?
Ändå är en handfull av hans filmer, bl a dom jag nämnde ovan, klart mycket mer underhållande än 99% av allt Bruce Willis fick ur sig under dom sista 20 åren eller 97% av allt från Hollywood under senaste 25 åren.

Eller jämför med Steven Spielberg som inte släppt ur sig någon riktigt bra film sedan 70-talet, innan han gick över till att sprida genomskinlig judisk hatpropaganda mot dåtida historiskt oöverträffat ekonomiskt framgångsrika Tyskland i alla sina filmer. Skulle vara roligt om Vigilante drog in mer än Disclosure Day-skräpet i slutänden. Trams och värdelösa biljakter som får H.B. Halicki att framstå som ett geni.

Citat:
Att den inte fått någon FSK-klassificering tycks bero på att den ska främja och glorifiera vigilantism samt har en kontroversiell skildring av migrantrelaterad brottslighet och inte att den som du påstår skulle vara "islamkritisk".
Vid överklagan så ansåg 2st utav 8 i FSK-panelen för hur filmen skulle bedömas i Tyskland att den borde få en åldersbedömning och släppas. Dom två kommer nog snart bli entledigade från sin tjänst.

Citat:
Vad jag förstått så ska den utspela sig i Tyskland, men ja jag vet inte
Filmad i Kroatien och Tyskland, men ska föreställa ett odefinierat västeuropeiskt land, dock ingalunda Polen, Ungern, Vitryssland, Ryssland, Tjeckien, Bosnien eller dylika i jämförelsen med Västeuropa trygga östeuropeiska länder.

Citat:
Du förstår den egentliga orsaken till att den indirekt stoppades va?

I sammanhanget inte helt oväntat att Costas Mandylor spelar antagonisten, förekommit i fler Boll-filmer. Blev känd genom TV-serien Picket Fences ihop med Lauren Holly, som i sin tur näääääästan vågade använda alla sina talanger fullt ut i Boll-filmen The Final Storm (2009) ihop med saknade Luke Perry. Hade hon gjort det hade jag köpt den på BluRay.

Pratas redan om en sequel på Vigilante iom intäkterna, och man kan ju hoppas att Boll även gör en film om negrernas folkmord på vita i Sydafrika, eller muslimernas folkmord på kristna i Nigeria. Det berördes väl lite i Tears if the sun (2003) med återigen Willis, men tror omvärlden och alla västeuropeiska godhetssignalerande kristna behöver få upp ögonen för det lite mer akut. Boll verkar ju ha blivit en sanningssägare på sina gamledar.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ganska våldsamma scener
Med tanke på att filmen tydligen handlar om en muslimsk invasionsarmés 30åriga politiker- och media-understödda, än så länge långsamma, men ofta supervåldsamma ondskefulla utrotning av vita européer, och kanske berättigade rättvisa motåtgärder mot empatibefriade genetiskt defekta låqIQ-varelser, så låter det rimligt. Som en blandning utav en ocensurerad dokumentär och Death Wish (1974).
Senast redigerad av pumahunter 2026-06-24 kl. 02:18. Anledning: Glömd kod
Citera
2026-06-24, 01:46
Medlem
slaskball1s avatar
Jag gillade denna rulle väldigt mycket. Inte för att den var något spektakulärt konstverk som man skulle förvänta sig av till exempel Martin Scorsese, men för att den faktiskt är ganska rimlig i någon slags actionfilm-mening. Låt mig förklara.

