Citat:
Ursprungligen postat av
DayGuy
Detta är inget nytt fenomen. Under antiken så var romarna mycket måna om att besegra Hannibal, ta över Egypten, samt besegra judarna. Under medeltiden så utkämpades många korståg för att ta över Jerusalem, och när araberna anfölls av mongoler så kallade korsriddarna dem barbarer på grund av att de förstörde så mycket. Hade mongoler lyckats ta över Japan när Japan och Kina var i krig så hade nog kineserna bara sett det som positivt. Korstågen skedde såklart på grund av vår kristna tro, men samtidigt så har kristendom en lång historia i Afrika och Asien, men ingen där har fått för sig att starta ett korståg.
I mer modern tid har västvärlden utkämpat massor med krig i mellanöstern med mål att få fram demokrati, trots att nästan ingen i dessa länder vill ha ett demokratiskt samhälle. Exempelvis så stöttades rebeller i Syrien så de kunde störta diktatorn där, och nu styrs landet av en person som var med i Al-Qaeda. När vi ändå pratar om Al-Qaeda så sade Bin Ladin att en av anledningarna han anföll USA var att han ville att Al-Qaeda skulle hjälpa Kuwait mot Saddam Hussein istället för att USA gjorde det. Hade USA inte blandat sig så mycket i mellanöstern så hade de nog inte utsatts för 9/11.
Det är även massor med västerlänningar som protesterar mot situationen i Palestina, samt vill ha hit flyktingar från mellanöstern. Det fanns ett fåtal västerlänningar, så som han där skådespelaren som stoppade ökenråttor i sitt anus, som brydde sig om Tibet, men detta är mycket mindre vanligt. Folk verkar inte bry sig lika mycket om flyktingar från Ukraina. Till och med Afrika söder om Sahara får mycket mindre fokus, där det kan hända humanitära katastrofer utan att man får läsa så mycket om det i västerländsk media.
Västvärlden verkar onormalt intresserad för allt som händer i mellanöstern, och det verkar som detta alltid varit fallet. Varför är det så?
Jag fattar inte det heller riktigt, förr vilket du är inne på korstågen "spridda kristendomen" en dålig anledning att ta rikedomar..som de flesta krigen som utkämpas förr i tiden! Det gäller även idag det skylls på religösa olikheter fast det mest handlar om mark och naturliga rikedomar eller strategiska platser. Idag finns det inga religösa aspekter inte från kristendomen iaf dock har muslimerna tagit över den rollen, Det finns olja i väst eller andra naturliga tillgångar så det räcker också! Då återstår stratigiska platser finns en plats vad jag kommer på ett sund som idag spelar huvudrollen?
Hur som helst efter allt dravel som jag skrivit så tycker jag att man kan skita i hela arabvärlden isolera skiten låt dom förgöra sig själva låt dessa länder sköta sig själva utan inblandning från väst. Eller egentligen tycker jag att alla länder oavsett var de ligger ska sköta sitt egna jävla skit. Patetiskt när våra politiker ska fördöma en massa ledare/presidenter i olika länder bara för det inte passar deras agenda eller har rätt värderingar.
Vad har vi med dom att göra?