Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
En detalj som jag tycker fått alldeles för lite uppmärksamhet är möjligheten att makarna Palme faktiskt saktade ned eller stannade till vid Dekorimas skyltfönster. Jag tror att just den detaljen kan vara nyckeln till att förena flera vittnesmål som annars ofta uppfattas som motsägelsefulla.
Jag har funderat mycket på detta och tycker inget scenario är riktigt bra.
Min hypotes är att GM har avfasningen som utgångspunkt (ses av Morelius). Han vill dock fortsatt hålla koll på LOP och se om de exempelvis försöker stanna en taxi eller byta över till andra sidan igen. Stannar de för att vinka ner en taxi (exempelvis utanför Skandiaentrén) skulle han fortfarande kunna utföra mordet, men han måste se det och hinna dit. Byter de sida vill han också byta och fortsätta hålla sig framför, då han har börjat bestämma sig för att området är rätt.
Så han rör sig upp på Sveavägen norrut mot reklampelaren (ses inte av någon) i en sorts patrull-runda med avfasningen som utgångspunkt (där han fragmentariskt ses av Morelius).
När LOP kommer släpper han förbi dem på sin vänster-sida (även vänster för LOP) och låter dem passera. Han börjar sedan förfölja dem (ses av Björkman, Anderstedt och Delsborn). Dem rationaliserar att de är ett sällskap vilket är rimligt visuellt. GM tar upp vapnet och inväntar korsningen så han kan fly rakt åt vänster.
Från att han släpper förbi LOP till att han skjuter är det cirka 4-5 sekunder, men det räcker för att skapa ögonblicksbilderna som senare blir mötesscenariot. Detta utan att varken pressa Lisbeth eller Morelius vittnesmål till bristningsgränsen.