2026-06-25, 19:41
Medlem
Nihennas avatar
Man hör ofta att man inte ska ta ut mer än 4% om året, för annars tar pengarna slut, men hur satt i sten är denna siffran?

Nu har jag 30 år kvar, men säg att jag sparar 6000 kr i månaden och får 6,2 miljoner (enligt Rika tillsammans kalkylator) och man vill dryga ut pensionen. 4% är i så fall 20 884 kr i dag. Tar man 5% så blir siffran ännu trevligare och är 26 105 kr. 6000 kr är ju väldigt mycket pengar.

Hur stor är risken att pengarna tar slut innan man tar och dör då, om man tänker att man tar pension vid 68 och lever till man är 85-90 år? Ska man undvika 5% till varje pris?
Citera
2026-06-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Man hör ofta att man inte ska ta ut mer än 4% om året, för annars tar pengarna slut, men hur satt i sten är denna siffran?

Nu har jag 30 år kvar, men säg att jag sparar 6000 kr i månaden och får 6,2 miljoner (enligt Rika tillsammans kalkylator) och man vill dryga ut pensionen. 4% är i så fall 20 884 kr i dag. Tar man 5% så blir siffran ännu trevligare och är 26 105 kr. 6000 kr är ju väldigt mycket pengar.

Hur stor är risken att pengarna tar slut innan man tar och dör då, om man tänker att man tar pension vid 68 och lever till man är 85-90 år? Ska man undvika 5% till varje pris?

Vad gör det om pengarna tar slut? Tänk 10-15 år där du bränner av pengarna och lever riktigt gott. Lever du längre är du ändå för trött och klarar dig på pensionen och bostadstillägg i fall du är pank. Har du även planerat i bostad kan du gå loss mer och sätta dig i hyresrätt de sista åren.
Citera
2026-06-25, 19:51
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Vad gör det om pengarna tar slut? Tänk 10-15 år där du bränner av pengarna och lever riktigt gott. Lever du längre är du ändå för trött och klarar dig på pensionen och bostadstillägg i fall du är pank. Har du även planerat i bostad kan du gå loss mer och sätta dig i hyresrätt de sista åren.
Ja, det är lite så jag tänker också. Vid 83+ eller så lär man ändå inte ha för mycket av pengarna. Det jag främst är nyfiken på är om pengarna riskerar att ta slut betydligt tidigare än så om man tar ut t ex 5% istället för 4, eller om man kan räkna med att pengarna fortfarande finns under denna pigga tid.

Nu kan ju börsen krascha helt och ingen kan sia om framtiden, men om vi gissar att börsen går ungeföär som den har gjort i genomsnott.
Citera
2026-06-25, 19:53
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Vad är syftet med att kapitalet ska finnas kvar när du dör om jag får fråga?
Citera
2026-06-25, 19:54
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Vad är syftet med att kapitalet ska finnas kvar när du dör om jag får fråga?
Det skulle väl vara då om man får barn. Helt ärligt ser det inte ut som att man kommer att få det då man är 37 och dejtinglivet är...svårt minst sagt, men det skulle ju då vara något man kanske skulle vilja ha pengar över och att kontot inte ska vara på noll när man faller av.
Citera
2026-06-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ja, det är lite så jag tänker också. Vid 83+ eller så lär man ändå inte ha för mycket av pengarna. Det jag främst är nyfiken på är om pengarna riskerar att ta slut betydligt tidigare än så om man tar ut t ex 5% istället för 4, eller om man kan räkna med att pengarna fortfarande finns under denna pigga tid.

Nu kan ju börsen krascha helt och ingen kan sia om framtiden, men om vi gissar att börsen går ungeföär som den har gjort i genomsnott.

Nu har jag inte ork all läsa in mig på deras resonemang men om du tar ut 4 procent så förväntas troligen kapitalet växa eller i vart fall inte minska när du tar ut dessa pengar. Men livet är ändligt då gör det du vill när du kan. Du kanske dör knall och fall efter några år efter pension och då har du inget för att du höll dig till 4 procent eller för den delen 5 procent.
Citera
2026-06-25, 20:01
Medlem
Onanikrems avatar
Ju äldre man blir ju mindre pengar gör man av med. Skulle du bli allvarligt sjuk kickar högkostnadsskyttet in, samma med hemtjänst/hemsjukvård.

Eftersom jag skötte mammas ekonomi sista åren såg jag hur pass lite hon gjorde av med. Var ju som inte att hon åkte till Thailand eller fjällen direkt, eftersom hon var rörelsehindrad hade hon ingen bil heller.
Hon åt heller inte mycket, eftersom jag ändå lagade mat här hemma lagade jag dubbelt och tog dit. Det som var en portion för mig kunde hon leva tre dagar på. Så hon slapp ju köpa färdiglådor för 90 kr med två potatisar och fyra köttbullar i.

Ser själv hur mycket mindre jag gör av med nu än när jag var 40. Reser mindre, kör mindre bil ids sällan gå ut på lokal och dricka öl för 90 kr glaset. eftersom jag inga lån har så bor jag snuskigt billigt.
Citera
2026-06-25, 20:19
Medlem
mensverkets avatar
"Leva gott". Alla sjukdomar som kryper på en på äldre dar. Vad ska du med pengarna till? Hemtjänst Premium? Det kvittar vilken hemtjänst du har, alla måste tvätta och torka dig.
Finns ingen anledning att samla på sig miljoner till sluttampen.
Citera
2026-06-25, 20:36
Medlem
Vansterpartiets avatar
4%-regeln är till för att kapitalet ska hålla sig intakt över en period på 30 år. Har du inget behov av att dö med några millar på kontot vid 98 års ålder kan du ju spendera pengarna under de tio första åren av pension där du troligtvis är frisk och sedan leva på allmän+tjänstepension.

De flesta som räknar med 4%-regeln planerar att gå i förtidspension och kan således inte falla tillbaka på pension om pengarna tar slut, något som du inte verkar planera att göra, men kanske borde du. Vem fan vill arbeta till man är 70.
Citera
2026-06-25, 20:55
Medlem
Lite info om var 4% regeln kommer ifrån: https://eu.usatoday.com/story/money/2026/05/17/4-percent-rule-why-matters-retirement/90096205007/

har att göra med det amerikanska pensionssystemet.
Citera
2026-06-25, 21:20
Medlem
Citat:
Det skulle väl vara då om man får barn. Helt ärligt ser det inte ut som att man kommer att få det då man är 37 och dejtinglivet är...svårt minst sagt, men det skulle ju då vara något man kanske skulle vilja ha pengar över och att kontot inte ska vara på noll när man faller av.
Om du får barn så försvinner alla pengar på en gång. Det är väldigt dyrt med barn.
Citera
2026-06-25, 21:56
Medlem
Som andra redan påpekat.
Vad ska du med alla pengar till vid den åldern?

6.2mille, om du lever i 20år efter din pension då ger det ca 25k/månad+ din pension ca 20k?

Det ger dig en summa på ca 40-50k att leva på som pensionär.

Pengarna kommer aldrig ta slut, speciellt om du bor i lägenhet och inte behöver underhålla en villa.

Sen vet man aldrig hur gammal man blir, eller om man håller sig frisk nog att kunna spendera de pengarna.
Du kanske inte ens uppnår pensionsåldern, vem vet.

Lev lite mer i nuet är mitt råd, låt en mindre summa, kanske bara någon mille, än 6.2, bli pensionspengar, låt det bli "grädde på moset" om du då lever och har orken kvar.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-25 kl. 22:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in