2026-06-26, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Ser du inte länken?? Där står: "During the time he served as Grand Archdruid the organization was called the Ancient Order of Masonic Druids in America and only men who were also Masons were allowed to join. " Gäller dock till synes enbart USA och under en viss tidsperiod, vilket jag redan förklarat.

Frågan kvarstår dock varför Churchill som 1) var kristen samt 2) frimurare, valde att ansluta sig till en hednisk orden.
Där finns teorierna om den [berättelse personifierade] Jesus i sina unga år följde sin mors farbror på resor till Britannien och där initierades i Druidismen(eller där togs emot som en till Druider jämställd). Ungefär samma romantism som att frimurarna har något med tempelriddarna att göra
Citera
2026-06-26, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ungefär samma romantism som att frimurarna har något med tempelriddarna att göra

Ja, det förekom mycket romantiskt tänkande på denna tid, paradoxalt nog, eftersom 1700-talet egentligen var upplysningens tid, med rationalism och vetenskap på frammarsch.

Man kan se det som en motreaktion, prof. Forestier skriver 1914:
"while the Enlightenment was making a great stir in the profane world, it attracted to its dark dwellings the dreamy and imaginative minds repelled by the dryness and nakedness of rationalist philosophy, who sought in mirages to conceal from them the aridity of the desert where the drying wind of common sense had dried up the sources of illusion."

Templarmyten fanns inte hos frimurarna från början, den introducerades till dem. För det tyska frimureriets del, eftersom vi pratar om Illuminati, skedde detta på 1740-talet: "The Templar legend, which also alluded to the occult sciences and which was introduced around the same time into German Freemasonry; it seems to have been invented by the clients of the German Rosicrucians or Golden Rosicrucians. This association, whose history is very poorly known, appears to have had a purely German origin and to have formed outside of Freemasonry."

Det ockulta tänkandet, alkemi och andeåkallan, exporterades också med tiden till Sverige: "The Order of the Temple, the very few custodians of this sublime knowledge, had taken refuge in Scotland and Auvergne, and from there had carried it to the East and Sweden. It was divided into two principal branches: transmutation of metals and evocation of spirits. "
Senast redigerad av polox 2026-06-26 kl. 08:19.
Citera
2026-06-26, 20:56
Medlem
Citat:
A. G. Mackey: "Freemasonry has no more relation or reference or similitude to Druidism than the pure system of Christianity has to the barbarous Fetichism of the tribes of Africa."
Så du hade fel (igen)
Citera
2026-06-26, 20:59
Medlem
Citat:
Söp dina föräldrar? Stackars dig, inte undra på att du är som du är.
Mina föräldrar dricker inte. Du har garanterat blivit rövknullad som barn, en av teorierna jag fick lära mig i psykologiutbildningen angående konspirationsteoretiker.
Citera
2026-06-26, 21:01
Medlem
Citat:
Nej, inte alls. Vad är det för trams du håller på och svamlar om?
Jo du har i massvis av trådar gråtit över diverse sjuka konspirationsteorier, du är sjuk och behöver professionell hjälp.
Citera
2026-06-26, 21:02
Medlem
Citat:
Sånger fungerar ofta på mer en ett plan. De religiösa alluderingarna är dock framträdande, videon börjar med en sekvens där en orm och ett äpple figurerar. Texten är också genialiskt beskrivande:

En Hare Krishna-anhängare kan kanske sägas vara missionerande, men läser inte bibeln vilket dock en jesuit gör.
Så du vet alltså mer vad texten handlar om än textförfattaren, du förstår att du är narcissist va?
Citera
2026-06-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ser du inte länken?? Där står: "During the time he served as Grand Archdruid the organization was called the Ancient Order of Masonic Druids in America and only men who were also Masons were allowed to join. " Gäller dock till synes enbart USA och under en viss tidsperiod, vilket jag redan förklarat.

Frågan kvarstår dock varför Churchill som 1) var kristen samt 2) frimurare, valde att ansluta sig till en hednisk orden.
Eftersom en kristen självklart kan gå med i Druidorden, fler öppna dörrar du vill få insparkade?
Citera
2026-06-26, 21:05
Medlem
Citat:
Han syftar väl bland annat på "Sverigekistan" som SFMO hade i förvar i 70 år, och som innehöll mängder av originaldokument från Illuminatorden, vilka fördes hit 1804.

Ernst II testamenterade pappren hit, då han tydligen tyckte att de svenska frimurarna var pålitliga och stod Illuminanterna så nära.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigekistan
Är svampen god?
Citera
2026-06-26, 21:06
Medlem
Citat:
Undrar om alla som skriver otidigheter på FB är medvetna om att allt så småningom förmodligen blir avanonymiserat, om säg 10-15 år?
Jo det blir det, och då förlorar du ditt jobb och släkten tar avstånd från dig
Citera
2026-06-26, 21:08
Medlem
Citat:
Låter som reptilhjärnan tog vid
Jo hellre en reptilhjärna än 8ngen hjärna alls herr foliehatt.
Citera
2026-06-26, 21:09
Medlem
Citat:
?? De som det påstås om i tråden.

Jag kan iof tänka mig att de inte finns i frimurarnas(Sverige) förvar, eller överhuvudtaget inte existerar. Men det kan också vara så som du påstår, att du själv inte är grad nog att veta
Vad du kan ”tänka dig” bryr sig inte en enda människa om,du är sjuk och behöver psykvård.
Citera
2026-06-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Så du vet alltså mer vad texten handlar om än textförfattaren, du förstår att du är narcissist va?

Textförfattaren är att betrakta som jävig och har kanske inte alltid självinsikt eller tillräckliga kulturella referensramar för att kunna se sitt verk objektivt.

Personligen är jag utbildad i bland annat att analysera texter, även om jag inte har så mycket nytta av det här på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in