I princip alla actionfilmer idag som handlar om en man som ruttnar och tappar fattningen och går death con på massa skurkar skildrar alltid det ur perspektivet vit man mot övriga vita män. Vi kan ta John Wick som exempel. De flesta av de filmerna, mig veterligen, utspelar sig också i Europa precis som Citizen Vigilante. Där går Wick loss och slaktar mängder av vita kriminella män pga av att några skitungar dödar hans döda frus hund. Det börjar så och eskalerar naturligtvis i takt med varje filmsläpp till att skurkarna är från någon skuggorganisation som styr världen bakom kulisserna och vill ta över allt. Men grundidén är den samma i alla filmer av dessa slag. Det är oftast vita män som är förbrytare, utförare och offer i tragedin. Man är ofta försiktig med att skildra mörktonade karaktärer som kriminella vapendragare, man går ofta omvägar för att istället skildra mörktonade som de enda ”goda” i dramat. Den svarte mannen i hotellobbyn i John wick serien är ett gott exempel på detta. I princip den enda icke-vita karaktären i serien är den goda och moraliske. Nåja, filmerna försöker inte ge sken av någon realism så att faktumet att filmen handlar om en massa kriminella vita män som skapar oreda överallt i olika europeiska städer väcker inga starka känslor. Filmerna är overkliga och rena spektakel och det är väl det vi älskar med dessa John wicks. Man kan säga att de filmerna drar sin orealism till sin spets, varesig man pratar om realismen i skildringen av demografin som utgör våldet eller själva storyn i sig. Men poängen är att inga John wick-filmer väcker några stötande känslor hos massan i dessa punkter.

Sen har vi Citizen Vigilante. Och här blir det intressant i min mening. För konceptet är egentligen samma som John Wick fast lite modifierat. Här har vi en vit man som ruttnar på det generella våldet och bestämmer sig för att ta saker i egna händer. Det är i princip exakt samma premiss som John Wick. John Wick är någon ex-militärsnubbe som blir illa behandlad och går till attack, Sanders i Citizen Vigilante är en ex-militär som ser andra bli illa behandlade och går till attack. Samma sak, samma utfall. Massvis med kriminella mister livet på brutala sätt i hämdens namn. Å ena sidan i John Wick är det vita män som får sätta livet till, i en skildring av vita män som är helt fantasiartad. Å andra sidan I Citizen Vigilante, får invandrade papperslösa sätta livet till i en skildring av kriminella som faktiskt inte är speciellt orealistisk. Överdriven och dramatiserad visst, men inte orealistisk. Bara öppningsscenen där en neger drar fram en kniv och sticker en kärring i halsen innan han vänder blicken och går till attack på ytterligare oskyldiga offer påminner mig om flera attacker som utspelat sig så i just Europa. Därtill ligger problemet.

Då kan man fråga sig. Varför får inte John wick massor med uppror när de filmerna släpps? Rent storylinemässigt så är både John wick och Citizen Vigilante ganska kassa, wick har nog en lavinartat större budget än Citizen, men poängen med dessa filmer är inte storyn eller skådespelet. Vi gillar helt enkelt att se på överdrivet skjutvåld i hämndens namn. Så varför reagerar folk så starkt på Citizen Vigilante? Jag vet vad mitt svar är men jag är nyfiken på vad Flashback har att säga om ämnet.
Citera
2026-06-24, 03:47
Medlem
Var kan man hyra/köpa filmen digitalt? Jag vill faktiskt stödja såna här filmer ekonomiskt så det görs ännu fler.

Den är väl inte släppt i europa än, enbart usa?

Egentligen är den väl en cirka kopia av Death Wish och dirty harry 1?
Senast redigerad av Skattebetalaren23 2026-06-24 kl. 03:54.
Citera
2026-06-24, 03:59
Medlem
shitholecitizens avatar
Oväntat. Både Tyskland och England är numera islamstiska länder.
Citera
2026-06-24, 04:21
Medlem
borrasss avatar
Påminner om boken "folkets hjälte"
Citera
2026-06-24, 04:28
Medlem
Om inte annat kan man väl ta och titta på Charles Bronsons Death Wish filmer, de förbjöds ju också en gång i tiden, i alla fall i Sverige.
Citera
2026-06-24, 05:05
Medlem
Smekarn87s avatar
Risken att den bannas hänger nog på om den bryter mot hets mot folkgrupp grupp. SVT har lite smalare krav i sin tur på sina styrdokument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in