2026-06-13, 16:11
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Exakt. Räcker med att titta på en karta. Världens största infrastrukturbygge för att förse två städer stora som Uppsala och Bollnäs (Anchorage och Fairbanks) med ryska varor efter en galet lång transport och sedan ännu värre ekonomiska förutsättningar åt andra hållet.

Eller tänker någon att alla andra stater i USA ska förses med en ökad mängd Borsjst på burk och björnskinn efter man dragit motorväg genom 4 Kanadensiska nationalparker?

De enda bosättningarna som finns på båda sidor Sundet är lite små fiskebyar längs kusterna.
Men några vägar finns det inte mellan dessa små byar.
Brukar också finnas en liten kort bana för mindre flygplan.
I övrigt är inlandet på båda sidor totalt obefolkat.
Tycker projektet är lika meningslöst som att bygga ett lyxhotell på någon öde plats uppe i lappmarkerna.
Citera
2026-06-14, 00:32
  #62
Medlem
Från soliga och varma Sibirien till USAs stora metropol Alaska där det finns otroliga förbindelser till Kanada.

Vilken fantastiskt ide! Det här kommer gynna länderna något enorm! Tänk vad många veckopendlare som nu kommer kunna få det enklare att ta sig till den andra sidan!
Citera
2026-06-15, 23:23
  #63
Medlem
KillPus avatar
Ha ha bara idioter kan tro på detta. Ingen mening med denna tunnel. Varken ekonomiskt eller för turismens skull.
Citera
2026-06-20, 22:36
  #64
Medlem
pieces avatar
Men ni har missat en liten detalj, det är olika spårvidd på tågen i Ryssland resp USA och Europa.
Vem ska byta spårvidd och vad kostar det?
Citera
2026-06-21, 11:08
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piece
Men ni har missat en liten detalj, det är olika spårvidd på tågen i Ryssland resp USA och Europa.
Vem ska byta spårvidd och vad kostar det?

Men nuförtiden har f.d. Sovjets + Finlands spårvidd 1520 mm mot våran 1435 mm ingen betydelse.
Man har bockkranar som går egna räls med spårvidd 30-40 m, vilka lyfter över en container mellan bredvidstående vagnar med olika spårvidd på 1 minut.
Sen har man oftast 3-4 bockkranar som går på samma spår, och kan jobba oberoende av varandra.

https://www.youtube.com/watch?v=3jh78TT0iKw
Citera
2026-06-24, 12:06
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piece
Men ni har missat en liten detalj, det är olika spårvidd på tågen i Ryssland resp USA och Europa.
Vem ska byta spårvidd och vad kostar det?
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men nuförtiden har f.d. Sovjets + Finlands spårvidd 1520 mm mot våran 1435 mm ingen betydelse.
Man har bockkranar som går egna räls med spårvidd 30-40 m, vilka lyfter över en container mellan bredvidstående vagnar med olika spårvidd på 1 minut.
Sen har man oftast 3-4 bockkranar som går på samma spår, och kan jobba oberoende av varandra.
https://www.youtube.com/watch?v=3jh78TT0iKw

Man brukar säga det är minst 20 gånger mer jobb byta boggin på en godsvagn vid olika spårvidd, än att lyfta över en container från en vagn till en bredvidstående vagn med en bockkran.
Därför är det nästan enbart containrar som idag gäller järnvägstrafik för länder med olika spårvidd!

I Kinas västligaste provins Xinjiang finns mycket omfattande kolbrytning, och kolet tranporterars i höglemmade vagnar till östra Kina.
Sen lastar man containrar i dessa kolvagnar som körs till gränsen mot Kazakstan, där burkarna lastas om till vagnar med den ryska spårvidden.
__________________
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-06-24 kl. 12:17.
Citera
2026-06-24, 12:14
  #67
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piece
Men ni har missat en liten detalj, det är olika spårvidd på tågen i Ryssland resp USA och Europa.
Vem ska byta spårvidd och vad kostar det?

Vem bryr sig, det finns inga tåg norr om Urusha. D.v.s Ryssland som är helt pank ska bygga en ny järnväg från Urusha till Alaska, en sträcka som är längre än Stockholm till New Delhi genom en extrem klimatzon som inte ens har vägar.
Citera
2026-06-26, 02:17
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vem bryr sig, det finns inga tåg norr om Urusha. D.v.s Ryssland som är helt pank ska bygga en ny järnväg från Urusha till Alaska, en sträcka som är längre än Stockholm till New Delhi genom en extrem klimatzon som inte ens har vägar.

Det finns visserligen en stycken isolerad järnväg i Alaska.
Men om USA eller Kanada vill bygga en järnväg till Berings Sund från sitt järnvägsnät, då blir det ungefär lika långt som för ryssarnas del, och samma problem med permafrost för järnvägen.

Tror faktiskt det är ett mycket bättre projekt att bygga ett 30 våningars 5-stjärnings lyxhotell högst uppe på Kebnekajses topp, för folk som vill njuta av utsikten.
Och sedan erbjuda guidad vandring de 28 km från närmaste väg i Nikkaluokta.
https://www.openrailwaymap.org/
Citera
2026-06-26, 07:31
  #69
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det finns visserligen en stycken isolerad järnväg i Alaska.
Men om USA eller Kanada vill bygga en järnväg till Berings Sund från sitt järnvägsnät, då blir det ungefär lika långt som för ryssarnas del, och samma problem med permafrost för järnvägen.

Nej, Sträckan Urusha till sundet är ofantligt stor. Det finns järnväg i Alaska som är kopplad till Kanada. Det finns inte någon järnväg i några av de siberiska territorier som ligger mellan Urusha och sundet. Det finns inte ens vägar. Du kan inte köra bil till Kamchatka ex.
Citera
2026-06-26, 13:25
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, Sträckan Urusha till sundet är ofantligt stor. Det finns järnväg i Alaska som är kopplad till Kanada. Det finns inte någon järnväg i några av de siberiska territorier som ligger mellan Urusha och sundet. Det finns inte ens vägar. Du kan inte köra bil till Kamchatka ex.
Nej det finns ingen järnväg mellan Kanada och Alaska mer än en kort smalspårsbana från hamnen i Skagway Alaska till byn Carcross i Kanada, den är öppen för turisttrafik några veckor varje sommar. Att bygga en ny bana från det kanadensiska järnvägsnätet och till berings sund är lika utmanande som på ryska sidan, flera bergskedjor, enorma träsk etc.
Citera
2026-06-26, 16:04
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, Sträckan Urusha till sundet är ofantligt stor. Det finns järnväg i Alaska som är kopplad till Kanada. Det finns inte någon järnväg i några av de siberiska territorier som ligger mellan Urusha och sundet. Det finns inte ens vägar. Du kan inte köra bil till Kamchatka ex.

Det finns endast en isolerad järnväg i Alaska utan förbindelse med järnvägsnätet i Kanada och USA.
Så "openrailwaymap" visar alldeles riktigt!

https://www.openrailwaymap.org/
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in