Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Man hör ofta att man inte ska ta ut mer än 4% om året, för annars tar pengarna slut, men hur satt i sten är denna siffran?
Nja, alltså kapitalet tar ju inte slut om man tar ut en andel av det varje år. Det blir väl mindre och mindre kvar för varje år, om inte real avkastning är minst 4%.
Jag tänker mig att det där är mer för FIRE-människor som tänker leva på sparande innan dom blir pensionärer.
Arbetar man byggs det upp ett pensionskapital. Och det betalas ut under pensionen.
Har du ett eget kapital som du dessutom vill spendera så kan ju det vara mer motiverat att göra innan man blir för gammal. Dvs man tar ut det 68-78 tex. Med stigande ålder blir man mindre och mindre intresserad av att göra saker. Det är inte spännande längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Nu har jag 30 år kvar, men säg att jag sparar 6000 kr i månaden och får 6,2 miljoner (enligt Rika tillsammans kalkylator) och man vill dryga ut pensionen. 4% är i så fall 20 884 kr i dag. Tar man 5% så blir siffran ännu trevligare och är 26 105 kr. 6000 kr är ju väldigt mycket pengar.
Hur stor är risken att pengarna tar slut innan man tar och dör då, om man tänker att man tar pension vid 68 och lever till man är 85-90 år? Ska man undvika 5% till varje pris?
Du kan skjuta på det beslutet tills du pensionerar dig. Kan ju bli så att du gör det i förtid. Och då är situationen troligen en helt annan.